TikTok Shop dosáhl prodeje za rekordních 100 milionů dolarů během Black Friday 2024. Oproti loňskému roku čísla vzrostly o trojnásobek. Během Black Friday a Cyber Monday vzrostl zájem nakupujících o 165%. Hashtagy #tiktokshopblackfriday a #tiktokshopcybermonday získaly miliardy zhlédnutí. Úspěchy zažíval i formát Live shoppingu, streamovalo půl milionu pořadů a rekordy padaly iv této sféře. Například live stream Niki Minaj sledovalo 172 milionů diváků a tvůrce Kaansanity streamoval 10 hodin, z čehož vydělal 102.000 dolarů.
I na Slovensku se trhaly rekordy. Konkrétně jsme se podívali na více než 7000 e-shopů postavených na platformě Shoptet. Ukázalo se, že během Black Friday týdne utratili Slováci 14,5 milionu eur, což je o 2 miliony více než loni. Nejvyšší slevy byly na hodinky a šperky až ve výši 50%, dále erotické pomůcky se 40% a dárkové předměty s 30%. Průměrná sleva dosáhla 20%. Pokračoval i trend prodlužování akcií mimo pátek. Listopad přinesl e-shopům obrat 52 milionů eur. Nejprodávanější byly elektronika, oblečení, parfémy a kosmetika, což kopíruje vánoční nákupní preference.
A jelikož Black Friday hýbe celým e-commerce, věnovali jsme se mu i v dalším článku – tentokrát z pohledu nástroje Hlídač shopů, který monitoruje zobrazování akciových cen. Data ukázala zlepšení českých e-shopů v zobrazování reálných slev, ale není překvapením, že zahraniční tržiště, jako Temu či Trendyol, pravidla ignorovala. I letos se na trhu objevily zavádějící praktiky – slevy, které reálně neexistují, zdražování před akcií či nepřehledné cenové změny. Tyto problémy se týkaly zejména nových zahraničních hráčů, kteří nerespektují evropské normy. To jen potvrzuje to, co jsme již několikrát rozebírali. E-commerce čelí výzvě, jak regulovat zahraniční trhy a zajistit férové podmínky pro spotřebitele i podnikatele.
58 % spotřebitelů sdílí e-mail výměnou za slevy, ale jen 9 % poskytne přístup k sociálním médiím. To jsou čísla studie společnosti Daemon z Velké Británie. Přináší i další zajímavé závěry: Nejčastěji opakované nakupy se slevami můžete čekat od Mileniálů (67 %). Starší zákazníci jsou opatrnější při sdílení údajů, mladším sdílení informací o sobě nevadí. Online nákupy potravin výrazně lákají na pohodlí (49 %), zatímco kamenné prodejny na cenu (36 %). Vedle toho všem hrají svou roli věrnostní programy – až 82 % Britů vlastní věrnostní karty a 77 % je pravidelně využívá.
Rozhovor s Vladimírem Houbem z RTB House odhaluje, jak AI a nové technologie transformují digitální marketing. Retargeting bez cookies už není jen výzvou, ale také příležitostí – RTB House staví na first-party datech, deep learningu a dynamické personalizaci. Společnost umožňuje spustit kampaně globálně z jedné platformy, přičemž přizpůsobuje strategie specifikům trhů. Zajímavostí jsou kreativy na míru, které reagují na chování uživatelů v reálném čase, čímž zvyšují konverze. Tento psaný rozhovor je ukázkou, jak může inteligentní marketing posouvat hranice e-commerce.
Umělá inteligence dokáže v e-commerce výrazně usnadnit práci. Na druhé straně, jejím textem chybí kreativita a přirozenost. Víte, jak odhalit, jestli text napsala AI nebo člověk? V článku jsme se podívali na některé nástroje, které pomáhají odhalit generované texty. I když se na žádný z nich nedá 100% spolehnout, je dobré o nich vědět. Nakonec, rozpoznat texty od AI víte i sami – budoucnost bude záviset i na naší schopnosti rozpoznat drobné rozdíly a zejména schopnosti používat kritické myšlení.
Martin Bartl ze společnosti Dexfinity rozebral Shopify a jeho cenově dostupné aplikace, které zvládají vše od automatizace cen, předplatného či dopravy až po pokročilou zákaznickou podporu. V článku se dozvíte o top 9 nástrojích, které dokážou nahradit drahé vývojářské práce a pomohou vašemu e-shopu růst efektivně a bez obrovských nákladů.
V nejnovější Mudrovačce se dozvíte, jaké trendy nás čekají v e-commerce do roku 2025. Michal se Štefanem se bavili io klesající personalizaci reklam na platformách Meta, oblíbenosti Instagram carouselů a růstu YouTube Shorts. Věnují se také důvodům, proč video k podcastu zvyšuje dosah a jak zvládnout Google aktualizace. Bonusem je pohled na nové funkce Pinterestu a Amazon Haul jako konkurenci čínských gigantů.
Moderní muži odmítají stereotypy o síle a nezdolnosti. A protože marketing reflektuje svět, je to příležitost pro značky ukazovat muže jako autentické, pečlivé a inkluzivní. Podle nedávné zprávy společnosti Kantar se moderní publikum neumí ztotožnit se zažitými stereotypy o silných a nezdolných mužích. Čtvrtina mužů generace Z v USA se identifikuje jako stejně maskulinní a femininní nebo velmi femininní, což je třikrát více než u generace Boomerů. Tento trend zdůrazňuje, jak důležitá je pro značky zranitelnost, emocionální hloubka a inkluzivita. Zobrazení otců při péči o děti, muže v domácnosti nebo v self-care podpoří důvěru a osloví širší publikum. Kampaně musí zahrnovat různorodost rasy, věku či identity. Navíc pozitivní příběhy a vzory v reklamách budují silnější vztahy se spotřebiteli a přispívají ke společenským změnám.
Sociální sítě stále více tlačí na premium účty, ale výsledky jsou smíšené. Například platforma X agresivně propaguje X Premium přes vyskakovací reklamy, ale míra konverze je jen 1 %. Meta zase propaguje VR headsety, ale zaostává s obsahem, který by zaujal široké publikum. Snapchat+ používá reklamy přímo ve zprávách. Agresivní kampaně však narážejí na zručnější uživatele, kteří propagační obsah ignorují. Tyto agresivní marketingové strategie jsou v současnosti méně účinné než kdysi. Uživatelé již umí lépe rozpoznat reklamní obsah. Nakonec můžeme podotknout jen tolik, že sociální sítě se již více podobají digitálním tržištěm, než komunitám.
Meta spustila centrum pro tvůrce na Threads, které nabízí tipy na začátek a další rozvoj svého obsahu na platformě. Dává návody, jak si přizpůsobit kanál a frekvenci zveřejňování, ale chybí hlubší datové analýzy. Protože Threads neumožňuje označování skrz hashtagy, zavedlo tematické štítky pro zvýšení viditelnosti obsahu. Ve zkratce, novinka je ideálním místem pro nové uživatele, kteří potřebují základní orientaci, ale pokročilejší poznatky zatím chybí.
Zpráva EU o e-commerce 2024 odhaluje výrazné regionální a demografické rozdíly v online nakupování a prodeji. Nejaktivnějšími jsou mladí lidé v rozmezí 25 – 34 let a městské oblasti. Nizozemské město Utrecht je na úplném vrcholu – online tam nakupuje téměř 88% obyvatel. Naopak regiony jihovýchodní Evropy, jako je Rumunsko a Bulharsko, zaostávají s mírou účasti pod 7,5 %. Pokud vás zpráva zaujala, doporučujeme přečíst si článek, protože znát rozdíly znamená znát příležitosti k rozvoji e-commerce v méně aktivních oblastech.
Jak může vaše značka vyniknout v konkurenčním prostředí? Podle expertů ze slovenské společnosti Lighting Beetle* je dobré znát tzv. Zážitkové identity, které pomáhají budovat loajalitu a výjimečnou zákaznickou zkušenost. Jste Řešitelé problémů, Empatičtí experti, Nositelé odpovědnosti či Tvůrci překvapeni? Přidejte se 10. prosince v 11:30 na online webinář a strategická konzultantka Lucia Ciranová ukáže, jak tyto přístupy přetavit do konkurenční výhody vaší značky. Webinář je zdarma, tak si pořiďte místo.