Aktuálně je však tento trend na ústupu a značky zaměřují svou pozornost na influencery s mnohem nižší sledovaností.
Mikro influenceři vs. makro influenceři
Vzhledem k velikosti publika můžeme influencery podle počtu sledovatelů dělit na:
- nano influencery (1 000 – 10 000 sledujících),
- mikro influencery (10 000 – 100 000 sledujících),
- makro influencery (100 000 – 1 milion sledujících)
- a mega influencery (více než milion sledujících).
Mikro a makro influenceři se neliší výhradně v rozsahu publika, ale také v charakteru vztahu, který s ním budují. Mega influenceři fungují na základě průměru – mají větší sledovanost, takže mnozí věří, že přivedou více potenciálních zákazníků. Právě mikro influenceři však dosahují mnohem vyšší míry konverze, a to kvůli jejich vztahu se sledujícími.
Makro influenceři běžně promují sponzorovaný obsah, který sice upoutá pozornost milionů, avšak často mu chybí hlubší spojitost či vztah. Přestože mikro influenceři mají nižší počet sledujících, propagují produkty, které korespondují s jejich osobními zájmy, a tedy i zájmy lidí, kteří je sledují.
Pokud jde o influencer marketing, ne vždy platí úměra čím větší, tím lepší. Spolupráce s mikro influencery může být ve výsledku mnohem efektivnější a stále více značek začíná chápat jejich skutečnou hodnotu.
Výhody spolupráce s mikro influencery
I když vysoký počet followerů influencera může vypadat lákavě, úspěch kampaně vám nezaručí. Výběr influencerů s menším publikem vám naopak může přinést mnoho výhod.
1. Blízký vztah s publikem
Kdy jste si naposledy koupili produkt na základě doporučení známé osobnosti?
Podle výzkumu od Influencer Marketing Hub, 6 z 10 odběratelů služby YouTube by se raději řídilo doporučením od svého oblíbeného tvůrce, než od oblíbené filmové či televizní osobnosti.
Díky velikosti publika si mikro influenceři dokážou vybudovat užší vztahy se svým publikem, což ve výsledku znamená, že je mnozí sledující vnímají spíše jako přítele než jako veřejnou osobnost. Jako spotřebitel s větší pravděpodobností nakoupíte na doporučení přítele nebo blízké osoby. Pokud tedy influencer dokáže mít podobný vztah se svými sledujícími, bude pro značku mnohem výhodnější s ním spolupracovat.
2. Vyšší míra angažovanosti
Míru angažovanosti můžeme vypočítat jako podíl počtu sledujících a průměrného počtu označení „Líbí se mi to” na příspěvku.
Průměrný engagement rate se liší v závislosti na platformě, ale výsledek zůstává stejný. Zatímco mega influenceři dosahují vysokého počtu lajků a komentářů, mikro influenceři se obvykle těší mnohem vyšší míře zapojení. Například na Instagramu dosahují mikro influenceři 3,86 %, přičemž makro influenceři dosahují v průměru jen 1,21 %. Navíc, zatímco míra zapojení na YouTube má tendenci být nízká, mikro influenceři dosahují průměrné míry zapojení 1,64 % ve srovnání s 0,37 % mírou mega influencerů. Pro TikTok je tento rozdíl nejpozoruhodnější. Mikro influenceři na platfromě dosahují téměř 18 %, zatímco mega influenceři dosahují těsně pod 5 %.
V posledních letech navíc Instagram změnil svůj algoritmus na odměňování „smysluplného zapojení“, podobně jako Facebook. Vzhledem k tomu, že komentování žádá o něco více úsilí než běžné označení „Líbí se mi to”, komentáře mají stále větší váhu. Lajky mohou být navíc nesprávně motivovány. Uživatelé často slepě lajknou příspěvek jen proto, kdo jej uveřejnil – aniž by vůbec zachytili obsah příspěvku.
3. Přesnější targeting
Práce s mega influencery umožňuje rychle oslovit velké masy. Je však sporné, zda to masy reálně zaujme. Je pravděpodobné, že velká část publika příspěvek uvidí a bude pokračovat ve scrollování, aniž by věnovala výraznou pozornost značce či produktu, který propaguje.
Mikro influenceři si vybudovali svou sledovanost v konkrétním odvětví, které dobře znají. Díky tomu mohou nabídnout způsob, jak identifikovat a správně oslovit cílové publikum pomocí přizpůsobené specifické komunikace. Při správném použití to může vést k vysoce zaujatému a responzivnímu publiku.
4. Autenticita před dokonalostí
Sociální média – zejména Instagram – jsou plná lidí, kteří sdílejí svůj „dokonalý život“. Doporučení produktů či služeb mega influencerů proto mnohokrát působí uměle a neupřímně. Běžný sledující může být vůči této propagaci skeptický a pochybovat, zda influencer v produkt skutečně věří, nebo jej promuje ze zištných důvodů.
Mikro influenceři se často odklánějí od perfektně upravené estetiky a sdílejí méně filtrované a realističtější obrazy svého života. A proto při propagaci působí jako skuteční lidé se skutečnou vášní pro produkt.
Nejlepší influencer marketingové kampaně jsou velmi organické a nepůsobí jako reklama. Podle výzkumů se zdá, že kampaně fungují nejlépe, když influenceři propagují produkt intuitivním vyprávěním příběhu.
5. Nižší náklady
U marketingových kampaní je důležitým faktorem nastavení rozpočtu, přičemž podniky často hledají nejvíce cost-effective řešení. Značky mohou mít nejlepší nápady na světě, ale pokud nedávají smysl finančně, pravděpodobně nebudou realizovány. Je zřejmé, že využití mikro influencerů bude mnohem levnější než spolupráce s celebritou. I proto je s nimi mnohem jednodušší vytvořit nákladově efektivní marketingovou strategii, která je levná a má vysokou hodnotu.
Influencer marketing může být efektivní způsob, jak oslovit své publikum. Společnosti, které využívají influencer marketing, mají větší šanci uspět, zejména pokud dokážou vybrat správného influencera a navázat s ním zdravé a dlouhodobé partnerství.
Pokud je jejich angažovanost dostatečně vysoká, vynahradí to malý počet sledujících. Proto pokud příště budete hledat influencery pro vaši kampaň, zkuste zaměřit pozornost na menší tvůrce. Ti sice možná neosloví miliony, avšak přinesou kvalitní content a přidanou hodnotu nejen vaší značce, ale také cílovému publiku.