2min. doba čtení

„Nepodceňujte smlouvu s influencery,“ odkazuje Kodex Influencer Marketingu

V dnešním světě je spolupráce mezi influencery a značkami nedílnou součástí úspěšné kampaně. Aby však byla spolupráce efektivní a transparentní, je nezbytné mít jasně definované smluvní podmínky. Na to však narazily známé osobnosti veřejného života na Slovensku.

„Nepodceňujte smlouvu s influencery,“ odkazuje Kodex Influencer Marketingu
Zdroj: Depositphotos

Kodex Influencer Marketingu (KIM) vznikl s cílem “chránit a usměrňovat influencery, značky i agentury během jejich reklamních spoluprací”. Nyní reaguje na aktuální kauzu ukončení spolupráce značek s influencery na základě vyjádření veřejné podpory kandidátovi ve slovenských prezidentských volbách roku 2024.

„Základem pro funkční spolupráci influencerů se značkou by měla být smlouva, která přesně vymezí rámec a pravidla spolupráce. Standardně se ve smlouvě o spolupráci ukotvuje i mlčenlivost o informacích a procesech souvisejících s sjednáváním, uzavíráním nebo plněním smlouvy a komunikací související s jejím plněním. Podle hodnotových nastavení značky záleží, zda se rozhodne ve smlouvě o spolupráci vymezit i hranice při komunikaci společenských a politických témat,” píše se ve zprávě.

Tyto smlouvy by měly přesně vymezit rámec a pravidla spolupráce, jakož i zajistit mlčenlivost o citlivých informacích.

Kamenem úrazu je i označování spolupráce

Zároveň je důležité brát v úvahu i právní předpisy týkající se označování placených spoluprací. Bez ohledu na to, zda se jedná o politickou nebo komerční reklamu, influenceři by měli být vždy transparentní vůči svým sledovatelům.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Začátkem roku spustilo sdružení IAB Slovakia kontrolu označování reklamních spoluprací influencerů. Monitorovaly příspěvky 50 influencerů a tvůrců obsahu na Instagramu během období před Vánocemi v roce 2023. Z více než 2200 příspěvků bylo 24% označeno jako komerční.

„Transparentně označených jako reklama je 68 % z 530 identifikovaných komerčních příspěvků,“ uvádí článek.

Nejde přitom jen o místní legislativu, téma řeší i evropský Zákon o digitálních službách (DSA). Evropská komise nedávno zveřejnila zprávu o alarmující neférovosti ze strany influencerů. V rámci monitoringu se ukázalo, že až 97 % z monitorovaných tvůrců obsahu zveřejnilo komerční obsah, ale jen 20 % uvedlo, že jde o reklamu.

Vnitrostátní orgány mohou tyto osoby kontaktovat s požadavkem na dodržování platných pravidel, případně mohou přijmout další opatření k prosazování práva.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Jak správně pracovat s influencery a maximálně využít jejich potenciál
5min. doba čtení

Jak správně pracovat s influencery a maximálně využít jejich potenciál

Sociální sítě a obecně online prostředí je místem, které nadále roste. Pandémie koronaviru změnila nákupní chování řady lidí, kteří se z různých důvodů naučili žít více online. Na internetu nakupuje více jak 58 % populace Česka a toto číslo se bude určitě nadále zvyšovat. Kromě klasických online kampaní nabízí další možnosti nakupování třeba live streaming, jehož […]

Magdaléna Šašková Magdaléna Šašková
Social Media Manager
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+