Ekonomické obavy ovládají výdaje
V roce 2023 americká ekonomika rostla o 2,5 % a inflace klesla na 3,4 %. Navzdory zprávám o zlepšující se ekonomické situaci, jen 30% spotřebitelů z Gen Z v tomto směru vyjádřilo optimismus ve srovnání s předchozím rokem. Opatrnost je ještě zřetelnější v Evropě, kde ekonomika má téměř nulový růst. Britská Generace Z je o 25 % pesimističtější než ta v Americe.
„To vysvětluje, proč je TikTok plný videí o „loud budgeting“, kde lidé otevřeně hovoří o svých peněžních plánech a snahách utrácet méně. Tento trend vede k tomu, že téměř třetina Generace Z se snaží šetřit, kupuje levnější věci a méně zbytečností.“
36 % respondentů Generace Z tvrdí, že utrácejí méně. Trpí zejména v kategorie jako je jídlo s sebou, hraní her, elektronika a online zprávy. Mezi vysokoškoláky Generace Z je tato nálada ještě horší, přičemž 45 % z nich je pesimistických ohledně budoucnosti ekonomiky a 77 % z nich se snaží přizpůsobit svým rozpočtům těmto obavám.
Jak zaujmout Generaci Z?
Instagram, TikTok a Snapchat hrají klíčovou roli při představování nových značek. 68% respondentů uvedlo, že hlavním zdrojem pro objevování značek jsou pro ně sociální média. Doporučení od přátel a rodiny mají také významný vliv.
Exkluzivní nabídky se ukázaly jako významný faktor při získávání pozornosti Generace Z. Až 91 % vysokoškolských studentů zkoumá před nákupem slevy. Kromě toho se ukázalo, že exkluzivní nabídky byly účinnější než jiné taktiky. Patří mezi ně například Buy Now Pay Later (BNPL) nebo prodloužené lhůty pro vrácení zboží.
Exkluzivní slevy podporují nejen nákupní chování, ale také věrnost značce. Významný podíl respondentů naznačil, že by pro exkluzivní nabídku přešli k jinému brandu nebo se přihlásili do věrnostního programu výměnou za slevu.
Dárky zdarma a bezplatná doprava byly označeny jako nejpřitažlivější exkluzivní nabídky, následované slevami na nákupy. Jako preferovaný komunikační kanál pro zasílání nabídek se překvapivě ukázal e-mail, těsně následovaly textové zprávy.
Objednávky s sebou/rozvozy se umístily na prvním místě mezi produktovými kategoriemi, které by Generace Z zakoupila se slevou. Následují oděvy, kosmetika/osobní péče, hry a elektronika. Nejméně populární volbou bylo online zpravodajství, což naznačuje, že Gen Z upřednostňuje bezplatné zdroje informací.