2 min. doba čtení

Češi, Maďaři i Poláci šetří. Vyhlídky spotřebitelů jsou slabé

Lidé stále šetří a dávají přednost nižším cenám. Očekává se, že spotřebitelská nálada na evropském trhu zůstane v letošním roce slabá.

Češi, Maďaři i Poláci šetří. Vyhlídky spotřebitelů jsou slabé
Zdroj: Depositphotos

Česko a Maďarsko jsou již v recesi. Polsko se jí těsně vyhnulo. Vlády očekávaly oživení spotřeby, které by mělo kompenzovat slabší exportní poptávku pomalé německé ekonomiky a vyrovnat loňský pokles vyvolaný inflací.

Přestože je Německo největší evropskou ekonomikou, prochází v současné době těžkým obdobím. Jeho slabost může mít psychologický dopad na spotřebitele ve střední a východní Evropě. Očekává se, že spotřebitelé budou opatrní při větším utrácení, protože inflace v posledních dvou letech vyčerpala jejich úspory.

Česká vláda a maďarská centrální banka snížily své prognózy růstu pro rok 2024 s odkazem na slabé oživení spotřeby. Také v Polsku měly spotřebitelské výdaje navzdory očekávanému růstu mezd na začátku roku smíšený start.

Týdenní podcast UPdate

Spotřebitelská důvěra v České republice a Maďarsku je slabá a růst cen potravin se blíží cenám v eurozóně. V Polsku se očekává mírné oživení maloobchodních tržeb, které však naráží na překážky, jako je plánované obnovení daně z prodeje potravin a možné dlouhodobé zvýšení nákladů na úvěry.

Ekonomové polské banky Pekao pro agenturu Reuters uvedli, že leden byl slabý pro zboží dlouhodobé spotřeby, zejména oděvy. Předpovědi maloobchodních tržeb překonaly očekávání hlavně díky výdajům za renovace domů, prodejům vozidel a autodílů.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Vývoj evropského online trhu pod tlakem čínských gigantů
3 min. doba čtení

Vývoj evropského online trhu pod tlakem čínských gigantů

Evropská e-commerce scéna se dramaticky mění a čínské platformy získávají stále větší podíl na trhu. Zatímco v roce 2023 se domácí e-commerce růst v Číně zpomalil na slabých 3,5 % – což je méně než růst většiny TOP 10 globálních trhů – čínští giganti hledají příležitosti k expanzi směrem na západ.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+