
IKEA Preowned v kostce
IKEA Preowned funguje jako tržiště C2C, které umožňuje zákazníkům nabízet a prodávat nábytek IKEA přímo ostatním spotřebitelům. Prodejci mohou nahrávat své výrobky, nastavovat ceny a přidávat fotografie. Platforma využívá umělou inteligenci k vylepšení nabídek přidáním profesionálních propagačních obrázků, přesných rozměrů výrobků, návodů k montáži a péči.
U pokladny mají prodejci možnost vybrat si mezi poukazem IKEA s 15% slevou a přímou platbou. Na rozdíl od tradičních platforem elektronického obchodu IKEA Preowned nehradí logistiku. Kupující si budou muset výrobky vyzvednout u prodejce.
V současné době je vkládání zboží na platformu zdarma, IKEA však uvedla, že v budoucnu možná zavede poplatek za vkládání zboží.
Plány do budoucna
IKEA zahájila testování trhu Preowned letos v létě v Oslu a Madridu. Pilotní fáze potrvá do prosince. Společnost plánuje pečlivě sledovat chování zákazníků, aby vyhodnotila životaschopnost platformy a její potenciální dopad na obchodní model.
“Celosvětový trh s použitým nábytkem rychle roste a předpokládá se, že v roce 2024 poroste tempem 6,4 % ročně. Výrobky IKEA již tvoří 10 % trhu s použitým nábytkem pro domácnost. V této platformě vidíme příležitosti, jak zjednodušit a zlepšit zkušenosti prodejců i kupujících,” řekl Jesper Brodin, generální ředitel společnosti Ingka Group.
Vliv na e-commerce
Vstup společnosti IKEA na trh C2C poukazuje na rostoucí význam trhu s použitým zbožím v elektronickém obchodování. Dokládá to i nedávná zpráva, která upozornila na zajímavý trend u generace Z. Ačkoli tato demografická skupina Facebook běžně nepoužívá, zajímá se o Marketplace – hledá tam zajímavé kousky a výhodné nabídky.
Jsme svědky posunu směrem k udržitelnosti a podnikání orientovanému na spotřebitele. Úspěch IKEA Preowned by mohl být precedentem pro další maloobchodní prodejce, aby zkoumali podobné modely, které spojují zapojení zákazníků s odpovědností k životnímu prostředí.
Koneckonců použité produkty nabízí také Shein, eBay, Amazon a najdete je i na TikToku. Nemluvě o zvučných značkách, které spouštějí své platformy stejně jako IKEA.