Z průzkumu E-shopper Barometer 2023 vyplývá, že 7 z 10 spotřebitelů rádo nakupuje a prodává na platformách C2C, kterým dominují obchody s použitým zbožím. Průzkumu se zúčastnilo celkem více než 24 000 Evropanů ve věku od 18 do 70 let. Pro 65 % z nich představuje nakupování online způsob, jak ušetřit peníze.
Právě na platformách C2C se objevuje stále více stálých zákazníků. Až 70 % z nich na těchto platformách nakupuje nebo prodává. Výrazné jsou také regionální rozdíly ve využívání platforem pro second-hand, přičemž v čele stojí Nizozemsko se 77 %.
Spotřebitelé také ušetří za dopravu. Stále více zákazníků e-shopů se rozhoduje pro doručení mimo domov. Tuto možnost upřednostňuje až 44 % zákazníků, kteří jako výhody uvádějí blízkost, flexibilitu a nižší náklady.
Roste také počet nákupů na sociálních sítích
Sociální média hrají při online nakupování důležitou roli. V loňském roce až 70 % pravidelných zákazníků nakupujících online využívalo sociální média pro inspiraci a informace a 48 % nakupovalo produkty přímo prostřednictvím těchto platforem.
“Lze předpokládat, že sociální média budou i nadále růst jako důležitý prostor pro elektronické obchodování. Platformy sociálních médií neustále vymýšlejí nové monetizační funkce, které umožňují prodávat na platformě více,” řekl Christopher Kowalewski, vedoucí skupiny sociálních médií.
Stane se nakupování v obchodech novým luxusem?
Skutečnost, že se nákupní preference spotřebitelů mění, ukazují průzkumy, ať už zaměřené na různé evropské země, nebo ty s globální perspektivou. Celkově prodej použitého zboží roste jak v prodejních číslech, tak v oblibě mezi spotřebiteli. Tohoto trendu se snaží všímat i společnosti. Například společnosti Amazon přinesl prodej použitého zboží miliardové tržby.