7 min. doba čtení

Týdenní sumář 9/2024: Wish bude vykupovat starou techniku, virální nákupy na TikTok Shopu, aktivních uživatelů sociálních sítí je více než 5 miliard

Dlouhé příspěvky na LinkedIn už nebudou in. Vyhlídky spotřebitelů v okolí jsou slabé. Jak Češi a Slováci nakupují hračky?

Týdenní sumář 9/2024: Wish bude vykupovat starou techniku, virální nákupy na TikTok Shopu, aktivních uživatelů sociálních sítí je více než 5 miliard

Známý prodejce levného čínského zboží přichází s novinkou, která zákazníkům umožní vyměnit použité technické vybavení za peníze. Wish bude vykupovat starou techniku. Program nazvaný Wish Trade-In umožní výměnu použitých chytrých telefonů, tabletů, notebooků, chytrých hodinek a dalších starých technických zařízení za peníze, a to bez jakýchkoli závazků vůči platformě. Společnost Wish pak vybrané položky zrenovuje a následně prodá na své platformě. Zákazníci si tak budou moci pořídit novou techniku za nižší cenu.

Aktualizace na LinkedIn ovlivní způsob sdílení obsahu a uměle prodlužované příspěvky již nebudou obstát. LinkedIn chce, aby se uživatelé více zaměřili na hodnotný obsah s delší trvanlivostí. Algoritmus se zaměří na užitečné příspěvky. V praxi to znamená, že když uživatel projeví zájem o nějaké téma, může mu být příspěvek doporučen v delším časovém horizontu. Tím se prodlouží životnost obsahu. Platforma se naopak snaží potlačit clickbait a formy psaní, které vybízejí ke kliknutí na “číst více”.

SLEDUJTE TENTO OBSAH Jak podcast

Heureka srovnává prodej hraček v zemích střední a východní Evropy. V listopadu a prosinci se za dárky utratí téměř 42 % ročních tržeb. Prodeji dominují stavebnice – tvoří téměř třetinu všech výdajů za hračky. Největší nárůst zájmu na Slovensku zaznamenaly vodní pistole (+71 %), interaktivní roboti (+61 %) a skákací hrady (+46 %). V České republice vedou rovněž vodní pistole (+118 %), ale první trojici s velkým náskokem uzavírají jojo (+114 %) a plyšoví mikrobi (+79 %). Klesající popularitu mají fingerboardy, montesorri gadgety a puzzle.

V září byl v USA spuštěn TikTok Shop. Nejvýraznějším rozdílem oproti tradičnímu modelu nakupování je, že uživatelé zde objevují a nakupují produkty prostřednictvím videí, nikoli vyhledáváním. Úspěch zde mají zejména cenově dostupné produkty neznámých značek, které lákají k impulzivním nákupům. Na vzestupu je tímto způsobem i jistý olej na ústní hygienu, kterého se prodalo 1,2 milionu kusů. Následně z toho těží i další platformy – olej této značky se stal nejprodávanějším produktem na Amazonu v sekci Zdraví a domácnost. Zavedené značky jsou na tom hůře. Platforma je zaměřená na obsah a algoritmus pro dosažení virality je poměrně nepředvídatelný. TikTok je primárně zábavní platformou, teprve poté vidí svou roli jako prodejní kanál.

S pojmem reverzní logistika se nesetkáváme každý den. V e-commerce je však jedním z klíčových faktorů, které rozhodují o tom, zda se zákazník vrátí. Dušan Halás, CPO společnosti Expandeco, nám ve studii Ecommerce Bridge prozradil, jak celý proces funguje, kolik stojí a jakou roli v něm hraje Expandeco.

Dušan Halás, Expandeco

Nedávná zpráva Social Media Benchmarks se zabývala příspěvky na Facebooku, Instagramu, TikToku a X. Výsledný dokument se zabývá úrovní zapojení značek na sociálních sítích. Například míra zapojení na TikToku letos klesla přibližně o 50 %. Ve srovnání s ostatními sítěmi však s stále kraluje žebříčku. Výzkum také například potvrdil, že pokud na Instagramu nezveřejňujete příspěvky typu Reels, přicházíte o nejzajímavější typ příspěvku.

Dopad pandemie, práce na dálku a ekonomická nejistota způsobily změny v nákupních procesech B2B. Převážná většina marketingových manažerů uvedla, že se více zaměřují na obchodní cíle než před pěti lety. Studie odhalila, že pouze čtvrtina z nich začíná plánování s jasnou představou o očekávaných obchodních výsledcích. Průzkum společnosti Walker Sands byl proveden na vzorku více než 150 marketingových manažerů a 50 nemarketingových manažerů. Zjištění zdůrazňují potřebu marketingových týmů B2B zaměřit se na výsledky a spolupracovat s vrcholovým vedením na lepším pochopení obchodních cílů.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Společnosti Meltwater a We Are Social vydaly výroční zprávu Digital 2024, která se zabývá sociálními médii a digitálními trendy na globální úrovni. Celosvětový počet aktivních uživatelů překročil hranici 5 miliard, což představuje 62 % světové populace. Za poslední rok se jejich celkový počet zvýšil o 266 milionů, což představuje meziroční nárůst o 5,6 %. Typický uživatel stráví na vybrané sociální platformě 2 hodiny a 23 minut denně a každý měsíc využívá v průměru 6,7 různých platforem. Součástí zprávy jsou také analýzy a komentáře odborníků. A o tom, že je studie opravdu podrobná, svědčí i to, že poskytuje odpověď na otázku, zda jsou na internetu populárnější psi, nebo kočky.

Instagram testuje několik nových možností pro tvůrce. Vysílatelé si budou moci vybrat hru, kterou budou hrát živě přímo s diváky. Meta chce živé vysílání přiblížit tvůrcům i uživatelům. Kromě toho platforma hledá způsoby, jak zpřístupnit profily tvůrců většímu počtu firem, se kterými by pak mohli spolupracovat na kampaních. Jde o jakési tržiště pro tvůrce Instagramu. Služba Creator Marketplace, která byla poprvé spuštěna v roce 2022, původně umožňovala značkám v USA vyhledávat a spojovat se s vlivnými tvůrci na základě různých kvalifikačních kritérií. Nové rozšíření umožňuje přístup k nástroji i v dalších zemích. Z Evropy se do výběru dostala pouze Velká Británie.

Únor je za námi a vy se můžete těšit na novou Mudrovačku. Rozebrali jsme nový model akce Ecommerce Bridge Live, zjistili, proč mladí lidé chtějí udržitelnější svět, a také jsme se podívali, jak to vypadá s vývojem sítě X a proč influenceři lžou.

Mudrovačka o únorových novinkách s Michalem a Štefanem

Vyhlídky spotřebitelů jsou slabé. Lidé stále šetří a dávají přednost nižším cenám. Očekává se, že spotřebitelská nálada na evropském trhu zůstane v letošním roce slabá. Spotřebitelská důvěra v České republice a Maďarsku je slabá a růst cen potravin se blíží cenám v eurozóně. V Polsku se očekává mírné oživení maloobchodních tržeb, které však naráží na překážky, jako je plánované obnovení daně z prodeje potravin a možné dlouhodobé zvýšení nákladů na půjčky.

 

Čína již není nejlidnatější zemí. V roce 2022 ji předstihne Indie s více než 1,43 miliardy obyvatel. Sledování změn spotřebitelského chování v nejlidnatější zemi proto může být dobrým ukazatelem toho, kam nákupní chování směřuje. Indové utrácejí více peněz za předměty dlouhodobé spotřeby než za potraviny. Tento trend naznačuje posun od základních potřeb ke spotřebě, která zlepšuje život. Tradiční obiloviny a luštěniny byly v nákupních košících nahrazeny nápoji, zpracovanými výrobky a dalšími položkami. Společnosti vyrábějící rychloobrátkové zboží v Indii začínají ztrácet v boji o podíl na trhu, kde výdaje za dopravu a zboží dlouhodobé spotřeby převažují nad výdaji za spotřební služby a zábavu.

YouTube rozšiřuje přístup k aplikaci pro střih videa Create, která usnadňuje vytváření krátkých filmů přímo v telefonu. Umí například vyčistit zvuk a odstranit šum na pozadí, přidat automatické titulky ve vybraných jazycích, zvládá zjednodušené nástroje pro úpravu videa a samozřejmě umožňuje přímé publikování na YouTube. Přímo v aplikaci si navíc můžete vybrat z tisíců skladeb, které jsou zdarma. Česká republika ani Slovensko se bohužel do rozšíření nedostaly, ale snad se brzy dočkáme.

Kdo chce slyšet zástupce společností BeLenka, Berlin Brands Group, Shoptet, Infinity Standard nebo Dexfinity, měl by si pořídit vstupenku na Ecommerce Bridge LIVE. Uvidíme se již tento čtvrtek v prešovské hospodě Trojka Šariš Pub. Zjistěte, co stojí za úspěchem firmy vyrábějící barefoot obuv nebo jak efektivně nakupovat z Asie. Budeme se věnovat také automatizaci v zákaznickém servisu, zvyšování ziskovosti při zachování obratu a Google Blackbox. Vše zakončíme panelovou diskusí a příjemným networkingem. Buďte tam s námi naživo nebo se připojte online zdarma.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Vývoj evropského online trhu pod tlakem čínských gigantů
3 min. doba čtení

Vývoj evropského online trhu pod tlakem čínských gigantů

Evropská e-commerce scéna se dramaticky mění a čínské platformy získávají stále větší podíl na trhu. Zatímco v roce 2023 se domácí e-commerce růst v Číně zpomalil na slabých 3,5 % – což je méně než růst většiny TOP 10 globálních trhů – čínští giganti hledají příležitosti k expanzi směrem na západ.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+