Trendy v online prodeji
Během tříměsíčního období v roce 2023 zhruba pětina občanů EU ve věku od 16 do 74 let prodávala zboží online. Přestože toto číslo výrazně vynechává jednoduché inzeráty, jako je prodej použitého zboží prostřednictvím inzerátů, zahrnuje různé aktivity digitálního obchodu včetně prodeje zboží a služeb.
Studie říká, že 58 % občanů EU ve věku od 16 do 74 let nakupovalo v roce 2023 online.
Za elektronické obchodní transakce považujeme online objednávky, bez ohledu na to, zda byly zaplaceny a doručeny online nebo offline. Z tohoto však vylučujeme objednávky vybavené manuálně prostřednictvím e-mailu.
Demografické údaje o věku v online prodeji
Chování při prodeji online ukazuje výrazný generační rozdíl. Jelikož 28,7 % z nich se zapojuje do online prodeje, věková skupina 25–34 vykazuje nejvyšší míru zapojení. Je to 3,9násobný rozdíl oproti 7,4 % lidí ve věkové skupině 65–74 let, kteří prodávají online.
Regionální lídři v online obchodě
Nizozemsko se 44,5% účastí dominuje mezi regiony s nejlepšími výsledky. Flevoland byl jediným nizozemským regionem mimo nejvyšší úroveň, přičemž jedenáct z dvanácti regionů země vykazovalo vynikající výkon.
Mezi další oblasti se silným výkonem patří:
- několik částí Maďarska včetně Budapešti,
- Bratislavský kraj,
- Finské Helsinky-Uusimaa,
- několik oblastí ve Francii, Dánsku, Belgii a na Maltě.
Nižší oblasti zapojení
Naopak některé regiony vykazují výrazně nižší míru účasti. Patnáct regionů EU uvedlo, že on-line prodejem se zabývá méně než 7,5 % jejich populace. Jedná se především o jihovýchodní Evropu, přesněji
- 5 rumunských regionů, přičemž region Vest má nejnižší míru 2,5 %,
- 4 regiony Řecka,
- 3 bulharské regiony,
- 2 regiony Polska,
- 1 autonomní oblast Španělska.
Geografické rozložení a demografické údaje
Online nakupování odhaluje výrazné demografické rozdíly, přičemž nejaktivnější je věková skupina 25 – 34 let s účastí 74,4 %. Míra účasti výrazně klesá u starších věkových skupin, přičemž pouze 29,7 % lidí ve věku 65 – 74 let nakupuje online.
Existuje také jasný rozdíl mezi městem a venkovem, jelikož obyvatelé měst vykazují vyšší angažovanost 61,9 % v porovnání s obyvateli venkova 53,9 %.
Regionální nadřazenost v online prodeji
Některé oblasti vynikají výrazným přijetím elektronického obchodu. V čele žebříčku je Utrecht v Nizozemsku, kde se do online nákupů zapojuje až 87,8 % obyvatel. Noord-Holland ho následuje s 86,4 %, a Overijssel dosahuje působivých 85,9 % účasti.
Více než 80 % spotřebitelů v 21 regionech EU nakupovalo online, přičemž významné zastoupení mají:
- Nizozemsko (11 regionů),
- Švédsko (4 regiony),
- Dánsko (3 regiony),
- Irsko (2 regiony),
- Česká republika (region Praha).
Příležitosti pro rozvoj
Ve 20 regionech je míra účasti v e-commerce nižší než 35 %, což naznačuje nižší přijetí v některých oblastech. Polska.
Rozdíly v regionálních a demografických trendech nakupování a prodeje poukazují na to, že digitální obchod v EU přináší nejen velké příležitosti, ale i značné výzvy při snaze zajistit stejnou účast všech obyvatel na digitálním trhu.