2 min. doba čtení

Zboží z druhé ruky: jindy přehlíženo, nyní roste na popularitě

Trh s použitým zbožím roste rychleji, než kdy předtím. I velká a zvučná jména jako IKEA, Lego, Zara a H&M vyslechli ohlasy trhu a prodávají zboží z druhé ruky. Obzvlášť mladí spotřebitelé, kteří mají silné ekologické smýšlení, tlačí trh směrem k neuvěřitelným 350 miliardám dolarů do roku 2028. Firmy však stále čelí několika výzvám, jako je rozpoznávání padělků, řízení vrácení zboží a zajištění kvality.

Zboží z druhé ruky: jindy přehlíženo, nyní roste na popularitě
Zdroj: Depositphotos

Trh s použitým oblečením po celém světě vzrostl ze 141 miliard USD v roce 2021 na 230 miliard USD v roce 2024. Očekává se, že do roku 2028 dosáhne až 350 miliard dolarů. Trh s použitým luxusním zbožím rostl obzvlášť rychle – od roku 2017 do roku 2023 vzrostl prodej použitých věcí o 125 %.

Mladí lidé jsou ti, kdo ženou tento trend vpřed. Mileniálové a generace Z nakupují použité věci alespoň jednou za pár měsíců. Když se podíváme na Baby Boomerov, počet zájemců klesá na 20 %. Tato změna ukazuje, jak se mění představy lidí o hodnotě a udržitelnosti.

Zdroj: Thredup

Projekty velkých značek

Ikea Preowned spustila tržiště s použitým zbožím v Madridu a Oslu. Umožňuje lidem prodávat si nábytek mezi sebou a poskytuje 15% slevu za používání poukázek namísto hotovosti. Program je momentálně zdarma.

Lego na to šlo trochu jinak. V USA, Kanadě a Spojeném království spustilo charitativní službu Replay. Lidé ze Spojených států mohou posílat kostky Lega sociálně slabším rodinám. Darovalo se již téměř 500 tun kostek.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Problémy při prodeji zboží z druhé ruky

Složitost operací

  • Komplexní procesy třídění a ověřování,
  • náklady na zpětnou logistiku jsou vysoké,
  • potřeba specializovaných znalostí při posuzování zboží.

Kvalita a podvody

  • Obavy o pravost položek vyšší kategorie,
  • různé úrovně kvality,
  • možné zneužití systému,
  • dopad na dary pro charitativní organizace.

Vliv na byznys

Lidé mají tendenci méně hodnotné předměty darovat a ty nejlepší kousky prodávat na nových C2C platformách, což má dopad na neziskové organizace v sociální sféře.

Firmy hledají cesty šetrnější k životnímu prostředí a spotřebitelé přijímají myšlenky oběhového hospodářství.

Chcete-li být v této oblasti úspěšní, musíte vědět, jak zvládnout komplikovanou logistiku, dávat pozor na kvalitu, získat si důvěru zákazníků a udržet nízké náklady.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Influenceři chtějí férovou odměnu a tvůrčí svobodu, ne slavné značky
4 min. doba čtení

Influenceři chtějí férovou odměnu a tvůrčí svobodu, ne slavné značky

Značky, které se snaží spolupracovat s influencery, často míjejí podstatu. Nový výzkum ukazuje, že influenceři kladou mnohem větší důraz na sdílené hodnoty a jasné finanční podmínky než na to, zda jde o známou značku. A chtějí mít také slovo v kreativitě – což jim většina firem stále neumožňuje.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
SEO se změnilo. Jste připraveni?
3 min. doba čtení

SEO se změnilo. Jste připraveni?

Vaši konkurenti už bodují na ChatGPT, Redditu a v AI vyhledávačích, zatímco vy stále budujete zpětné odkazy a optimalizujete pro Google. Mladší uživatelé dnes začínají hledat informace na sociálních sítích, nikoliv v tradičních vyhledávačích. Pokud vaše SEO strategie nefunguje i mimo Google, uniká vám zásadní změna v tom, jak lidé skutečně vyhledávají informace.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge