5 min. doba čtení

100 praktických rad pro kreativce a jeho klienta část 3.

Každá z našich rad je naší osobní zkušeností a trvalo nám dlouho, než jsme to celé pochopili. Odevšad totiž posloucháme jako my, kreativci, musíme být efektivní, rozhledění, draví, ale všeho moc škodí. Berte naše rady jako doporučení a tipy z praxe, abyste nemuseli dělat stejné chyby.

Stanislav Koleštík Stanislav Koleštík
Creative director a CEO Koleštík – Skvelý nápad
100 praktických rad pro kreativce a jeho klienta část 3.

53. VELKÉ LOGO NEZNAMENÁ VELKOU REKLAMU. Nechte vyniknout myšlenku své reklamy. Lidé nejsou slepí a vaše logo uvidí tak jako tak. Neubírejte prostor myšlence reklamy na úkor loga. 

54. To, že jste profesionál ve svém oboru, neznamená, že jste profesionál ve všech oborech. Pokud umíte vyrobit kvalitní plastová okna, postavit budovu nebo upéct veganské raw sušenky, neznamená to, že jste machr na marketing, psychologii, grafický design, copywriting, SEO a už vůbec to nezaručuje, že MÁTE VKUS. Pokud spolupracujete s grafikem, poslechněte jeho rady. Protože to, že se vám líbí písmo Comic Sans a výrazná zelenožlutá barva s obrovským logem, opravdu není dobrá cesta. Grafický design se studuje 6 let. Důvěřujte proto profesionálům i vy.

55. DELEGUJTE práci a odpovědnost. Pokud chcete mít vše plně ve svých rukou, zdržujete celý proces, protože nejste vždy k dispozici, ničíte dobré nápady, neboť jste šéf a šéfovi se přece neodporuje, a ne vždy máte estetické cítění. Proto svěřte marketing pověřené osobě, a vy jen dohlížejte, konzultujte, usměrňujte proces. Tuto zkušenost získalo mnoho úspěšných podnikatelů a píší o tom ve svých byznys článcích. Překonejte vlastní ego a důvěřujte lidem ve svém okolí. 

56. Kreativce (grafika, copywritera, fotografa) vybírejte na základě recenzí. Ne podle ceníku.   

57. Pokud napíšete inzerát na nového zaměstnance ve stylu „stabilní firma a přátelský kolektiv“, je to ještě větší kýč než trpaslík na zahradě. 

58. Pokud si grafiku děláte sami, mnoho fontů neznamená, že je to hezké. Pracujte hlavně s písmy s českou diakritikou. Klíčové jsou zejména znaky Č, Ř, Š, Ť a Ž.

59. Nezaměřujte se na agenturu, která neumí zaujmout ničím jiným, než velikostí vlastního loga. Nejedná se o dobrou agenturu.

60. Vaše klientela NIKDY NEJSOU VŠICHNI! Smiřte se s tím. I kdybyste vyráběli jogurty, vždy se najdou skupiny, kterým nechutnají, pro které jsou drahé, kteří si je nemohou dát apod. Neexistuje produkt nebo služba, po které by toužili všichni. Nedávejte tedy peníze do příliš širokého záběru publika. Pokud nejste Milka, samozřejmě. 🙂

61. Cílem lidí jsou představy a emoce. Nepropagujte nové stroje v posilovně. Propagujte to, že se lidé sejdou „dohromady“, a co všechno pak dokážou. Lidé nestudují proto, že rádi čtou. Chtějí něco dokázat a vzdělání je prostředkem k dosažení tohoto cíle. Když jste stavebník, ukažte teplo domova, nikoli hydroizolaci PN3000 s dvojitou vrstvou.

62. Spousta kuchařů přesolí i polévku. Vytvořte si marketingový tým a dejte mu důvěru. Pokud vědí, co dělají, dokážou to obhájit. Není přínosné, aby se k marketingové strategii vyjadřoval vedoucí výroby, uklízečka, řidič, svářeč nebo pokrývač. Nejde o dehonestaci jejich profese či snahy, ale mnohdy se design upravuje proto, že se paní kuchařce nelíbí žlutá. Přitom právě žlutá barva by pomohla příspěvku na sociálních sítích vyniknout.

63. Poznejte své zaměstnance. Velmi častým příběhem je, že pan majitel pověří svoji zástupkyni, aby komunikovala o marketingu a byla spojkou mezi grafikem a firmou. Paní zástupkyně se však nechce nechat zahanbit a mění koncepty podle svých osobních požadavků. V drtivé většině případů je to špatný krok, protože do tvůrčího a produkčního procesu vnáší ego, nedostatek vkusu a neschopnost vidět věci kreativně a marketingově. Lepší by bylo pověřit jiného zaměstnance nebo zástupce, o kterém víte, že má smysl pro estetiku, vkus a zajímá se o dění kolem sebe. Vysoké postavení v managementu neznamená automaticky kvality v ostatních oblastech zaměření.

64. Snažte se zadání psát e-mailem. Člověk si nemůže zapamatovat více než 7 informací najednou a zároveň neočekávejte, že agentury budou mít na starosti pouze váš projekt. Komunikace e-mailem je jistota. Zadání můžete zkontrolovat i zpětně, doplnit případné připomínky a vnést do komunikace obrovský přehled o celkovém dění.    

65. Logo ve Wordu NENÍ LOGO! Pokud máte logo ve Wordu, nemáte logo. 

66. Word ani Excel NEJSOU grafické formáty. Pokud máte logo, katalog či plakát ve Wordu, počítejte s nutným konvertováním, přepisováním a upravováním dat pro agenturu. Agentury to mohou udělat samy, ale jejich čas jsou vaše peníze! Ujistěte se, že vaše podklady k zadání jsou co nejpřehlednější a technicky dotažené.

67. Je billboard mrtvé médium? To záleží na jeho umístění. Pokud máte billboardový smog, kašlete na to. Pokud vidíte výhodnou polohu, bojujte jako lev!

>>Ať žije offline<<

68. Spojte síly. Přetrvává trend konkurence a soupeření. POJĎME TO ZMĚNIT! Chcete-li se posunout, spojte se s podobným oborem. Spolupracujte. Holič s fitkem, wellness s restaurací, ovocnář se školkou, copywriter s ilustrátorem a hudebníkem….

>>100 praktických rad pro kreativce část 1.<<

>>100 praktických rad pro kreativce část 2.<<

>>100 praktických rad pro kreativce část 4.<<

Sdílet článek
Stanislav Koleštík
Creative director a CEO Koleštík – Skvelý nápad

Od doby své první dánské stavebnice jsem věděl, že chci věci dělat JINAK. 90-tky (prehistorické období před internetem) nás naučili skvěle improvizovat 🙂 Umění, design, grafika a zejména kreativita byly mými pilíři během dlouhých let studia, kde se mi vždy podařilo propašovat do projektu něco VÍCE než ostatní. 6 let studia na Fakultě umění na Technické univerzitě v Košicích mi přidala písmenka Bc. a drsně znějící Mgr. art. Už od té doby byly mé projekty reálně hmatatelné a nezůstaly jen ve složkách: final_final_378. Už jako mladý ,,bažant” jsem vizuálně zastřešoval evropské konference, celoslovenské roadshows, nebo pár inovativních projektů, které dnes voláme startupy. A TEDY MI TO DOCVAKLO! Už netvořím grafiky.  Tvořím příběhy! Pouze díky praxi, kreativnímu smýšlení, ale zejména úžasným klientům, z nichž se často stali přátelé, naše projekty skončily v Europarlamentu v Bruselu, v celé Evropě, Rusku a nově také v Dubaji. Našli jste je i v Bille či Kauflandu, jen o tom možná nevíte. Ať už jsem pracoval pro mikro projekt nebo MEGA korporaci, vždy jsem dával k projektům ohromnou porci kreativity. Jinak to ani nevím! A proto čtete tyto řádky. Hledáte totiž SKVĚLÝ NÁPAD!

KOLEŠTÍK Skvelý Nápad
Tento článek ti přináší

KOLEŠTÍK Skvelý Nápad

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně
2 min. doba čtení

Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně

Google aktualizoval Demand Gen kampaně. Přibyde optimalizované cílení na konkrétní věkové skupiny nebo pohlaví. Nová funkce přinese přesnější kontrolu nad tím, kdo vidí vaše reklamy, což je důležité pro efektivní cílení Googlu na konkrétní demografické segmenty.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Proč jsou tržiště v USA populární?
3 min. doba čtení

Proč jsou tržiště v USA populární?

Nová studie společností Digital Commerce 360 a Bizrate Insights ukazuje zajímavé vzorce toho, jak lidé v USA nakupují online. Průzkum, kterého se zúčastnilo 1 017 lidí, odhaluje motivace, preference a obavy spotřebitelů při nakupování na online trhu.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+