7 min. doba čtení

Týdenní sumář 4/2024: Názory 13 expertů na konec cookies, Meta vylepšuje ochranu duševního vlastnictví, jak využívat AI v e-shopu bezpečně a bez problémů?

Účty na platformě Meta již brzy nebude nutné propojovat. Trh recommerce roste a v loňském roce dosáhl hodnoty 94 miliard. Podíváme se také na netradiční marketingové kanály.

Týdenní sumář 4/2024: Názory 13 expertů na konec cookies, Meta vylepšuje ochranu duševního vlastnictví, jak využívat AI v e-shopu bezpečně a bez problémů?

V březnu vstoupí v platnost evropský zákon o digitálních trzích, který vyžaduje, aby uživatelé měli kontrolu nad svými údaji. Proto Facebook a Instagram umožní uživatelům rozhodnout, zda chtějí propojit účty a sdílet informace. V blízké budoucnosti budou uživatelé informováni o možnosti pokračovat v propojování účtů nebo je spravovat samostatně, což jim poskytne větší kontrolu nad sdílením osobních údajů. Změny se týkají také služeb Messenger, Marketplace a Facebook Gaming. V aplikaci Messenger si uživatelé mohou vybrat, zda chtějí účty propojit, nebo si vytvořit samostatný účet. V Marketplace mohou určit, zda chtějí mít své údaje zahrnuty do Facebooku. V aplikaci Facebook Gaming se mohou rozhodnout, zda chtějí sdílet informace o svých herních zkušenostech. Cílem změn je poskytnout uživatelům větší kontrolu nad tím, jak jsou jejich osobní údaje v těchto službách využívány.

Vánoce s cookies jsme měli pravděpodobně naposledy. V druhé polovině roku by mělo cookies třetích stran zcela zmizet. Jak bude vypadat e-commerce se zvýšenou ochranou osobních údajů? Jak se bude vyhodnocovat online reklama bez přesných údajů? Zeptali jsme se marketingových odborníků na jejich názor a jak už to v branži bývá, názory se různí.

V tomto formátu hodláme pravidelně pokračovat. Pokud máte co říci a máte zájem se vyjádřit k jednotlivým tématům, můžete tak učinit. Zapojení do komunity odborníků je snadné – stačí si vytvořit profil a my vám budeme posílat otázky týkající se vašich odborných znalostí na základě vašich dovedností. Staňte se součástí komunity e-commerce i vy!

Asi vás nepřekvapí, že získání nového zákazníka je nákladné. V České republice stojí získání nového zákazníka z tradičních marketingových kanálů 800 až 1000 Kč. Tradiční marketingové kanály jsou však stále dražší a konkurence je vysoká. Jaroslav Janíček vám přináší 5 tipů na neobvyklé, ale osvědčené kanály, které vám mohou pomoci prodávat.

Slovenská společnost SOS electronic byla založena v 90. letech. Od té doby má nové majitele, působí na několika významných trzích po celé Evropě a každoročně dosahuje mnohamilionových obratů. Jozef Verbovský, CMO společnosti SOS electronic, nám ve studiu Ecommerce Bridge prozradil, jak funguje jejich prodejní proces a komunikace se zákazníky, zda se zapojují i do sociálních sítí a jak důležité jsou pro ně veletrhy.

Jozef Verbovský, CMO SOS electronic

Slovo recommerce se skloňuje stále častěji. Označuje prodej spotřebního zboží, které již někdo vlastní – použité, použité nebo rozbalené výrobky. Evropská studie ukazuje, že recommerce získává na popularitě. V roce 2022/23 měl evropský trh s recommerce hodnotu 94 miliard eur. Odhady tvrdí, že do roku 2025 by jeho hodnota měla vzrůst na 120 miliard eur. Jak vyplývá z průzkumu, až 85 % nakupujících v posledním roce nakoupilo nebo prodalo zboží z druhé ruky, přičemž 27 % tak učinilo poprvé. Přitom až 75 % transakcí v rámci recommerce probíhá v jiných než oděvních kategoriích. Patří mezi ně elektronika, nábytek, domácí a sportovní potřeby, knihy, outdoorové vybavení a automobily. 76 % nakupujících vnímá, že stigma spojené s nakupováním z druhé ruky se snížilo. Naopak 41 % dotázaných tvrdí, že nákup z druhé ruky je nyní symbolem statusu.

Přední marketingový odborník Mark Ritson je známý výrokem, že reklamy neunavují spotřebitele, ale inzerenty. V dnešním reklamním světě zažíváme fenomén, kdy je mnoho kampaní staženo příliš brzy. A to i přesto, že polovina vytvořeného obsahu zůstává nevyužita. To vede k plýtvání reklamními prostředky a potenciální ztrátě příležitostí oslovit širší a trvalejší publikum. Tato praxe ukazuje, že je nezbytné věnovat pozornost nejen tvorbě kreativního obsahu, ale také jeho účinné aktivaci a udržení na trhu dostatečně dlouho, aby měl pozitivní dopad na spotřebitele.

Poslechněte si náš obsah Jako podcast

Studie Born Connected společnosti Qustodio se zaměřuje na trendy v používání aplikací a online nástrojů u dětí ve věku 4 – 18 let. Zpráva zkoumala, jak děti používají aplikace na svých osobních zařízeních, včetně chytrých telefonů, tabletů a počítačů, v 5 populárních kategoriích. Zjistila, že děti tráví na platformě Roblox přibližně 2 hodiny denně. Na platformě TikTok tráví děti téměř 2 hodiny denně, čímž tato platforma předčí ostatní platformy sociálních médií a stává se oblíbenou mezi mladšími generacemi. Ve Francii tráví děti na TikToku o 120 % více času než na YouTube. Celkový čas strávený dětmi u obrazovky na jejich osobních zařízeních mimo školu činí 4 hodiny.

O Metě jsme se již zmínili v úvodu, ale za zmínku stojí ještě jedna novinka. Platforma vylepšuje nástroje na ochranu duševního vlastnictví. Poskytuje vylepšená ochranná opatření pro značky, které se na Facebooku a Instagramu často stávají obětí pochybných obchodníků a podvodníků.

  1. Za prvé, díky umělé inteligenci je k dispozici širší ochrana produktů. Kromě toho byl limit referenčních obrázků rozšířen z 50 na 200, což společnosti Meta umožňuje křížovou kontrolu širšího spektra variant.
  2. Dalším bodem je nové centrum pro podávání zpráv o duševním vlastnictví. To zjednodušuje proces podávání zpráv tím, že na jednom místě ukládá informace o účtech a uchovává historii zpráv.
  3. Za třetí je tu Rights Manager – automatizovaný srovnávací nástroj, který tvůrcům poskytuje možnost spravovat a chránit svůj obsah chráněný autorskými právy ve velkém měřítku.
  4. Společnost Meta přidává na své webové stránky Meta for Business novou sekci Ochrana podnikání, která poskytuje návod a inspiraci, jak vytvořit strategii ochrany značky a zmírnit dopady jejího zneužití.

IAB Europe zveřejnila první verzi celoevropské mapy digitální reklamy v maloobchodních médiích. Mapa poskytuje přehled příležitostí pro digitální reklamu v kategoriích, jako jsou potraviny, kosmetika, móda, domácí potřeby a spotřební elektronika, a na multimarketplaces v celé Evropě. Má sloužit jako nástroj, který pomůže analyzovat a pochopit trendy v oblasti digitální reklamy v maloobchodních médiích. Nákupčí médií a značky mohou mapu využít k porovnání nabídek maloobchodních prodejců a posouzení jejich vyspělosti.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Rozmach online nakupování vytvořil živnou půdu pro podvodníky. Na Filipínách, kde lidé tráví na internetu v průměru 10 hodin denně, je tento problém na vzestupu. Nedávný průzkum ukázal, že více než třetina dotázaných Filipínců byla podvedena nebo se setkala s podvodem při online prodeji. S velkým náskokem vedou podvody spojené s prodejem přes internet, následuje přeprava balíků a první trojici uzavírají milostné podvody. V rámci 11 asijských zemí si Filipíny vysloužily nepříjemné prvenství s 35,9 %. Naopak s nejnižším počtem podvodů se potýkala Jižní Korea se 4 procenty. Podle filipínské policie přišli obyvatelé země za prvních devět měsíců roku 2023 kvůli nákupním podvodům o více než 2,8 milionu dolarů. A to jsou čísla před vánoční sezónou, kdy se očekává prudký nárůst online nákupů. Kdo ví, co bychom se ze statistik na Slovensku dozvěděli.

Umělá inteligence mění pravidla hry ve světě elektronického obchodu. Provozovatelé e-shopů mohou využít mnoha výhod, které nabízí, ale měli by být také obezřetní, pokud jde o ochranu údajů. Pokud máte e-shop a chcete umělou inteligenci efektivně využívat, měli byste si přečíst tipy advokátky Petry Dolejšové, jak se nenechat napálit.

Právě jsme dokončili první letošní konferenci Ecommerce Bridge LIVE! Bardejov potvrdil svou jedinečnost a vášeň pro e-commerce, když byly všechny vstupenky vyprodány jen několik dní před akcí. Děkujeme za úžasnou atmosféru, byli jste skvělí!

Zároveň bychom vás rádi pozvali na další akci v Žilině. Dne 15. února se uvidíme v Nové synagoze společně se zástupci značek Nabbi, Blueweb, dabl., Pošta bez hraníc a maloobchodního gigantu Lidl. Samozřejmě ani zde nepřijdete o panelovou diskusi a soutěž. Vstupenky a další informace najdete na www.ecommercebridge.sk/eventy.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Slevy již nestačí k tomu, abyste si udrželi věrnost zákazníků
4 min. doba čtení

Slevy již nestačí k tomu, abyste si udrželi věrnost zákazníků

Kupující dnes mění značky častěji než kdykoli dřív. Věrnost zákazníků se rozpadá a tradiční taktiky – jako cenové akce či slevové kódy – přestávají fungovat. Nové zjištění průzkumu EMARKETER a Bloomreach ukazují, že pokud chtějí značky získat a udržet si věrné zákazníky, musí se zaměřit na to podstatné: budovat důvěru, pracovat s emocemi a dodat […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Meta představuje nové nástroje pro e-commerce: Omnichannel reklamy, AI a nová umístění
3 min. doba čtení

Meta představuje nové nástroje pro e-commerce: Omnichannel reklamy, AI a nová umístění

Meta zavádí nové nástroje a vylepšení reklamních nástrojů zaměřená na podporu maloobchodních a internetových obchodů. Společnost nadále investuje do modelů umělé inteligence a rozšiřuje možnosti pro inzerenty, aby maximalizovali prodejní výsledky online i v kamenných prodejnách.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+