7min. doba čtení

Týdenní sumář 19/2024: Marketplaces v Německu dominují, Shein se rozšiřuje, průzkum o nakupování Gen Z

66 % vedoucích pracovníků by nezaměstnalo člověka bez dovedností v oblasti umělé inteligence. Výsledky 15. ročníku soutěže ShopRoku. Jak se daří prodeji módy v nestabilní ekonomice?

Týdenní sumář 19/2024: Marketplaces v Německu dominují, Shein se rozšiřuje, průzkum o nakupování Gen Z

Čínský internetový obchod Shein chce rozšířit svou platformu. Nabídka bude zahrnovat výrobky pro domácnost, drogerii a hračky. Obchod s rychlou módou se snaží diverzifikovat svou nabídku nad rámec oblečení, zvýšit svou důvěryhodnost a konkurovat gigantům, jako je Amazon. Shein má v EU již v průměru kolem 108 milionů aktivních uživatelů měsíčně. Právě kvůli vysokému počtu uživatelů jej Evropská unie zařadila mezi významné internetové platformy. Spadá tak pod zákon o digitálních službách (DSA) a bude podléhat přísnějším kontrolám.

Společnost Zalando dosáhla v prvním čtvrtletí dobrých výsledků a zaznamenala růst navzdory globálním problémům. Za klíčové pilíře svého úspěchu považuje zaměření na oblasti B2C i B2B. V oblasti B2C se Zalando zaměřuje na rozšiřování nabídky pro zákazníky, včetně adaptivní obuvi pro děti s postižením a nákupního poradce s umělou inteligencí. V oblasti B2B využívá operační systém ZEOS, který umožňuje značkám využívat svou logistickou síť k doručování a vracení zboží od různých e-shopů. Tržby v segmentu velkoobchodu Zalando vzrostly v prvním čtvrtletí o 13 % na 215 milionů eur.

Češi stále více investují do stravy a doplňků stravy, jako jsou vitamíny a proteiny. Podle statistik české e-shopové platformy Shoptet tento segment již několik let stabilně roste dvouciferným tempem. Jen v prvním čtvrtletí letošního roku zaznamenává v online prodeji 29% meziroční nárůst. Zajímavé také je, že v roce 2017 platforma evidovala v tomto segmentu pouze 45 internetových obchodů, zatímco letos jich jsou již téměř čtyři stovky. Rostoucí obliba diet a potravinových přípravků se netýká jen zájmu žen, ale i mužů. Nejčastějšími zákazníky jsou údajně ženy ve věku 30 až 50 let, ale ani muži nezůstávají pozadu – nejčastěji nakupují ve věku 40 let a více.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

V Německu dominují online tržiště. HDE-Online Monitor poukazuje na výrazný nárůst prodeje na tržištích s 10% nárůstem obratu v roce 2023. V loňském roce byla poprvé překonána metrika prodeje na online tržištích. Právě na těchto platformách se uskutečnila více než polovina všech online prodejů v Německu. Čísla navíc ukazují výrazný posun směrem k prodeji přes mobilní telefony. V loňském roce bylo rekordních 55 % online prodejů v Německu realizováno prostřednictvím transakcí s chytrými telefony, což představuje tržby ve výši téměř 47 miliard eur.

S tržištěm souvisí další novinka. S jejich příchodem a dalšími inovacemi se podnikání v oblasti elektronického obchodování začíná ubírat jiným směrem. Mít vlastní produkt je dobrým základem pro udržení se mezi silnou konkurencí. Co je vlastně dobrý vlastní produkt, jak si na začátku spočítat marži, ať to má smysl a jaké komunikační kanály pro vlastní produkty nejlépe fungují, nám ve studiu Ecommerce Bridge prozradil Dávid Krumpár, CEO společnosti Lighthouse.

Dávid Krumpár, Lighthouse

Umělá inteligence postupně proniká do našeho profesního života. Nový průzkum společností LinkedIn a Microsoft ukazuje významný posun: využívání umělé inteligence se za posledních šest měsíců téměř zdvojnásobilo a 75 % lidí pracujících v kancelářích využívá tyto nástroje ke zvýšení své produktivity a kreativity. Průzkum dokonce zjistil, že 66 % personalistů by nepřijalo člověka bez dovedností v oblasti AI. Společnosti kladou stále větší důraz na přijímání kandidátů se schopnostmi v oblasti AI, což signalizuje zásadní změnu kritérií pro přijímání zaměstnanců. Co si z toho odnést? AI se stává nezaměnitelným nástrojem pro inovace a efektivitu; organizace, které tuto změnu aktivně přijmou, se mohou stát lídry v oboru. Jednotlivci, kteří ovládají dovednosti v oblasti AI, budou mít zase lepší kariérní vyhlídky.

TikTok vylepšil svou sadu TikTok Pulse Suite s cílem poskytnout inzerentům větší kontrolu a lepší přehled o jejich kampaních. Platforma Pulse Premiere slibuje inzerentům předvídatelnost a kontrolu nad placeným obsahem. K tomu přidává možnost strategického umístění reklamy přímo vedle prémiového obsahu vydavatele na kanálu For You. S odvoláním na spotřebitelský průzkum je TikTok označován za nejlepší volbu pro upoutání pozornosti, podporu hlubšího propojení se značkami a podporu akcí uživatelů. TikTok označuje sadu Pulse Suite za svatý grál pro inzerenty. Slibuje průnik s nejmódnějším obsahem napříč kategoriemi, sezónnost a partnerství s prémiovými vydavateli. Formát je zatím dostupný pouze v několika evropských zemích, ale můžeme doufat v brzké rozšíření do dalších oblastí.

Týdenní podcast UPdate

Nahlédněte s námi do rozhodovacího procesu generace Z! Nedávný průzkum společnosti SheerID se zabýval nákupními preferencemi a ekonomickým cítěním spotřebitelů z generace Z v USA a Velké Británii. 36 % respondentů z generace Z tvrdí, že utrácí méně. Trpí zejména kategorie jako jídlo s sebou, hry, elektronika a online zprávy. Mezi vysokoškoláky z generace Z je nálada ještě horší, 45 % z nich je pesimistických ohledně budoucnosti ekonomiky a 77 % se snaží přizpůsobit své rozpočty těmto obavám. Pokud chcete vědět, jak tuto skupinu spotřebitelů oslovit, vězte, že je zajímají především slevy. Plus dárky zdarma a doprava zdarma.

Jak se daří prodeji módy v nestabilní ekonomice? Nová zpráva RetailX Global Fashion 2024 osvětluje bouřlivou cestu módního průmyslu od vrcholů v roce 2021 k poklesům v roce 2022. Výkyvy přičítá vzájemnému působení globální ekonomické dynamiky a geopolitiky. Po pandemii a ekonomických otřesech se zájem spotřebitelů o módu výrazně zvýšil. V regionech, jako je Indie, Čína a Blízký východ, však lze očekávat nárůst výdajů za oděvy, obuv a doplňky. Móda by se v předpokládaném žebříčku zvýšených výdajů mohla umístit na druhém místě za potravinami, což svědčí o pokračujícím oživení a zájmu spotřebitelů o módu po pandemii. Z průzkumu vyplývá značný důkaz, že udržitelná móda a sociální média jako prodejní kanál jsou na vzestupu.

Minulý týden vyšla nová Mudrovačka. Štefan a Michal vybrali nejžhavější dubnové novinky a přidali svůj pohled. Co si myslí o dalším odkladu konce cookies? Jak generace Z určuje nákupní trendy? A proč je důležité budovat značku? Poslechněte si odlehčenou, informacemi nabitou půlhodinku.

Michal a Štefan polemizovali nad dubnovými novinkami.

Heureka udělila titul ShopRoku již po patnácté. O vítězích rozhodovali zákazníci a odborná porota ve 4 hlavních kategoriích. Cenu za kvalitu získal knihobot.cz. Zvláštní kategorii Cena Heureky vyhrálo hračkářství Hugo chodí bos. Cenu za udržitelný obchod získaly 3 e-shopy: Purity Vision, Scuk a Elis design. O Ceně popularity hlasovali fanoušci, získala jí Alza.cz.

Na závěr bych vás rád poslal na poslední zastávku před letními prázdninami na konferenci Ecommerce Bridge LIVE. Uvidíme se 30. května v Music and Cafe CENTRO Nitra. Čeká na vás 5 řečníků, panelová diskuze, networking, skvělá atmosféra, chutné občerstvení a soutěž o hodnotné ceny. Tentokrát si poslechnete CEO společnosti Holokolo, Andreu Podstrelencovou, která vás bude inspirovat na cestě k úspěšnému e-shopu. Pavol Bogár z Tatra banky bude hovořit o inovacích v e-commerce a Filip Hamrák z dabl.agency nám poví o umělé inteligenci. O efektivním výkonnostním marketingu v zahraničí bude hovořit Richard Kondáš. Generální ředitel Martin Guttman představí úspěch pohodlných tuli tašek, které si každý oblíbil.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+