
Rumunský trh elektronického obchodování vzrostl v roce 2018 o 30 %, v roce 2019 o 23 % a v roce 2020 o 30 %.
Roste také počet rumunských zákazníků nakupujících online. V roce 2019 přibylo 13 % nových zákazníků, kteří utratili o 41 % více než v roce 2019. Obrat rumunského e-commerce dosáhne v roce 2022 7 miliard eur, což je třikrát více než před pěti lety.
Výhodou expanze do Rumunska je také rychlý růst digitalizace obyvatelstva a geografická blízkost, která usnadňuje logistiku. Další výhodou je nízká nasycenost trhu ve většině segmentů a neznalost domácích hráčů na maloobchodním trhu. To vede k dlouhodobě udržitelné poptávce a nízkým nákladům na PPC reklamu.
1. Průzkum je při expanzi k nezaplacení
Nastudujte si informace o trhu, na který se chystáte expandovat, z různých dostupných zdrojů. Můžete využít webové stránky velvyslanectví, obchodních komor nebo získat statistické údaje z portálu Statista.com.
Podobné aktivity týkající se exportu má i Česko-rumunská smíšená obchodní a průmyslová komora. Pořádá například konference o zahraničních trzích pro investory a společnosti expandující na mezinárodní trhy.
2. Využijte exportní data přímo od Googlu
Úspěšná expanze do zahraničí přímo souvisí se schopností přizpůsobit se prostředí a zvyklostem daného trhu. Při vstupu na nový trh vám výrazně pomohou i nástroje přímo od Google jako například Google Market Finder, Google Trends nebo My Export Score.
Google Market Finder
Údaje o trhu můžete získat z volně dostupného nástroje Google Market Finder. Zvolte si doménu, kategorii produktů a poté vám Market Finder ukáže vhodné země pro expanzi. U každé z nich získáte údaje o ekonomické situaci nebo průměrné ceně za kliknutí.
Google Trends
Google Trends vám umožňuje prozkoumat popularitu vyhledávaných výrazů v průběhu času a v různých oblastech světa. Poskytuje údaje o tom, jak často byla ve vyhledávači Google vyhledávaná konkrétní klíčová slova nebo fráze a prezentuje tyto údaje ve formě interaktivních grafů a tabulek.
Google My Export Score
Dalším bezplatným nástrojem, který otestuje vaši připravenost na export, je My Export Score společnosti Google. Zjednodušeně řečeno se jedná o benchmark, který pomáhá společnostem posoudit jejich připravenost na rozšíření podnikání a export na mezinárodní trhy.
3.
3. Při expanzi se inspirujte konkurencí
Zaměřte se nejen na velké zavedené mezinárodní hráče, ale také na e-shopy, které prodávají stejné nebo podobné produkty jako vy. Ať už se podíváte na letáky, způsob komunikace nebo systém slev, z každodenního života velkých evropských značek se dá leccos vyčíst.
Tip: Při přímé konkurenci se nebojte jít do hloubky. Vyzkoušejte si jejich nákupní proces, případně si objednejte jejich produkt a kontaktujte místní zákaznickou podporu. Získáte tak skvělý přehled o konkurenci, jejich procesech a přístupu k zákazníkům. Nakupujte produkty pro vlastní zkušenost, otestujte jejich platební bránu a reverzní logistiku při vracení zboží.
Sociální sítě odhalí příležitosti
Inspiraci pro místní marketingové strategie můžete najít také u místních influencerů. Zjistěte, kdo propaguje produkty podobné těm vašim. Analyzujte jejich příspěvky a sledujte reakce jejich fanoušků. Získáte tak informace o tom, na jaký druh komunikace vaše cílová skupina reaguje a co jí vadí.
Kromě příspěvků na sociálních sítích sledujte také odkazy a reference. Právě zde zákazníci rádi hovoří o svých zkušenostech. Zaměřte se na příspěvky s konstruktivní kritikou. Možná zákazníkům vadí dlouhé dodací lhůty nebo chtějí být informováni o stavu zásob.
Z těchto stížností a pochval si vezměte ponaučení a využijte získané informace ve svém vlastním e-shopu.