Fakta o tradičních marketingových kanálech
- Tradiční marketingové kanály se neustále zdražují (podívejte se do svých čísel jak se změnily ceny PPC reklamy za posledních 5 let).
- “Jsou tam všichni” – vaše konkurence vždy půjde jako první po tradičních marketingových kanálech a budete si navzájem zvyšovat cenu reklamy.
Jaké jsou druhy netradičních marketingových kanálů?
- Affiliate marketing,
- marketing na děkovací stránce e-shopu,
- dropshipping,
- retenční e-mailový marketing,
- retenční telemarketing.
Affiliate marketing
Affiliate marketing je marketingová strategie, kde společnosti platí externím partnerům, nazývaným affiliate publisheři (affiláci), za prodej produktů nebo služeb prostřednictvím různých reklamních metod. Affiláci obvykle propagují produkty nebo služby pomocí svých vlastních marketingových kanálů, jako jsou webové stránky, blogy, sociální média, emailové kampaně nebo PPC reklamy.
Tento kanál využívá v Česku pouze zhruba 5 % e-shopů!
Data o affiliate marketingu ze světa:
- Hodnota affiliate marketingu je 17 miliard dolarů celosvětově.
- 16 % všech objednávek v USA jde z affiliate marketingu.
- 40 % US obchodníků označuje affiliate jako nejdůležitější zdroj objednávek.
- Affiliate marketing roste ročně průměrně o 10 %.
Zdroj: Backlinko, AWIN, Demandsage
Případová studie Econea.cz
Systém: AffilBox
Podíl affiliate marketingu na obratu e-shopu: 7 – 10 %
Doba spolupráce: 9 let
Přivedený obrat: přes 52 milionů Kč
Marketing na děkovací stránce e-shopu: Děkovačka
Děkovačka je unikátní česká aplikace navržená k pomoci e-shopům při získávání nových zákazníků. Tento systém funguje na principu sdílení zákazníků mezi různými e-shopy, které nejsou navzájem konkurenční. Když zákazník dokončí nákup v některém e-shopu, jsou mu na děkovací stránce nabídnuty slevové kódy od jiných e-shopů. Podobně, slevové kódy daného e-shopu jsou nabízeny v ostatních e-shopech, které jsou součástí systému Děkovačka.
- Automatický systém na získávání objednávek a leadů na zákazníky.
- Výkonnostní marketingový kanál.
- Nový marketingový kanál, který využívá méně, než 1 % e-shopů v ČR.
Případová studie KetoDiet.cz
Systém: Děkovačka
Podíl nákladů na obratu (PNO): 6,3 %
Doba spolupráce: 5 měsíců
Přivedený obrat: 200 000 Kč
Více o Děkovačce jsme vám přinesli v nedávném rozhovoru s jejím zakladatelem Jaroslavem Janíčkem.
Dropshipping
Dropshipping je obchodní model v e-commerce, který umožňuje obchodníkům prodávat produkty bez nutnosti vlastnit skladové zásoby. Princip spočívá v tom, že když zákazník objedná produkt, obchodník objednávku předá dodavateli (dropshipperovi), který zboží přímo odesílá zákazníkovi.
- Je podobný affiliate marketingu,
- výhoda: prodáváte víc “bez starostí”,
- nevýhoda: kontakty nejsou “vaše”,
- dropshipping využívá v ČR využívá kolem 2 % e-shopů.
Čísla poskytnutá platformou Dropshipping.cz
Oblíbené segmenty: hračky a gadgets, dětské zboží, textil, elektronika
Celkový obrat e-shopů na platformě: 100 milionů Kč za 12 měsíců
Počet aktivních e-shopů: 942
Retenční e-mailový marketing
Retenční e-mailový marketing je strategie zaměřená na udržení stávajících zákazníků a podporu jejich opakovaných nákupů či interakcí s značkou. Klíčovým prvkem je zde vytváření a udržování dlouhodobých vztahů se zákazníky prostřednictvím personalizovaných a relevantních e-mailových komunikací.
- Automatické sekvence pro získání dalších nákupů ze zákazníků.
- Jeden z nejlevnějších marketingových kanálů.
- Ano, e-mail stále funguje.
Případová studie Vivantis.cz
Systém: SmartEmailing
Podíl e-mailové automatizace na obratu: 8 – 15%
Automatizačních scénářů: 32
O 10 % větší open rate, než newsletter
Retenční telemarketing
Retenční telemarketing je proces zaměřený na udržení stávajících zákazníků a zajištění jejich loajality k dané značce nebo firmě. Tento proces může zahrnovat různé aktivity, které jsou prováděny prostřednictvím telefonních hovorů.
- V podstatě retenční e-mailing ale přes telefon.
- Velmi málo B2C e-shopů jej využívá = vysoká úspěšnost.
- Vhodné pro opakující se objednávky nebo upsell/cross sell.
Případová studie e-shop z oblasti polévek, koření a omáček
Systém: CustomerHero.cz
Databáze kontaktů: 8 000
Dovolatelnost: 60 %
Počet dovolaných kontaktů: 4 800
Úspěšnost dovolání: 25 %
Počet objednávek: 1 200
Průměrná objednávka: 1350 Kč
Přivedený obrat: 1 620 000
Co si z toho odnést?
Tradiční marketingové kanály jsou úspěšné proto, že fungují, ale ta opravdová marže se často schovává v netradičních marketingových kanálech, kde vaše konkurence ještě není.