4 min. doba čtení

Jak se Češi a Slováci vypořádají s vánočními nákupy?

Přestože stále panují obavy z dalšího ekonomického vývoje, Slováci plánují utratit za dárky o něco více. Češi si, naopak, raději utahují opasky.

Jak se Češi a Slováci vypořádají s vánočními nákupy?

Průzkum nákupního rádce Heureka ukazuje, že tradice štědrých svátků a potřeba pohostit své blízké se na Slovensku stále drží. Loňské Vánoce byly výrazně ovlivněny válkou na Ukrajině, energetickou krizí a raketovou inflací. Proto až 44 % respondentů plánovalo na vánočních dárcích šetřit. V letošním průzkumu toto číslo kleslo na 32 % a naopak vzrostl počet těch, kteří plánují utrácet více než před rokem – o 12 %. Slováci si o letošních Vánocích budou opět dopřávat, neboť jejich plánovaný vánoční rozpočet vzrostl o +5 % na 292 eur.

Zajímavé je, že je jen o několik procent nižší než vánoční rozpočet Čechů. “Vzhledem k vyšší životní úrovni české populace to znamená, že Slováci chtějí za Vánoce utratit výrazně vyšší část svých příjmů,”  vysvětluje Jan Mayer, ředitel nákupního rádce Heureka.sk.

V České republice bude méně dárků za méně peněz

Češi plánují hledat výhodné nabídky a využívat slevy. Podle Heureky plánuje letos téměř 30 % respondentů utratit za vánoční dárky méně než loni. Kromě slevových akcí (zejména Black Friday) chtějí také vybírat levnější varianty dárků nebo je vyrábět. Téměř 10 % žen plánuje začít vyrábět vlastní dárky, což je téměř dvakrát více než mužů. Dva ze tří respondentů však nechtějí na Vánocích příliš šetřit a plánují utratit podobnou částku jako loni.

“Vidíme, že vyšší ceny dárků neodrazují lidi od nakupování obecně, ani nejsou důvodem k omezení počtu osob, které plánují obdarovat. Ve skutečnosti pouze 12 % respondentů uvedlo, že nakoupí dárky pro méně osob než loni,” komentuje Michal Vodák, ředitel marketingu a prodeje skupiny Heureka, a dodává: “Téměř polovina respondentů plánuje koupit dárek pro 5 až 9 osob. Není velkým překvapením, že více dárků kupují spíše ženy, téměř tři pětiny z nich počítají s nákupem pro 5-9 osob, zatímco každý druhý muž plánuje obdarovat maximálně 4 osoby ze svého okolí.”

Na Slovensku fičí online

Slovenský vzorek respondentů si oblíbil výhody online nakupování a až 16,5 % z nich nakupuje dárky po celý rok. Téměř devět z deseti respondentů upřednostňuje nákup vánočních dárků přes internet před nákupem v kamenných obchodech a minimálně polovinu vánočních dárků nakupují přes internet.

V průměru obdarujeme 5,7 blízkých osob. Průzkum však odhalil velký rozdíl mezi muži a ženami, kteří obdarovávají výrazně větší počet blízkých (6,6 vs. 4,8). Ženy také začínají nakupovat vánoční dárky dříve než muži. Dvakrát více žen začíná nakupovat již v září a říjnu a naopak dvakrát více žen začíná nakupovat v prosinci a těsně před Vánocemi. Podle Heureky Češi nakupují vánoční dárky také dříve, což může vzhledem k širokému zastoupení českých e-shopů na Slovensku způsobovat problémy s dostupností vybraných produktů.

Klíčovým kritériem při hodnocení produktů je kvalita, následuje cena a třetím kritériem jsou recenze ostatních zákazníků. “Obecně by se dalo říci, že Slováci šetří způsobem “méně dárků pro méně lidí”, zatímco Češi kupují spíše levnější dárky,” shrnuje Jan Mayer v jedné větě rozdíly mezi vánočními nákupy Slováků a Čechů.

Plánování zachraňuje Čechy

Podle průzkumu v České republice téměř 19 % respondentů plánuje své nákupy a nakupuje dárky průběžně během celého roku. Přibližně 13 % začíná nakupovat v září a zhruba pětina intenzivně nakupuje v říjnu a listopadu. Přibližně 15 % respondentů si dopřává adrenalinové nákupy v prosinci. Zajímavé je, že výrazně více mužů (téměř 9 %) neplánuje nákup žádných dárků. Tento názor zastávají jen necelá 3 % žen.

Necelých 17 % dotázaných Čechů nakupuje dárky výhradně online. Pouze 2 % lidí nakupují výhradně v kamenných obchodech.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Slevy již nestačí k tomu, abyste si udrželi věrnost zákazníků
4 min. doba čtení

Slevy již nestačí k tomu, abyste si udrželi věrnost zákazníků

Kupující dnes mění značky častěji než kdykoli dřív. Věrnost zákazníků se rozpadá a tradiční taktiky – jako cenové akce či slevové kódy – přestávají fungovat. Nové zjištění průzkumu EMARKETER a Bloomreach ukazují, že pokud chtějí značky získat a udržet si věrné zákazníky, musí se zaměřit na to podstatné: budovat důvěru, pracovat s emocemi a dodat […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Meta představuje nové nástroje pro e-commerce: Omnichannel reklamy, AI a nová umístění
3 min. doba čtení

Meta představuje nové nástroje pro e-commerce: Omnichannel reklamy, AI a nová umístění

Meta zavádí nové nástroje a vylepšení reklamních nástrojů zaměřená na podporu maloobchodních a internetových obchodů. Společnost nadále investuje do modelů umělé inteligence a rozšiřuje možnosti pro inzerenty, aby maximalizovali prodejní výsledky online i v kamenných prodejnách.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+