Jak je důležité míti influencera?
Využití influencerů v marketingu má své výhody i nevýhody. Jednou z hlavních výhod je samozřejmě jejich potenciál oslovit velké publikum a využít svůj vliv pro potřeby značky.
Správně vybraný influencer cílí na demografické skupiny, které se protínají s cílením značky a díky aureole „známé osobnosti” dokáže oslovit i publikum, na které nezabírají tradiční marketingové kanály. Navíc – osobní doporučení od někoho, s kým sdílím určité zájmy (ať už jde o módu, sport, nebo třeba zdravou výživu), je zkrátka přesvědčivější než plošná reklama.
Je-li daný influencer považovaný za skutečnou autoritu v oboru, narazili jste na jackpot. Značka se na jeho odborných znalostech může snadno svézt a získat důvěru i těch opatrnějších zákazníků. Influenceři navíc umí často zacházet se sociálními sítěmi, sledují poslední trendy a přirozeně mluví jazykem svých fanoušků, což jsou věci, v kterých značky často pokulhávají.
Najděte si toho pravého
Ideální řešení je samozřejmě získat influencera, který má dostatečný počet followerů z vaší cílové skupiny, zaměřuje se spíše na dlouhodobé spolupráce a jeho výstupy jsou na profesionální úrovni.
Univerzální návod však neexistuje. Hlavní je vybrat takové influencery, jejichž publikum se shoduje s tím vaším, a jejichž propojení s produktem dává smysl. Jedině tak vytvoříte autentickou komunikaci, která dokáže sledující přesvědčit a pobídnout k akci.
Není vhodné oslovit influencery, kteří přistupují na každou spolupráci a jejich profil vypadá jako akční leták ze supermarketu. Na prvním místě je dnes autenticita a z toho důvodu by správný influencer neměl propagovat každý produkt, který mu někdo nabídne.
Influencer vs. mikro influencer
Myšlenka, že čím více followerů, tím větší dosah, sice zní to logicky, pokud se ale nad touto rovnicí zamyslíte, zjistíte, že to nemusí být vždycky pravda. Influencerské celebrity často sleduje opravdu velké množství lidí, z čehož ale vyplývá, že jde o poměrně pestrý vzorek populace. Takoví followers mají různý životní styl, věk i zájmy a vytvořit obsah, který bude rezonovat se všemi, je trochu utopie. Což je pro značku, která má často jen jeden pokus, problém.
Oproti tomu takový mikro influencer má fanouškovskou základnu mnohem užší (řádově v jednotkách až desítkách tisíc), díky čemuž je k lidem blíž. Berou ho jako někoho známého, někoho, kdo řeší stejné problémy, komu věří, s kým sdílejí zájmy i stejný pohled na svět. I sponzorovaný obsah je pak z logiky věci mnohem osobnější a autentičtější – a zároveň o dost levnější. Což také není k zahození.
Komunikace je základ vztahu
Hned na začátku si proto musíte jasně stanovit, co od spolupráce čekáte – a ještě jasněji to zformulovat. Zároveň je potřeba reflektovat styl, jakým daný influencer tvoří obsah. Kvůli němu jste si ho přece vybrali. Nechcete ho mikromanažovat, ale poskytnout nějaké vodítko.
Jaký druh obsahu potřebujete? Jaké hashtagy má používat? Co je cílem a hlavní zprávou celé kampaně? Do kdy výstupy potřebujete? Jaká je odměna? Ujistěte se zkrátka, že máte jasno v tom, co od sebe vzájemně očekáváte, ať pak nepláčete nad rozlitým mlékem.
Brief ale není vše. Stejně důležité je stanovit si měřitelné cíle a jejich plnění sledovat průběžně. To vám pomůže objektivně zhodnotit úspěšnost kampaně a zajistí, že obě strany získají relevantní zpětnou vazbu postavenou na datech. Jedině tak můžete vyhodnotit, jestli taková spolupráce vůbec dává smysl, případně výstupy optimalizovat a tím zkvalitnit vaše partnerství. Konec konců, i tady platí, že vztah bez komunikace zkrátka nemá budoucnost.
Očekávaný růst
Do budoucna se předpokládá ještě větší růst např. ve spojení s virtuální realitou. Výhled do roku 2022 očekává další růst Tik Toku, podporu oblíbeného video obsahu (ale s větším důrazem na krátké formáty), influencer marketing a tzv. sociální nakupování (tedy nakupování přímo na sociální síti, bez nutnosti odvádět na externí web).
Důležité jsou a nadále budou placené reklamy, které začíná využívat stále více firem. Organické (neplacené) dosahy se dnes pohybují kolem 5 %. Váš příspěvek, který není placeně podpořený, tak vidí jen 5 % vašich fanoušků. A to není vůbec efektivní, vzhledem k času, který vás stojí samotná příprava.