Vymyslet originální, poutavý, funkční a zapamatovatelný název není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát… O nic jednodušší úkol nás však nečeká ani při přetavení názvu značky do jeho vizuální podoby – loga. Pojďme však pěkně popořádku…
Při tvorbě názvu sice můžeme popustit uzdu svojí fantazie, ale zároveň bychom neměli zapomínat na charakter značky, tedy na to, kým jsme – jaké jsou naše hodnoty, vize a poslání. Pokud chceme, aby byl název naší firmy zapamatovatelný a atraktivní, měli bychom ho podpořit příběhem, který bude poutavě reflektovat hlavní myšlenku a důvod naší existence.
Možností, jak se na tvorbu názvu značky podívat, je opravdu mnoho. Při tomto nesnadném kreativním, ale zároveň strategickém procesu se můžeme inspirovat různými ověřenými přístupy:
Ať už se rozhodneme pro kterýkoliv přístup, výsledný název by měl být v souladu s nastavenou strategií a vytyčenými cíli.
Název by měl být unikátní, jednoduše vyslovitelný, zapamatovatelný, univerzální, dostupný a ochranitelný.
Vymyslet originální název s potenciálem však nestačí. Každé jméno totiž potřebuje vizualizaci. Jedinečnou, unikátní, funkční a zároveň oku lahodící. V tomto okamžiku je důležité vytvořit logo a vizuální identitu.
Logo není jen kus designu. Logo je uvedení abstraktní myšlenky do vizuálního života. Je ústředním komunikačním prvkem, který provází značku celým jejím životem, vizuálně ji odlišuje od konkurence a pomáhá vytvářet myšlenkové zkratky či cenné asociace v myslích publika.
Význam loga je nepopíratelný, proto je při jeho tvorbě nezbytné zohledňovat více klíčových faktorů:
Z uvedeného jasně vyplývá, že výchozím bodem při tvorbě loga je důkladné seznámení se se značkou samotnou, včetně jejích nejrůznějších specifik. Když jsme se už se značkou důvěrně seznámili a poznali její „osobnost“, můžeme v procesu tvorby loga pokračovat směle dál.
Úvodním a velmi důležitým rozhodnutím je výběr typu loga, tedy zda vsadíme na logo typografické (složené výlučně z písmen), piktografické (složené výlučně z piktogramů), případně použijeme jejich kombinaci.
U typografického loga je klíčovým faktorem úspěchu volba správného fontu. Všeobecně rozlišujeme fonty patkové (serif), které evokují serióznost, konzervativnost a důvěryhodnost, a fonty bezpatkové (sans serif), které působí moderním, svěžím a nadčasovým dojmem. Populárními jsou také psané fonty (script), které působí osobněji, vizuálně atraktivně a hravě.
Neméně podstatná je i otázka barevnosti loga. Při výběru barev bychom měli vycházet nejen z analýzy konkurence či osobnosti a charakteru značky jako takové, ale dbát i na to, co jednotlivé barvy vyvolávají v podvědomí našeho publika. Pomocnou ruku při výběru vhodných a nevhodných barev a jednotlivých odstínů nám podává psychologie barev.
https://digitalsynopsis.com/advertising/psychology-of-colors-in-marketing/
Máme zvolený font, máme vybrané barvy. Co dál?
V této fázi můžeme popustit uzdu svojí fantazie. Při tvorbě návrhů však nezapomínejme na fakt, že logo bude naši značku reprezentovat velmi dlouhé období a v rámci něho bude použité na různých komunikačních platformách. Zohledňujme proto jeho potřebu variovatelnosti!
V praxi to znamená, že budeme potřebovat různé velikosti a formáty loga – jinou velikost budeme používat například na webstránce a jinou v e-mailovém podpisu či faviconu. Logo by proto mělo být jednoduché, jasně čtivé a identifikovatelné z jakéhokoliv velikostního formátu. Také by nemělo ztratit na funkci a kvalitě v převodu do inverzních barev či černobílého provedení.
Navrhnout současné, moderní a zároveň funkční logo, které bude schopné značku reprezentovat dlouhé roky, resp. desetiletí (a v ideálním případě i staletí), není vůbec jednoduché. Cennou inspiraci můžeme načerpat i v nejnovějších trendech grafického designu, jejichž „módní diktát“ pro rok 2020 udává následovné:
Digitalizace světa a stále větší důraz na komunikaci značek v online prostředí nám otevírá nové možnosti i v tvorbě logodesignu. Animovaná loga jsou proto logickým krokem vpřed, jak vnést nový esprit, atraktivitu a zároveň i příběh značky už do samotného loga.
https://looka.com/blog/logo-trends-2020/
https://graphicmama.com/blog/logo-design-trends-2020/
Milovníci retra a tradičních designových prvků se z tohoto trendu určitě potěší. A nejen oni. Logodesign s nádechem 80. let vzbuzuje nejen příjemnou nostalgii, ale v určitých aspektech i důvěryhodnost postavenou na dlouholeté tradici.
https://looka.com/blog/logo-trends-2020/
https://graphicmama.com/blog/logo-design-trends-2020/
Jak docílit refresh tradičního logodesignu? Můžeme využít například tónové přechody, které vytvářejí plnější a vizuálně atraktivnější dojem. Tímto způsobem můžeme vdechnout logu nový vizuální život a povznést ho na úroveň současných grafických trendů.
https://graphicmama.com/blog/logo-design-trends-2020/
https://99designs.com/blog/trends/logo-design-trends/
Font na míru, který je synonymem originality a výjimečnosti, se stále častěji přetavuje také do samotného loga. Zejména u typografických log se stává jakousi povinnou jízdou pro všechny ambiciózní značky, které se chtějí spolehlivě odlišit od konkurence. Žhavým trendem současnosti jsou i fonty s efektem destrukce textu, které upoutají jakousi vizuální tajemností, a fonty, které jsou vystavěné z atraktivních geometrických prvků.
https://graphicmama.com/blog/logo-design-trends-2020/
https://99designs.com/blog/trends/logo-design-trends/
https://icons8.com/articles/logo-design-trends/
Nejen raw strava, ale také raw loga se v současnosti těší velké popularitě. Přísné, neuhlazené a výrazné tvary dělají z tohoto typu logodesignu nedokonalou dokonalost, která nadchne nejedno grafické srdce. Pozor však na jejich použitelnost!
https://99designs.com/blog/trends/logo-design-trends/
https://icons8.com/articles/logo-design-trends/
Vykreslení tenkých, elegantních linií jde tak trochu ruku v ruce s dlouhodobě populárním minimalismem. Přestože ho z trůnu postupně začínají sesazovat výrazné prvky animovaných log, dovolíme si tvrdit, že grafická jednoduchost a střídmost z módy tak snadno nevyjde.
https://looka.com/blog/logo-trends-2020/
https://graphicmama.com/blog/logo-design-trends-2020/
Na pravdivosti tohoto výroku vsadily už mnohé značky a zdá se, že se jim to vyplatilo. Zjednodušení tvarů, řezů a barev můžeme pozorovat v redesignu více značek, které přistoupily ke strategickému refreshi svojí vizuální identity, a tak jejich loga získala novou, svěží tvář. Nám se líbí. Co na ně říkáte vy?
https://icons8.com/articles/logo-design-trends/
Pavel je ArtDirector v brandingových agentuře Galton Brands a designu se věnuje již více než 10 let. Specializuje se na design vizuální identity značek a návrh stránek s důrazem na bezchybné uživatelské rozhraní.
Brandingová agentura GALTON Brands je strategickým partnerem pro značky, které chtějí dlouhodobě pokračovat. Již více než 10 let budujeme značky a zlepšujeme firemní kulturu ve startupech, lokálním i globálním společnostem. Pomáháme jim pochopit vlastní identitu, učíme jich srozumitelně komunikovat a tvořit hodnoty pro lepší budoucnost.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.