Před velkými nákupy během Cyber Week Američané strategicky řídí své prázdninové rozpočty. Využívají včasných nabídek a flexibilní platební metody Buy Now Pay Later (BNPL), která letos zaznamenala silný růst.
V říjnu 2023 vzrostly nákupy online meziročně o 46,7 % na 35,9 miliardy dolarů. Od ledna 2023 do října 2023 vzrostly online výdaje meziročně o 10,6 % na 354,7 miliardy dolarů. To lze přičíst důrazu na intuitivnější mobilní nakupování, které spotřebitelům usnadňuje nákupy i na menších obrazovkách.
Analytik společnosti Adobe Digital Insights Vivek Pandya vysvětluje: “Nadále zažíváme náročné ekonomické prostředí, kdy se rostoucí spotřebitelské náklady odrážejí v rostoucích úrokových sazbách, inflaci cen potravin, obnoveném splácení studentských půjček a dalších. Navzdory nejistotě v makroprostředí data společnosti Adobe Analytics ukázala, že spotřebitelé zůstávají před velkou sváteční sezónou odolní a využívají všech možností, jak efektivněji hospodařit se svými rozpočty.”
Uživatelé se obracejí na umělou inteligenci
V říjnu 2023 utratili spotřebitelé na internetu 76,8 miliardy dolarů – meziročně o 5,9 % více. Od začátku roku se toto číslo vyšplhalo na 759 miliard dolarů online, což představuje meziroční nárůst o 4,3 %.
“V nedávném doplňkovém průzkumu jsme zjistili, že spotřebitelé při nakupování online stále častěji používají generativní umělou inteligenci,” říká Vivek Pandya. “Domnívají se, že zlepšuje zážitek z online nakupování, a plánují v letošní sváteční sezóně využívat generativní umělou inteligenci k rychlému vyhledávání konkrétního zboží, identifikaci nejlepších nabídek a získávání doporučení značek a produktů.”
Marketéři a prodejci našli způsoby, jak motivovat zákazníky k utrácení. Využívají včasné slevy a flexibilní způsoby platby, jako je například výše zmíněný BNPL.
Američané rádi nakupují hned a platí později
Údaje naznačují, že zákazníci budou i v letošní sezóně využívat flexibilní platební metody, protože hledají nové způsoby, jak spravovat svůj rozpočet na dovolenou. V říjnu bylo díky BNPL utraceno 6,4 miliardy dolarů za online platby, což je meziročně o 6 % více. Od počátku roku do října 2023 činily příjmy připadající na BNPL celkem 58,5 miliardy USD, což představuje meziroční nárůst o 14,5 %. Společnost Adobe očekává, že používání BNPL dosáhne vrcholu v listopadu a na Cyber Monday.
Úspora při vánočních nákupech
Značky a prodejci zahájili předvánoční slevy na elektroniku a oblečení. Některé produkty jsou zlevněny až o 12 %, resp. 9 %. Výhodné nákupy zvyšují zájem zákazníků.
V říjnu 2023 byly online nákupy silné a tvořily 18 % objednávek maloobchodníků. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku se však jedná pouze o jednoprocentní nárůst. Mezi nejprodávanější hračky na internetu patří Lego, Barbie, Squishmallows, výtvarné sady, akční figurky a plyšové hračky. Mezi nejprodávanější elektroniku patří sluchátka Bluetooth, chytré domácí a streamovací zařízení, dětské tablety a chytré hodinky. Kromě toho se velmi dobře prodávala videoherní zařízení a hry, jako je PlayStation 5, Nintendo Switch, Super Mario Bros Wonder, Marvel’s Spider-Man 2 a Madden 24.
Společnost Adobe očekává, že v prosinci se zvýší využívání její služby vyzvednutí, protože spotřebitelé ušetří náklady na dopravu a vyhnou se zpožděným dodávkám při nákupech na poslední chvíli.
Index digitálních cen společnosti Adobe ukazuje, že ceny online služeb klesly v říjnu 2023 meziročně o 6 %, a to nepřetržitě po dobu 14 měsíců. Při zohlednění online deflace by růst činil 11,9 %.