Trh s použitým oblečením po celém světě vzrostl ze 141 miliard USD v roce 2021 na 230 miliard USD v roce 2024. Očekává se, že do roku 2028 dosáhne až 350 miliard dolarů. Trh s použitým luxusním zbožím rostl obzvlášť rychle – od roku 2017 do roku 2023 vzrostl prodej použitých věcí o 125 %.
Mladí lidé jsou ti, kdo ženou tento trend vpřed. Mileniálové a generace Z nakupují použité věci alespoň jednou za pár měsíců. Když se podíváme na Baby Boomerov, počet zájemců klesá na 20 %. Tato změna ukazuje, jak se mění představy lidí o hodnotě a udržitelnosti.
Projekty velkých značek
Ikea Preowned spustila tržiště s použitým zbožím v Madridu a Oslu. Umožňuje lidem prodávat si nábytek mezi sebou a poskytuje 15% slevu za používání poukázek namísto hotovosti. Program je momentálně zdarma.
Lego na to šlo trochu jinak. V USA, Kanadě a Spojeném království spustilo charitativní službu Replay. Lidé ze Spojených států mohou posílat kostky Lega sociálně slabším rodinám. Darovalo se již téměř 500 tun kostek.
Problémy při prodeji zboží z druhé ruky
Složitost operací
- Komplexní procesy třídění a ověřování,
- náklady na zpětnou logistiku jsou vysoké,
- potřeba specializovaných znalostí při posuzování zboží.
Kvalita a podvody
- Obavy o pravost položek vyšší kategorie,
- různé úrovně kvality,
- možné zneužití systému,
- dopad na dary pro charitativní organizace.
Vliv na byznys
Lidé mají tendenci méně hodnotné předměty darovat a ty nejlepší kousky prodávat na nových C2C platformách, což má dopad na neziskové organizace v sociální sféře.
Firmy hledají cesty šetrnější k životnímu prostředí a spotřebitelé přijímají myšlenky oběhového hospodářství.
Chcete-li být v této oblasti úspěšní, musíte vědět, jak zvládnout komplikovanou logistiku, dávat pozor na kvalitu, získat si důvěru zákazníků a udržet nízké náklady.