Tento pojem zahrnuje také opravu, renovaci, obnovu nebo pronájem spotřebního zboží. Odhaduje se, že jeho hodnota do roku 2025 vzroste na 120 miliard eur. Na trend použitého zboží naskočili i velcí hráči, jako je Amazon, a vyplácí se jim to – díky němu loni dosáhli miliardových tržeb.
Podle studie, kterou provedla společnost Cross-Border Commerce Europe ve spolupráci se společnostmi FedEx Express a Poste Italiane, roste objem recommerce. Do roku 2022/23 měl evropský trh s recommerce hodnotu 94 miliard eur. Podíl na celkovém evropském trhu elektronického obchodování v současnosti činí 12,3 %. Očekává se, že v příštích třech letech dosáhne hodnoty 14 %.
Veřejnost si oblíbila výrobky z druhé ruky
Z průzkumu vyplývá, že až 85 % nakupujících v posledním roce nakoupilo nebo prodalo zboží z druhé ruky, přičemž 27 % z nich tak učinilo poprvé. Přitom až 75 % transakcí v rámci recommerce probíhá v jiných než oděvních kategoriích. Patří mezi ně elektronika, nábytek, domácí a sportovní potřeby, knihy, outdoorové vybavení a automobily. 76 % nakupujících vnímá, že stigma spojené s nakupováním z druhé ruky se snížilo. Naopak 41 % dotázaných tvrdí, že nákup z druhé ruky je nyní symbolem statusu.
Nedávný průzkum britského trhu zjistil, že ekologické i ekonomické důvody podporují vyšší prodej použitého zboží. Více než polovina (55 %) nakupujících přiznala, že nakupuje zboží z druhé ruky kvůli nižší ceně. Udržitelnost uvedlo jako důvod nákupu pouze 8 % respondentů.
Z výše uvedeného průzkumu Cross-Border Commerce Europe vyplynulo, že 69 % nakupujících použilo peníze získané z dalšího prodeje zboží na zaplacení účtů nebo pokrytí každodenních životních výdajů a 39 % uvedlo, že jim další prodej pomohl vyjít s penězi.
Jsou zelené zájmy skutečně ekologické?
Při hledání udržitelných možností v oblasti módy a spotřeby vyvstává otázka, zda je další prodej skutečně efektivním řešením. Jak uvádí zpráva Cross-Border Commerce Europe, nákup z druhé ruky nemusí vždy znamenat pomoc planetě:
“Přestože je další prodej pozitivním krokem, jeho přínos by mohl být omezený, pokud by si zákazníci vybírali oblečení z druhé ruky spíše jako doplněk k novému oblečení, než jako jeho náhradu. Půjčování by mohlo být škodlivější pro životní prostředí, zejména kvůli dopravě spojené s výměnou sdíleného zboží. Online P2P platformy nabízející půjčování módních výrobků různých kategorií podporují udržitelnost, ale také zvyšují počet logistických tras “poslední míle” pro služby pokojských.”