
Kodex Influencer Marketingu (KIM) vznikl s cílem “chránit a usměrňovat influencery, značky i agentury během jejich reklamních spoluprací”. Nyní reaguje na aktuální kauzu ukončení spolupráce značek s influencery na základě vyjádření veřejné podpory kandidátovi ve slovenských prezidentských volbách roku 2024.
„Základem pro funkční spolupráci influencerů se značkou by měla být smlouva, která přesně vymezí rámec a pravidla spolupráce. Standardně se ve smlouvě o spolupráci ukotvuje i mlčenlivost o informacích a procesech souvisejících s sjednáváním, uzavíráním nebo plněním smlouvy a komunikací související s jejím plněním. Podle hodnotových nastavení značky záleží, zda se rozhodne ve smlouvě o spolupráci vymezit i hranice při komunikaci společenských a politických témat,” píše se ve zprávě.
Tyto smlouvy by měly přesně vymezit rámec a pravidla spolupráce, jakož i zajistit mlčenlivost o citlivých informacích.
Kamenem úrazu je i označování spolupráce
Zároveň je důležité brát v úvahu i právní předpisy týkající se označování placených spoluprací. Bez ohledu na to, zda se jedná o politickou nebo komerční reklamu, influenceři by měli být vždy transparentní vůči svým sledovatelům.
Začátkem roku spustilo sdružení IAB Slovakia kontrolu označování reklamních spoluprací influencerů. Monitorovaly příspěvky 50 influencerů a tvůrců obsahu na Instagramu během období před Vánocemi v roce 2023. Z více než 2200 příspěvků bylo 24% označeno jako komerční.
„Transparentně označených jako reklama je 68 % z 530 identifikovaných komerčních příspěvků,“ uvádí článek.
Nejde přitom jen o místní legislativu, téma řeší i evropský Zákon o digitálních službách (DSA). Evropská komise nedávno zveřejnila zprávu o alarmující neférovosti ze strany influencerů. V rámci monitoringu se ukázalo, že až 97 % z monitorovaných tvůrců obsahu zveřejnilo komerční obsah, ale jen 20 % uvedlo, že jde o reklamu.
Vnitrostátní orgány mohou tyto osoby kontaktovat s požadavkem na dodržování platných pravidel, případně mohou přijmout další opatření k prosazování práva.