6 min. doba čtení

Týdenní sumář 28/2024: TikTok reklama na Slovensku, vývoj e-commerce v Q2, v Evropě roste zájem o zdraví a fitness

EU tlačí na zavedení digitálních pasů produktů. Reklama při kontroverzním obsahu je stále větší hrozbou. Retail se mění a klíčovými se stávají osobní údaje zákazníků.

Týdenní sumář 28/2024: TikTok reklama na Slovensku, vývoj e-commerce v Q2, v Evropě roste zájem o zdraví a fitness

Lidé nemají rádi personalizované reklamy, ukazuje průzkum od společnosti YouGov. Z více než 2 000 uživatelů sociálních sítí ve Francii a Německu až 57 % uvedlo, že nechtějí personalizované reklamy. S využitím osobních údajů k cílení reklam souhlasilo pouze 11 %. Lidé se bojí kategorizace podle příjmu, náboženství či životních událostí, protože to považují za invazivní. Navíc více než polovina dotázaných se obává, že personalizované politické reklamy mohou poškodit demokracii. V průzkumu vyjádřili touhu po větší kontrole nad svými údaji a transparentností v reklamách. Technologické společnosti by podle nich měly přehodnotit a zlepšit svůj přístup. Dopomoci tomu může Evropská unie, která eventuálně může zasáhnout přes DSA, tedy zákon o digitálních službách.

Evropský zájem o zdraví a fitness roste, říká zpráva European Health & Fitness Market Report, za kterou stojí EuropeActive a Deloitte. Počet fitness klubů se zvýšil o 1,4 % na téměř 65 000 a počet členů vzrostl o 7,5 % na více než 67 milionů. Příjmy v sektoru se zvýšily o 14 % na 31,8 miliardy eur, což překonalo předpandemické rekordy. Síť Basic-Fit vede s 3,8 miliony členů a tržbami 1 047 milionů eur. Zajímavé je, že počet členů fitness klubů tvoří jen 8,4 % populace, což naznačuje velký potenciál růstu. Předpovídá se, že do roku 2030 může počet členů dosáhnout 100 milionů, což znamená nové příležitosti pro e-commerce.

EU tlačí na zavedení digitálních pasů produktů. Mají potenciál přinést velké změny, a to zejména v oblasti oděvů – chce tím vyřešit problémy jako nadprodukce, nedodržování předpisů a padělané zboží. Digitální pasy produktů mohou zlepšit zákaznickou zkušenost a přinést transparentnost. Budou fungovat jako digitální rodné listy produktů, kde se bude uvádět jejich původ a způsob výroby. Předpisy začnou platit od roku 2027, s plnou implementací do roku 2030. Doporučujeme tedy začít přemýšlet nad tím, co můžete změnit a jak to uděláte.

Němci si oblíbili nakupování přes mobilní aplikace. Zatímco v roce 2022 si stáhli 38 milionů appek, loni to bylo téměř 45 milionů a letos se dokonce předpokládá více než 50 milionů stažení. Očekává se, že příjmy z mobilního nakupování letos dosáhnou 1,05 miliardy dolarů. Mezi oblíbené aplikace patří Amazon Shopping, Kleinanzeigen a eBay. Trhu dominují díky rozsáhlé nabídce a konkurenceschopným cenám. Zalando a SHEIN vynikají vizuální přitažlivostí, zatímco Lidl Plus a Kaufland zaujaly věrnostními programy. Z článku také vyplynulo, že pro úspěch v mobilním marketingu je důležitá intuitivní navigace, vysoce kvalitní obrázky, věrnostní programy a praktické nástroje jako nákupní seznamy.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Prodeje ve druhém kvartálu zhodnotil nejnovější eCommerce Insider od Heureky. Dobré zprávy: online prodeje na Slovensku mírně rostly, konkrétně o +5 %. Tradiční kategorie stagnují, ale rostou nové. Tentokrát se jako skokani vyšvihli klimatizace (+160 %), markýzy (+52 %) a doplňky stravy (+47 %), přičemž průměrná hodnota objednávky je 65 eur. Největší propad zaznamenaly trezory (-64 %) a elektronické stavebnice (-58 %).

V Česku se také zaznamenal nárůst, i když jen o 3 %. Průměrná cena objednávky se však posunula směrem dolů – první čtvrtletí dosáhla hladiny 1 512 Kč, zatímco nyní je to o 114 korun méně. Skokani a propedáky se diametrálně liší. Prodej solárních a fotovoltaických komponent narostl skokově o +393 %, dále šli na dračku elektrické motorky (+382 %) a klimatizace (+112 %). Nejvíce se propadl zájem o herní konzole (-35 %), dále o 30 % klesly elektrokoloběžky a investiční zlato. Ve třetím kvartálu bude důležité září a spotřebitelská nálada po letních prázdninách.

Reklama při kontroverzním obsahu je stále větší hrozbou. Nenávistné projevy v Británii před volbami vzrostly o 55 %, což zdůrazňuje potřebu pečlivého výběru umístění reklam. Zpráva DoubleVerify doporučuje blokování klíčových slov, aby se reklamy nezobrazovaly při nevhodném obsahu. Až 67 % spotřebitelů by přestalo používat značku, pokud by byla propagována vedle nenávistných komentářů. Obavy z tohoto jevu vyjádřilo i 61 % marketérů. Vnímají, že pro značky je důležité strategicky umisťovat reklamy tak, aby udržely své dobré jméno.

Přejít z neplaceného obsahu na placený je poměrně náročné. Lidé jsou zvyklí na obsah zdarma a přesvědčit je, aby platili, je obtížné. Aplikace Toldo chce tento přístup změnit a podpořit oblíbené tvůrce. Proto jsme ve studiu přivítali Mateje Sajfu Cifru, Chief Acquisition Officer ze společnosti Toldo. V rozhovoru hovoří o svém zapojení do projektu a prozradí také plány na mezinárodní expanzi. Promluvili jsme si také o rozdílech v podporování tvůrců a komunikaci přesunutí obsahu za paywall.

Matej Sajfa Cifra, Toldo

Věděli jste, že v Británii má 92 % lidí alespoň jednu věrnostní kartu? Retail se mění a klíčovými se stávají osobní údaje zákazníků. Módní obchody a supermarkety je shromažďují přes telefonní čísla a věrnostní programy. Programy jako Sainsbury’s Nectar a Tesco Clubcard zaznamenaly velký nárůst členů. Obchodní dům Sainsbury’s vytvořil Nectar360 pro zpracování dat a prodej reklamy. Počítají s tím, že by jim to v příštích letech mohlo přinést dalších 100 milionů liber. Mezi nejvíce zapojené trhy s věrnostními programy patří Polsko, Velká Británie a Francie.

Zákazníci mají zájem chránit své objednávky, ukazuje průzkum společnosti Cover Genius ze 12 zemí. Většina respondentů chce pojistit své zásilky proti poškození nebo krádeži. Například v Německu má zájem o takovou ochranu 73 % dotázaných, v Brazílii 86 %, v Mexiku 90 % a v Indii až 95 %. Pohodlí je hlavní motivací pro nákup dodatečné ochrany. Spotřebitelé jsou ochotni utratit o 19 % více za produkty s integrovanou ochranou. Co to znamená pro e-shopy? Zkuste myslet na to, že nabízet balíčky s větší ochranou může být výnosné, zvláště pokud jde o kategorie jako osobní elektronika a luxusní zboží.

SLEDUJTE TENTO OBSAH Jak podcast

TikTok mění pravidla pro cílení reklamy na teenagery v USA, čímž chce zvýšit transparentnost. Reklamy na nezletilé budou možné pouze s širokým cílením, jako jsou poloha, jazyk a zařízení. TikTok také zlepšil kontroly dat, umožňuje uživatelům přizpůsobit své reklamní preference a zavedl funkci „Vymazat moji aktivitu“. Novinkou je také označování reklam generovaných AI a plánuje umožnit značkám vytvářet vlastní virtuální influencery.

Skvělá zpráva na závěr! Reklamy na TikToku by brzy měly dorazit i na Slovensko. Slovensko je jednou z mála zemí v Evropě, kde podpora příspěvků ještě není dostupná. Příspěvky na TikToku bude možné podpořit, ale podle všeho se zatím bude moci boostovat jen Traffic, nikoli Reach. Neoficiální zdroje uvádějí datum spuštění 1. srpna 2024, avšak tato informace není potvrzena. Budeme to však pečlivě sledovat. Sledujte nás také. 👇

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Shein hlásal udržitelnost, nyní ho vyšetřují
2 min. doba čtení

Shein hlásal udržitelnost, nyní ho vyšetřují

Jde Shein a udržitelnost dohromady? Firma tvrdí, že ano, ale tyto tvrdí jsou pod drobnohledem. Italský úřad zahájil vyšetřování společnosti Infinite Styles Services CO. Limited, dublinské firmy spravující italskou webstránku Shein. Šetření se zaměřuje hlavně na potenciálně zavádějící environmentální tvrzení, která platforma uváděla.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Více možností, méně problémů: Jak se mění vrácení zboží v e-commerce
4 min. doba čtení

Více možností, méně problémů: Jak se mění vrácení zboží v e-commerce

Podmínky vrácení zboží jsou výrazným faktorem, který ovlivňuje chování spotřebitelů a formuje konkurenční prostředí. Zpráva od společnosti ZigZag zkoumá, jak největší prodejci z retailu mění svůj pohled na vrácení zboží v e-commerce. Na jedné straně musí dívat na spokojenost zákazníků, zároveň je nutno zvážit profitabilitu.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+