53. VELKÉ LOGO NEZNAMENÁ VELKOU REKLAMU. Nechte vyniknout myšlenku své reklamy. Lidé nejsou slepí a vaše logo uvidí tak jako tak. Neubírejte prostor myšlence reklamy na úkor loga.
54. To, že jste profesionál ve svém oboru, neznamená, že jste profesionál ve všech oborech. Pokud umíte vyrobit kvalitní plastová okna, postavit budovu nebo upéct veganské raw sušenky, neznamená to, že jste machr na marketing, psychologii, grafický design, copywriting, SEO a už vůbec to nezaručuje, že MÁTE VKUS. Pokud spolupracujete s grafikem, poslechněte jeho rady. Protože to, že se vám líbí písmo Comic Sans a výrazná zelenožlutá barva s obrovským logem, opravdu není dobrá cesta. Grafický design se studuje 6 let. Důvěřujte proto profesionálům i vy.
55. DELEGUJTE práci a odpovědnost. Pokud chcete mít vše plně ve svých rukou, zdržujete celý proces, protože nejste vždy k dispozici, ničíte dobré nápady, neboť jste šéf a šéfovi se přece neodporuje, a ne vždy máte estetické cítění. Proto svěřte marketing pověřené osobě, a vy jen dohlížejte, konzultujte, usměrňujte proces. Tuto zkušenost získalo mnoho úspěšných podnikatelů a píší o tom ve svých byznys článcích. Překonejte vlastní ego a důvěřujte lidem ve svém okolí.
56. Kreativce (grafika, copywritera, fotografa) vybírejte na základě recenzí. Ne podle ceníku.
57. Pokud napíšete inzerát na nového zaměstnance ve stylu „stabilní firma a přátelský kolektiv“, je to ještě větší kýč než trpaslík na zahradě.
58. Pokud si grafiku děláte sami, mnoho fontů neznamená, že je to hezké. Pracujte hlavně s písmy s českou diakritikou. Klíčové jsou zejména znaky Č, Ř, Š, Ť a Ž.
59. Nezaměřujte se na agenturu, která neumí zaujmout ničím jiným, než velikostí vlastního loga. Nejedná se o dobrou agenturu.
60. Vaše klientela NIKDY NEJSOU VŠICHNI! Smiřte se s tím. I kdybyste vyráběli jogurty, vždy se najdou skupiny, kterým nechutnají, pro které jsou drahé, kteří si je nemohou dát apod. Neexistuje produkt nebo služba, po které by toužili všichni. Nedávejte tedy peníze do příliš širokého záběru publika. Pokud nejste Milka, samozřejmě. 🙂
61. Cílem lidí jsou představy a emoce. Nepropagujte nové stroje v posilovně. Propagujte to, že se lidé sejdou „dohromady“, a co všechno pak dokážou. Lidé nestudují proto, že rádi čtou. Chtějí něco dokázat a vzdělání je prostředkem k dosažení tohoto cíle. Když jste stavebník, ukažte teplo domova, nikoli hydroizolaci PN3000 s dvojitou vrstvou.
62. Spousta kuchařů přesolí i polévku. Vytvořte si marketingový tým a dejte mu důvěru. Pokud vědí, co dělají, dokážou to obhájit. Není přínosné, aby se k marketingové strategii vyjadřoval vedoucí výroby, uklízečka, řidič, svářeč nebo pokrývač. Nejde o dehonestaci jejich profese či snahy, ale mnohdy se design upravuje proto, že se paní kuchařce nelíbí žlutá. Přitom právě žlutá barva by pomohla příspěvku na sociálních sítích vyniknout.
63. Poznejte své zaměstnance. Velmi častým příběhem je, že pan majitel pověří svoji zástupkyni, aby komunikovala o marketingu a byla spojkou mezi grafikem a firmou. Paní zástupkyně se však nechce nechat zahanbit a mění koncepty podle svých osobních požadavků. V drtivé většině případů je to špatný krok, protože do tvůrčího a produkčního procesu vnáší ego, nedostatek vkusu a neschopnost vidět věci kreativně a marketingově. Lepší by bylo pověřit jiného zaměstnance nebo zástupce, o kterém víte, že má smysl pro estetiku, vkus a zajímá se o dění kolem sebe. Vysoké postavení v managementu neznamená automaticky kvality v ostatních oblastech zaměření.
64. Snažte se zadání psát e-mailem. Člověk si nemůže zapamatovat více než 7 informací najednou a zároveň neočekávejte, že agentury budou mít na starosti pouze váš projekt. Komunikace e-mailem je jistota. Zadání můžete zkontrolovat i zpětně, doplnit případné připomínky a vnést do komunikace obrovský přehled o celkovém dění.
65. Logo ve Wordu NENÍ LOGO! Pokud máte logo ve Wordu, nemáte logo.
66. Word ani Excel NEJSOU grafické formáty. Pokud máte logo, katalog či plakát ve Wordu, počítejte s nutným konvertováním, přepisováním a upravováním dat pro agenturu. Agentury to mohou udělat samy, ale jejich čas jsou vaše peníze! Ujistěte se, že vaše podklady k zadání jsou co nejpřehlednější a technicky dotažené.
67. Je billboard mrtvé médium? To záleží na jeho umístění. Pokud máte billboardový smog, kašlete na to. Pokud vidíte výhodnou polohu, bojujte jako lev!
68. Spojte síly. Přetrvává trend konkurence a soupeření. POJĎME TO ZMĚNIT! Chcete-li se posunout, spojte se s podobným oborem. Spolupracujte. Holič s fitkem, wellness s restaurací, ovocnář se školkou, copywriter s ilustrátorem a hudebníkem….
>>100 praktických rad pro kreativce část 1.<<