4 min. doba čtení

Jak používat AI v e-commerce a nespálit se? Tipy od advokátky Petry Dolejšové

Umělá inteligence mění pravidla hry v e-commerce světě. Provozovatelé e-shopů mohou nyní těžit z řady výhod, které AI nabízí, ale měli by také být obezřetní z hlediska ochrany dat. Pokud máte e-shop a chcete AI efektivně využívat, tyhle informace by vám neměly uniknout.

Jak používat AI v e-commerce a nespálit se? Tipy od advokátky Petry Dolejšové
Zdroj: Depositphotos

„AI přináší změnu do trhu e-commerce. E-shopům nabízí řadu výhod, jako je analýza dat, poradenství na základě marketingových dat nebo třeba i samotné generování popisků k produktům. Má schopnost optimalizovat logistiku, prodejní procesy a cenovou strategii. Největší přínos spatřuji ve zefektivnění procesů a snížení nákladů. Využívání AI bych e-shopům doporučil, ale měli by být opatrní ve věci sdílení dat. Bezpečnost si považuji na prvním místě,” představuje svůj postoj k práci s AI Ivo Mrena, CMO Shoptetu, největšího českého provozovatele internetových obchodů. 

Éra AI s sebou nese nemalé změny z hlediska práce s daty a tvorby autorských děl. Přemýšlet bychom měli i nad tím, co do AI nástrojů zadávat a co ne. Pojďme si přiblížit to nejdůležitější z hlediska práva, šesti tipy od advokátky Petry Dolejšové, expertky na právo v marketingu a e-commerce.

zdroj: Petra Dolejšová

  1. Generovaný obsah a práva k němu

Pokud si necháváte AI nástroji generovat texty, obrázky, videa, hudbu nebo jiný „autorský“ obsah, pamatujte na to, že právo těmto „softwarem vytvořeným“ výstupům zatím ochranu nedává. V praxi to pak může znamenat, že váš obsah nebude unikátní a „jen váš“. 

Tvorbu loga, korporátní identity, webových stránek, strategii, tvorbu důležitých kampaní. Zkrátka to, co chcete mít i nadále automaticky „pod svou ochranou“, byste dle doporučení Petry měli i dál svěřovat spíše lidem. 

  1. Co do AI nástrojů nezadávat?

Není nástroj jako nástroj. Některé placené nástroje vám garantují, že váš obsah zůstane jen váš. Valná většina vám to ale garantovat zatím neumí. Platidlem jsou v těchto případech právě informace, které do AI vložíte. Myslete v takovém případě na to, co do nástrojů zadáváte – abyste svému konkurentovi nevědomky nepomáhali budovat jeho vlastní byznys na vašich výtvorech a strategiích. O některé informace a podklady je lepší se nedělit.

  1. Vykrádání cizí tvorby

Řada generativních AI nástrojů používá jazykový model, který se „učil“ na veřejných stránkách a databázích. To s sebou nese riziko, že dílo, které vám nástroj vytvoří, bude kopií cizí práce. A k takovému použití nemáte licenci. Bezpečnější je tedy sahat po nástrojích, které vám transparentně přiznají, na jakých datech (ideálně vlastních) se učily. 

Do promptů nezadávejte příkazy typu „vygeneruj mi Shreka, Captain Marvel atd.“ nebo jinou známou tvorbu. Zahrávali byste si s neoprávněným využitím cizích autorských děl, byť „vámi vytvořených“.

  1. Využití generovaného obsahu v PR a marketingu

Pozor si dejte také v případě generování obsahu pro účely marketingu a PR. Tedy například článků, obrázků nebo videí. Některé platformy začínají upravovat své algoritmy, které budou protežovat lidsky tvořený obsah a požadují transparentní označování AI generovaného obsahu. Podívejte se tedy na přístup vámi využívaných platforem. 

  1. Práce s daty

Na svém e-shopu časem jistě AI nástroj pro práci s daty využijete. V takovém případě pamatujte na to, že AI nástroj bude v roli tzv. zpracovatele dat. Ověřte si, že je nástroj evropský, případně vedený v seznamu Data Privacy Framework. S nástrojem byste měli mít uzavřenou zpracovatelskou smlouvu. 

A nezapomeňte také na to, že pro práci s daty potřebujete z hlediska GDPR patřičnou povolenku – většinou to bývá souhlas nebo pokud na svém e-shopu už nyní využíváte Chatbota, měli byste být transparentní v tom, že zákazníci komunikuji s AI.

  1. Právní věci dokola kolem 

Éra AI s sebou nese nemalé změny z hlediska práce s daty a tvorby autorských děl (fotografií, článků, webových stránek atd.). Proto nezapomeňte aktualizovat vaše informace o zpracování osobních údajů (minimálně na webu). Se svými dodavateli si aktualizujte smlouvy o domluvu, jestli a jaké AI nástroje smí či nesmí ve spolupráci s vámi využívat. O tom, který výstup je a který není AI generovaný, byste měli mít vždy přehled hlavně vy.

Tisková zpráva

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
E-commerce jako opravdu inteligentní systém. S personalizovanými kampaněmi pomůže AI (Vladimír Houba, RTB House)
9 min. doba čtení

E-commerce jako opravdu inteligentní systém. S personalizovanými kampaněmi pomůže AI (Vladimír Houba, RTB House)

Jak říká jedna z marketingových pouček, je třeba zajistit, aby se ten správný výrobek dostal ke správnému spotřebiteli, ve správný čas na správné místo, ve správné kvalitě a za správnou cenu. To je ovšem ideální scénář. Realita ukazuje, že s komplikovanou politikou cookies a dalšími překážkami je to spíše zbožné přání. Naštěstí digitální marketing patří […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
88 % spotřebitelů chce kombinovat online a offline nakupování. Jak se přizpůsobit omnichannel standardu?
5 min. doba čtení

88 % spotřebitelů chce kombinovat online a offline nakupování. Jak se přizpůsobit omnichannel standardu?

Nejnovější výroční zpráva společnosti Bazaarvoice Shopper Experience Index (SEI) přináší nové poznatky o tom, kam se ubírají očekávání současných nakupujících. Průzkum se uskutečnil na vzorku více než 8 000 zákazníků ze zemí jako USA, Velká Británie, Francie, Německo, Kanada, Austrálie a Indie. Proč je omnichannel buzzwordem současnosti? A které strategie si musí značky osvojit, aby […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Co je zážitkové nakupování?
4 min. doba čtení

Co je zážitkové nakupování?

Znáte pojem Immersive Shopping? Můžeme jej přeložit také jako zážitkové nakupování. Jedná se o obchodní strategii, která spojuje digitální inovace se zajímavými a hmatatelnými aspekty tradičního retailu. Kombinuje digitální a fyzický svět s cílem vytvořit nezapomenutelné a poutavé zážitky prostřednictvím nejmodernějších technologií, jako jsou virtuální realita (VR), rozšířená realita (AR) a live shopping.

Redakcia Redakcia
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+