4min. doba čtení

Export do Rumunska: Vycházející hvězda v CEE

Vedle zavedených trhů, jako je Maďarsko, Slovensko a Polsko, nabízí CEE i mnoho zemí, kde se situace rychle mění a nezkušenost domácího trhu z nich činí mimořádně zajímavou destinaci pro vaši expanzi.

Michal Valent Michal Valent
SEO and content specialist v Dexfinity
Export do Rumunska: Vycházející hvězda v CEE

Rumunský trh elektronického obchodování vzrostl v roce 2018 o 30 %, v roce 2019 o 23 % a v roce 2020 o 30 %. 

Roste také počet rumunských zákazníků nakupujících online. V roce 2019 přibylo 13 % nových zákazníků, kteří utratili o 41 % více než v roce 2019. Obrat rumunského e-commerce dosáhne v roce 2022 7 miliard eur, což je třikrát více než před pěti lety.

Výhodou expanze do Rumunska je také rychlý růst digitalizace obyvatelstva a geografická blízkost, která usnadňuje logistiku. Další výhodou je nízká nasycenost trhu ve většině segmentů a neznalost domácích hráčů na maloobchodním trhu. To vede k dlouhodobě udržitelné poptávce a nízkým nákladům na PPC reklamu.

1. Průzkum je při expanzi k nezaplacení

Nastudujte si informace o trhu, na který se chystáte expandovat, z různých dostupných zdrojů. Můžete využít webové stránky velvyslanectví, obchodních komor nebo získat statistické údaje z portálu Statista.com.

Podobné aktivity týkající se exportu má i Česko-rumunská smíšená obchodní a průmyslová komora. Pořádá například konference o zahraničních trzích pro investory a společnosti expandující na mezinárodní trhy.

2. Využijte exportní data přímo od Googlu

Úspěšná expanze do zahraničí přímo souvisí se schopností přizpůsobit se prostředí a zvyklostem daného trhu. Při vstupu na nový trh vám výrazně pomohou i nástroje přímo od Google jako například Google Market Finder, Google Trends nebo My Export Score.

Google Market Finder

Údaje o trhu můžete získat z volně dostupného nástroje Google Market Finder. Zvolte si doménu, kategorii produktů a poté vám Market Finder ukáže vhodné země pro expanzi. U každé z nich získáte údaje o ekonomické situaci nebo průměrné ceně za kliknutí.

Google Trends

Google Trends vám umožňuje prozkoumat popularitu vyhledávaných výrazů v průběhu času a v různých oblastech světa. Poskytuje údaje o tom, jak často byla ve vyhledávači Google vyhledávaná konkrétní klíčová slova nebo fráze a prezentuje tyto údaje ve formě interaktivních grafů a tabulek.

Google My Export Score

Dalším bezplatným nástrojem, který otestuje vaši připravenost na export, je My Export Score společnosti Google. Zjednodušeně řečeno se jedná o benchmark, který pomáhá společnostem posoudit jejich připravenost na rozšíření podnikání a export na mezinárodní trhy. 

3.

3. Při expanzi se inspirujte konkurencí

Zaměřte se nejen na velké zavedené mezinárodní hráče, ale také na e-shopy, které prodávají stejné nebo podobné produkty jako vy. Ať už se podíváte na letáky, způsob komunikace nebo systém slev, z každodenního života velkých evropských značek se dá leccos vyčíst.

Tip: Při přímé konkurenci se nebojte jít do hloubky. Vyzkoušejte si jejich nákupní proces, případně si objednejte jejich produkt a kontaktujte místní zákaznickou podporu. Získáte tak skvělý přehled o konkurenci, jejich procesech a přístupu k zákazníkům. Nakupujte produkty pro vlastní zkušenost, otestujte jejich platební bránu a reverzní logistiku při vracení zboží.

Týdenní podcast UPdate

Sociální sítě odhalí příležitosti

Inspiraci pro místní marketingové strategie můžete najít také u místních influencerů. Zjistěte, kdo propaguje produkty podobné těm vašim. Analyzujte jejich příspěvky a sledujte reakce jejich fanoušků. Získáte tak informace o tom, na jaký druh komunikace vaše cílová skupina reaguje a co jí vadí.

Kromě příspěvků na sociálních sítích sledujte také odkazy a reference. Právě zde zákazníci rádi hovoří o svých zkušenostech. Zaměřte se na příspěvky s konstruktivní kritikou. Možná zákazníkům vadí dlouhé dodací lhůty nebo chtějí být informováni o stavu zásob.

Z těchto stížností a pochval si vezměte ponaučení a využijte získané informace ve svém vlastním e-shopu.

 

Sdílet článek
Michal Valent
SEO and content specialist v Dexfinity
Dexfinity
Tento článek ti přináší

Dexfinity

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Jak na export?
4min. doba čtení

Jak na export?

V dnešní složité době je růst stále obtížnější. Zejména na trzích, kde společnost působí již léta a kde je všechno nízko visící ovoce obhájeno jak ve vnitřní struktuře, tak v (online) marketingu. Řešením může být například export. Je důležité si uvědomit, že export nemůže být cílem, je to strategie k dosažení obchodních cílů, tedy nejčastěji […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+