
1. Jste jen člověk. Nezapomínejte na rodinu, zdraví a psychický odpočinek. Práce tady vždy byla, je a bude.
2. ŽÁDNÝ klient není důležitější než vaše zdraví a rodina.
3. Zvažte používání brýlí blokujících modré světlo. Monitory a displeje velmi vyčerpávají naše oči. Pomocí tohoto typu brýlí si můžeme částečně ulevit.
4. Nezáleží na tom, zda jste copywriter, kreativec, grafik nebo malíř. Naučte své klienty na zálohy a skicovné. Odradí to spekulanty a vám to ušetří trapné chvíle, kdy budete chtít svou odměnu, a ta jaksi nepřichází.
5. VŽDY, ale VŽDY si domluvte cenu s klientem dopředu. Je náročné odhadnout rozsah práce předem, ale ušetříte si tím extrémní množství energie a nedorozumění. Toto je přesně ten bod, který jsem ze začátku zanedbal a doposud si to vyčítám.
6. Počítejte si také čas, který věnujete klientovi a na první pohled se zdá, že s ním nesouvisí. Hledání vhodných obrázků ve fotobankách, chození po obchodech, pokud připravujete nový interiér provozovny, osobní setkání. Je jen na vás, jak si ceníte svého času. Ale ten čas jednoduše pracujete. Na to nezapomínejte.
7. Zdokonalujte svůj všeobecný rozhled a vnímejte aktuální události. Předávání Oscarů, ceny Grammy, SuperBowl, Ples v opeře, aktuální koncerty a výstavy ve vašem okolí, nová hudební alba apod. Budete lépe reagovat na zadání, která vyžadují aktuálnost, pestrost a kreativitu.
8. Nestagnujte! Absolvujte školení, semináře, workshopy. Posune vás to nesmírně dopředu. Dokonce i před konkurenci.
9. Mějte hobby. Je jen na vás, co konkrétně to bude, ale vypněte hlavu a relaxujte u něčeho, co vás baví.
10. Neustále kreslete, pište, navrhujte na papír, čmárejte, dělejte si poznámky, pište perem, dělejte si náčrtky. Bude to vaše konkurenční výhoda a zdokonalí to vaše designérské dovednosti.
11. Poslouchejte podcasty, dívejte se na YouTube videa – sledujte, co se děje, vnímejte novinky a trendy. Umělá inteligence, nové sociální sítě, svět marketingu se mění rychleji, než se zdá.
12. Soutěžte! Existuje mnoho výzev k tvorbě loga, plakátů… Zapojte se alespoň do jedné. Získáte nové zkušenosti a uvidíte, jak se se stejným zadáním vypořádali vaši konkurenti. Zároveň bude vaše jméno reprezentováno na internetu a pomůže to SEO.
13. MÚZA NEKOPE. Mít skvělý nápad není jen sedět před oknem a čekat. Musíte makat. Analyzujte, hledejte souvislosti a propojujte různorodé myšlenky a nápady. Teprve během tohoto procesu vás napadnou neotřelé a originální nápady.
14. Uvědomte si, že se NIKDY nezavděčíte všem. Ne každý má rád mrkev. Ani růžovou barvu nemají všichni rádi. Neberte proto tragicky, když se vaše dílo nebude líbit všem. Talent tvoří 20 %. Kreativita dalších 20 %, ale zbylých 60 % je jen poctivá tvrdá práce.
15. Neberte každou zakázku. Zaprvé se z toho zblázníte a zadruhé – pokud nemáte k něčemu vztah, například chov nosnic či ekologická hnojiva, budete mít problém něco vymyslet a budete se jen trápit. Nestojí to za to.
16. Neberte kontraproduktivní zakázky. Je to nepříjemné, ale pokud pracujete pro dva konkurenční klienty najednou, vymstí se vám to. Dříve nebo později. Nepouštějte se do toho.
17. Nedělejte všechno a nic. Najděte si svou specializaci. Snad nechcete být grafik, umělec, copywriter, fotograf, programátor, 3D modelář, architekt, maskot, technik, organizátor, ekonom, ředitel i podřízený najednou.
VZTAH S KLIENTEM
18. Respekt. Pokud se s klientem rychle sblížíte a přejdete do přátelského módu, nenávratně ztratíte respekt jako profesionál. Musíte najít rovnováhu mezi obchodem a kamarádstvím.
19. Nekomunikujte mimo pracovní dobu. Pokud klienta naučíte, že reagujete okamžitě, vymstí se vám to, když to budete nejméně čekat. Rozčílí se, proč mu neodepisujete v neděli večer, a vy už s tím nic neuděláte. Vyzkoušejte dělat se stavební firmou a těšte se na telefonáty v šest hodin ráno.
20. Projekty ve svém portfoliu prezentujte až poté, co je klient zveřejní. Pokud to bude trvat příliš dlouho, dohodněte se s klientem na podmínkách publikování, abyste našli vzájemný kompromis a vytěžili ze společného projektu maximum.
21. Klient většinou nemá takovou představivost jako vy. Proto mu vytvořte náhledy, vizualizace, přineste vzorníky a budete za hvězdu!
22. Nenechte se do všeho vtáhnout. Pokud klient uvidí, jak jste šikovní, bude vás chtít využít na všechno. Webové stránky, focení, tištěné materiály, marketing. Stanovte si pracovní mantinely co nejdříve. Klient určitě vyzkouší, kam ještě může zajít. Je jen na vás, abyste ho udrželi v únosných mezích.
23. Naučte klienty, aby vám nevolali s každou maličkostí. Pokud nechcete být otrokem. Vysvětlete jim, že i když je jim e-mail nekomfortní, mohou v něm přehledně získat podrobnější informace a vy se k nim můžete dostat později pro účely kontroly.
24. Na práci na bázi barteru není nic špatného. Na začátku si však stanovte podmínky. Abyste neměli pocit, že dáváte víc, než dostáváte.
25. Vynaložte veškeré úsilí, aby vám spokojení zákazníci zanechali recenzi na Googlu. Maximální úsilí.
26. Když se s klientem trápíte, není nic špatného na tom, když spolupráci v dobrém ukončíte. Někdy si prostě nepadnete do oka.
27. Dobré jméno se buduje roky. Špatné jednou naštvanou recenzí.
>100 praktických rad pro kreativce část 2.<<
>100 praktických rad pro kreativce část 3.<<
>>100 praktických rad pro kreativce část 4.<<