6min. doba čtení

Týdenní sumář 45: Slováci o Vánocích utratí více než Češi, 91 % zákazníků nenakupuje u značek s obtěžujícími reklamami, umělá inteligence v kampaních Googlu a Alibaby

AliExpress pod lupou EU – pokud se nevyjádří do konce listopadu, hrozí mu pokuta. S kampaní za Performance Max pomůže umělá inteligence. Američané překonali rekord, když na mobilní nákupy utratili téměř 36 miliard dolarů.

Týdenní sumář 45: Slováci o Vánocích utratí více než Češi, 91 % zákazníků nenakupuje u značek s obtěžujícími reklamami, umělá inteligence v kampaních Googlu a Alibaby

Přehled novinek

Heureka hledala odpověď na otázku kolik utratí čeští a slovenští spotřebitelé za Vánoce. Tradice štědrých svátků se u nás stále drží, Slováci plánují utratit za dárky o něco více než loni. Jejich vánoční rozpočet vzrostl o +5 % na 292 eur. Češi si naopak raději utáhnou opasky, plánují se poohlédnout po výhodných nabídkách a využít slev. V České republice plánuje letos utratit za vánoční dárky méně než loni téměř 30 % respondentů.

Týdenní podcast UPdate

Služba Performance Max je oblíbená u stále většího počtu inzerentů. Google jej nyní obohatil o stejné nástroje umělé inteligence, které pohánějí jeho chatbota Barda. Umělá inteligence zasáhne do zdlouhavého procesu vymýšlení textů, vizuálů a jejich následného vytváření a škálování za účelem optimalizace vícekanálové kampaně. Jak to funguje? Uživatelé zadají AI podnět a ta vytvoří jedinečné obrázky a texty pro každou firmu. Marketéři mohou všechny prostředky před zveřejněním zkontrolovat a upravit. Nový systém je v současné době ve fázi beta a je k dispozici pouze v USA, ale očekává se, že se do konce roku 2023 rozšíří.

Minulý týden jsme přinesli zprávu, že Alibaba International představila nový projekt s názvem Aidge. Jedná se o sadu rozhraní API zaměřených na podnikání, která využívají umělou inteligenci k optimalizaci globálních operací společností. Společnost si tak klade za cíl pomoci malým a středním podnikům překonat jazykové a kulturní bariéry a zároveň řešit potíže v oblasti designu, marketingu a zákaznických služeb. Interní údaje společnosti Alibaba ukazují, že Aidge dokázala malým a středním podnikům pomoci zlepšit míru konverze objednávek, zvýšit spokojenost zákazníků a efektivitu.

Zatímco Alibaba se věnuje prodeji mezi podniky, její sesterská společnost AliExpress se zaměřuje na prodej jednotlivým zákazníkům. A právě na AliExpress se zaměřila Evropská unie. Spadá do kategorie online služeb s více než 45 miliony uživatelů v EU, a proto musí dodržovat nejpřísnější pravidla zákona o digitálních službách. Evropská komise žádá společnost AliExpress o informace o opatřeních, která přijala, aby splnila své povinnosti v oblasti posuzování a zmírňování rizik s cílem chránit spotřebitele online. Jedná se zejména o šíření nelegálních výrobků na internetu, jako jsou padělané léky. Společnost AliExpress musí požadované informace poskytnout do 27. listopadu tohoto roku. Komise poté zváží další právní kroky, včetně možnosti podání žaloby nebo uložení pokuty.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Průzkum na vzorku 1 000 digitálně aktivních zákazníků ukázal, že až 70 % respondentů si myslí, že inzerenti nerespektují jejich digitální zkušenosti. Dalších 95 % uvedlo, že jejich vnímání obsahu je přerušováno reklamami. Devět z deseti, tedy 92 % zákazníků má pocit, že reklamy jsou stále vlezlejší, a až 91 % zákazníků dokonce nenakupuje u značky, jejíž reklamy považují za vlezlé.

Nakupování online je rok od roku populárnější. Společnost Adobe si posvítila na nakupování prostřednictvím chytrých zařízení a zveřejnila první soubor poznatků o online nakupování v předvánočním období. Studie probíhala po celý říjen 2023 na americkém trhu. Američané překonali rekord a utratili za nákupy přes mobilní zařízení téměř 36 miliard dolarů. Výsledky také ukázaly, že uživatelé se obracejí k umělé inteligenci a rádi využívají funkci buy now, pay later.

E-shopy se neobejdou bez spolehlivé platební brány. Ve studiu jsme přivítali nového generálního ředitele GoPay Petra Vaňka, který debatu zahájil tím, že platebních bran je v Česku a na Slovensku podezřele mnoho. Dále jsme se věnovali technologickým řešením, možnému posunu ve spojení s umělou inteligencí a posvítili jsme si také na konkurenci a rozdíly mezi zákazníky v různých zemích. Určitě stojí za poslech.

Petr Vaněk z GoPay

Mladí Indové tráví spoustu času online a ovlivňují vývoj ekonomiky. Růst digitální reklamy v Indii raketově roste a marketéři sázejí na to, že streamované video, influenceři a online nakupování získají v nejlidnatější zemi světa více spotřebitelů. Vysoký růst je způsoben mladou populací. Z 1,4 miliardy obyvatel Indie je více než polovina mladší 30 let a tráví stále více času online. Díky tomu je digitální reklama v Indii nejrychleji rostoucí online ekonomikou na světě a společnosti jako YouTube a Meta z toho mohou těžit.

Přibližně 40 % Slováků si myslí, že e-shopy mají lepší ceny než kamenné obchody. To je pravděpodobně důvod, proč se při nákupu vánočních dárků přesouvají na internet. Packeta pokrývá značné množství zásilek a přináší tipy, jak zvládnout sezónu.

Program Marketingoví partneři TikToku funguje na sociální síti již 3 roky a jeho cílem je propojit profily s osvědčenými marketingovými partnery, kteří jim pomohou s jejich strategií na TikToku. Platforma oznamuje globální rozšíření agenturních partnerů. Údaje společnosti TikTok říkají, že 1 ze 3 lidí objevuje nové produkty na TikToku díky videím zveřejněným značkami a více než 90 % uživatelů po zhlédnutí obsahu na TikToku podnikne nějakou akci. Právě tato čísla chce platforma zvýšit spojením s vyškolenými a prověřenými agenturami. Platforma rozšířila své portfolio o celkem 10 agentur z Německa, Švédska, Austrálie, Vietnamu, jihovýchodní Asie, Spojených arabských emirátů a USA.

MediaRadar analyzoval klíčové trendy a poznatky o výdajích na reklamu s umělou inteligencí od ledna 2022 do srpna 2023. Inzerenti v tomto období utratili 40,2 milionu dolarů, což je téměř čtyřnásobek investic v roce 2022.

V Mudrovačce si shrneme říjen. Hovořili jsme například o rostoucích nákladech na reklamu, úsporách spotřebitelů, úspěchu a růstu značky GymBeam a udržitelnějším přístupu k obalům pro online nakupování.

Říjnová Mudrovačka s Michalem a Štefanem.

Rychlovky z Bridge NOW:

  • Černý pátek přišel do Česka o měsíc dřív a s ním čas hledat první dárky pod stromeček. Tržby klesají a obchodníci se snaží slevami nalákat zákazníky v předstihu.
  • Zboží.cz podpoří Black Friday reklamní kampaní. Hlavní komunikační linkou kampaně, která se během října a listopadu objeví ve všech mediatypech, je šetření a nabídka nejvýhodnějších cen.
  • Sexshopy nemohou mít reklamu na sociálních sítích, používají influencery. Většina spoluprací je prý ztrátová, ale influencer marketing se přesto vyplatí.
  • Slabiny umělé inteligence se potvrdily. Výzkum, který postavil asistenta s umělou inteligencí proti šesti zkušeným odborníkům na UX, potvrdil, že ChatGPT-4 je stále spíše skvělou knihovnou znalostí než analytickým nástrojem.
  • Mergado pro vás připravilo dokonalý návod, jak nejen před Vánoci porazit konkurenci na e-shopu GLAMI.
Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Co si myslí Češi o AI při nakupování módy?
3min. doba čtení

Co si myslí Češi o AI při nakupování módy?

V roce 2023 jsme byli svědky průlomu v generativních systémech založených na umělé inteligenci (AI), sahajícího od telefonických rozhovorů s virtuálními operátory až po automaticky personalizovaná doporučení produktů a virtuální nákupní asistenty. Algoritmy strojového učení jsou dnes všudypřítomné, ale jak se k adopci umělé inteligence ve světě módy staví čeští spotřebitelé? Jaké nové nástroje znají […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+