4 min. doba čtení

Online prodeje mírně rostou. Co nakupovali Češi za poslední kvartál?

Druhé čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující mírný vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném předchozím čtvrtletí podařilo udržet pozitivní trend a i druhý kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb 3 %, ve srovnání s předchozím rokem.

Online prodeje mírně rostou. Co nakupovali Češi za poslední kvartál?
Zdroj: Depositphotos

Z pravidelné analýzy eCommerce Insideru navíc vyplývá, že se mírně snížila průměrná hodnota objednávky na 1398 Kč. Češi pokračují v online nákupech, které dosud odkládali, ale nakupují zboží, které dříve nebylo tolik dostupné online.

Po úspěšném výsledku prvního kvartálu roku 2024 se i druhé čtvrtletí roku dostalo do pozitivních hodnot, konkrétně skončilo 3 % nad loňským rokem. Data společnosti Heureka potvrdila, že česká ekonomika ožívá a lidé již nemají obavy z nakupování, jak tomu bylo v loňském roce, vinou například vysoké inflace a vysoké míry nejistoty kvůli cenám energií.

Tržní trendy

„V e-commerce je patrná další konsolidace online trhu, spojená s jistým nasycením nákupních potřeb zákazníků. Větší růst je brzděn poklesem ve velkých kategoriích, jako jsou notebooky, granule pro psy, nebo chytré hodinky. Rostou nové kategorie, které před pár lety skoro nikdo v online prostředí neznal – solární panely, diaboly a broky, nebo třeba elektrické motorky. Některé e-shopy sice rostou dvouciferně, ale současně jiné dvouciferně klesají,” komentuje vývoj trhu David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

„Květen byl nejslabší měsíc z celého kvartálu. Vliv na to měl loňský květen, kdy lidé zjistili, že energie zlevnily a začali utrácet našetřené peníze. Vidíme také přímou souvislost s nezvykle rychlým nástupem letního počasí, které překvapilo nepřipravené prodejce. Další problémy vznikly s lodní dopravou v oblasti Suezského průplavu a vybookovanou kapacitou letecké dopravy pro přepravu zboží. Teplé počasí navíc lidi vylákalo na výlety a pobyt v přírodě, což omezilo jejich čas strávený prohlížením nabídek na internetu,“ dodal Chmelař.

Nejvíce rostoucí kategorie čtvrtletí

Češi se rozhodli předejít vysokým cenám za energie, proto absolutními skokany čtvrtletí jsou solární a fotovoltaické komponenty s nárůstem +393%. Druhé místo obsadily elektrické motorky +382%. I elektrická kola si oproti loňskému roku polepšila +20%. Jak nezvykle teplé počasí ovlivňuje online nakupování ukazuje i třetí příčka skokanů prodejů, kterou obsadily klimatizace (+112%). Na zvelebování zahrad ukazuje nárůst u zahradního a ratanového nábytku (+33%) a bazénových vysavačů (+26%) . Češi nadále myslí i na sebe, zájem o kávu vzrostl o 107% a vitamínů a minerálů o 75 %. „U kávy vidíme snahy Čechů předzásobit se po oznámení zdražování kávy v důsledku sucha a klimatických změn,” říká Honza Mayer, výkonný ředitel Heureky pro Čechy a Slovensko.

Klesající kategorie poslední tři měsíce

Po letech výrazného zájmu a často dlouhé čekací době se nasytil zájem o herní konzole, které klesají už druhý kvartál po sobě (-35%). „Připisujeme to tomu, že kdo měl o některou z nejnovějších konzolí zájem, už si ji pořídil a nyní jednoduše čeká na nový model,“ komentuje propadák kvartálu Mayer. Následují elektrokoloběžky (-30 %) a investiční zlato (-30%). Klesal i zájem i ve velkých kategoriích jako automatické kávovary a chytré hodinky (-22%), notebooky (-18%) a sluchátka (-16%). Nedařilo se ani robotickým vysavačům (-8%).

Vysoký český standard a péče o zákazníky

„Vidíme, že lidé pokračují s nákupy, které v dobách vysoké inflace odkládali kvůli vysoké pořizovací ceně. Objem objednávek se mírně zvětšil, ale průměrná cena objednávky se mírně snížila o 8 % na aktuální hodnotu 1398 Kč. Zákaznická spokojenost zůstala prakticky stejná, zastavila se na hodnotě 96,2, přičemž česká e-commerce dlouhodobě poskytuje vysokou kvalitu služeb,” ohlíží se za druhými třemi měsíci roku David Chmelař a na závěr dodává: „Na českou scénu vstupují zahraniční hráči, není zde jednoduché uspět a Češi zůstávají citliví na výši cen. Na druhou stranu, čeští zákazníci očekávají vysoký standard online služeb, a proto s pořizováním dražšího zboží volí raději české obchodníky.”

Vybrané rostoucí kategorie  Q2/24 vs Q2/23 Vybrané klesající kategorie Q2/24 vs Q2/23
Solární a fotovoltaické komponenty +393 % herní konzole -35 %
Elektrické motorky +382 % elektrokoloběžky -30 %
klimatizace +112 % investiční zlato -30 %
zrnková káva +107 % chytré hodinky -22 %
Vitamíny a minerály +75 % automatické kávovary -22 %
Zahradní ratanový nábytek +33 % notebooky -18 %
E-book elektronické knihy +30 % čerpadla -18 %
bazénové vysavače +26 % sluchátka -16 %
sušené plody +19 % granule pro psy -8 %
elektrokola +18 % robotické vysavače -8 %

Tisková zpráva

Zajímá vás, jak nakupovali Slováci? Přečtěte si výsledky eCommerce Insidera od sousedů.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
10 revolučních trendů v e-commerce, které nás čekají v roce 2025
4 min. doba čtení

10 revolučních trendů v e-commerce, které nás čekají v roce 2025

Evropský e-commerce se připravuje na nové trendy, které jej v roce 2025 čekají. Skloňuje se například automatizace poháněná umělou inteligencí či udržitelné postupy. Tyto změny slibují revoluci v nakupování spotřebitelů a jak firmy fungují. S využitím umělé inteligence a rychle rostoucími trhy s AR/VR, spolu se silným tlakem na udržitelnost, kde 68 % spotřebitelů upřednostňuje […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Češi chtějí nakupovat, ale hlídají si rozpočet
2 min. doba čtení

Češi chtějí nakupovat, ale hlídají si rozpočet

Čechům se postupně vrací chuť nakupovat, přestože důraz na ceny a kontrolu výdajů zůstává vysoký. Mnozí zákazníci pečlivě zvažují každý nákup, avšak často ruší nebo odkládají naplánované výdaje. Běžnou součástí nákupního procesu se staly slevy. Ty zákazníci vyhledávají, ale podle panelu společnosti SkipPay by nakoupili i bez nich.

Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+