V důsledku války na Ukrajině došlo počátkem roku 2022 k prudkému nárůstu cen energií, což vyvolalo dominový efekt na globální dodavatelské řetězce a pohyb zboží. Tento prudký nárůst inflace měl značný dopad na maloobchodní prodejce módy, protože náklady na materiál, výrobu a dopravu prudce vzrostly, což snížilo ziskové marže. V důsledku toho se spotřebitelé museli vyrovnat s prudkým nárůstem cen ve všech odvětvích, což snížilo jejich ochotu utrácet peníze.
Afrika nese hlavní tíhu prudce rostoucí inflace a zaznamenala prudký pokles prodeje módy. Naproti tomu Asie prošla mírnější inflační bouří, což zmírnilo dopad na maloobchodní prodej módy.
Povzbudivé je, že nedávné údaje naznačují rychlý pokles inflace ve všech regionech, který je doprovázen pozitivní reakcí v oblasti prodeje módy. Nicméně vzhledem k přetrvávající globální nejistotě pramenící z geopolitických konfliktů a napětí jsou prognózy prodeje módy pro rok 2024 náročné.
Postpandemické nadšení
Po pandemii a ekonomických otřesech se zájem spotřebitelů o módu výrazně zvýšil. V některých regionech však můžeme očekávat nárůst výdajů za oděvy, obuv a doplňky. Tento trend se očekává zejména v zemích, jako je Indie, Čína a Blízký východ. Móda by se v předpokládaném žebříčku zvýšených výdajů mohla umístit na druhém místě za potravinami, což svědčí o pokračujícím oživení a zájmu spotřebitelů o módu po pandemii.
Zelený přístup roste
“Udržitelná móda je nyní klíčovou součástí průmyslu a spotřebitelé ji milují – v loňském roce si celosvětově koupilo udržitelné oblečení 46,4 % zákazníků, což je více než v jakémkoli jiném maloobchodním odvětví. Třetina si koupila udržitelnou obuv a pětina udržitelné doplňky,” zprávy RetailX.
Socials jako prodejní kanál
Módní značky aktivně využívají sociální média k interakci se zákazníky a podpoře prodeje. Popularita obsahu od uživatelů a influencerů na platformách, jako je TikTok, mění způsob, jakým značky oslovují zákazníky a ovlivňují jejich nákupy. Tento nový přístup k reklamě a obchodu s módou má také potenciál ovlivnit budoucnost módy v komerčním prostoru.