5min. doba čtení

Objevte sílu privátních značek v e-commerce

Většina maloobchodníků získává své produkty od dodavatelů. Není mnoho značek, které by vyráběly a prodávaly své produkty přímo spotřebitelům. Tato strategie prodejních kanálů je mezi českými e-shopy stále málo známá. Většina e-shopů pouze přeprodává produkty jiných značek. Ukážeme vám, proč je cesta vlastních privátních značek důležitá z budování dlouhodobého udržitelného růstu. Vysvětlíme vám, co přesně tyto privátní značky představují. Poté nastíníme jejich nejvýznamnější klady a zápory.

Petr Myšák Petr Myšák
CEO Next Vision
Objevte sílu privátních značek v e-commerce

Co je to privátní značka  

Výrobek privátní značky je takový výrobek, který si maloobchodník nechá vyrobit třetí stranou, ale prodává ho pod svou vlastní značkou. Maloobchodní prodejce kontroluje vše, co se týká výrobku nebo výrobků. To zahrnuje specifikace výrobku, způsob balení a prakticky vše ostatní.

Výrobky pod vlastní značkou jsou pak dodávány maloobchodníkovi k prodeji. Pokud jde o spotřebitele, jedná se o výrobky “vlastní značky” společnosti. Například prodejce softwaru pro spolupráci může uvést na trh řadu hardwaru pro konferenční hovory pod vlastní značkou. Tyto výrobky by si nechal vyrobit od jiné firmy. Prodávaly by se však pod značkou původní firmy. 

Většina kategorií spotřebitelských výrobků zahrnuje jak značkové, tak privátní značkové řady. Níže jsou uvedeny některé příklady odvětví, kde je privátní značení nejrozšířenější:

  • Beauty salony, kadeřnictví a další provozovny mohou prodávat laky na nehty, šampony atd. pod vlastní značkou. 
  • Potraviny a nápoje – koření, omáčky atd. pod vlastní značkou obchodu s potravinami.
  • Fashion – obchody s oblečením často prodávají své vlastní řady vedle značkových alternativ.
  • Krmivo a doplňky pro domácí zvířata – obchody s krmivem, hračkami a dalšími produkty s vlastní značkou. 
  • Elektronika – různé kabely, doplňky, příslušenství, kryty.

Výhody privátních značek 

Proč je tedy privátní značení běžné v tolika oborech? Jednoduše řečeno proto, že tato praxe přináší řadu výhod pro prodejce. Níže jsou uvedeny nejvýznamnější z nich:

1. Přizpůsobivost

Někteří maloobchodníci jsou závislí na dodavatelích všech svých výrobků. Jako takoví na ně spoléhají, že budou reagovat na poptávku na trhu. Pokud si spotřebitelé začnou přát nové řady nebo nové funkce, jsou to dodavatelé, kdo musí přizpůsobit svou nabídku. To může být pomalý proces. 

Když si maloobchodník nechá vyrábět výrobky pod vlastní značkou, může být agilnější. Může rychleji reagovat, pokud zaznamená změnu v chování zákazníků. Pomocí rychlého online videohovoru mohou výrobci sdělit, aby výrobek odpovídajícím způsobem upravil.     

2. Kontrola nad výrobou

Nejen v případě potřeby rychlého přizpůsobení mají maloobchodníci větší pravomoci. Další výhodou privátního značení je, že poskytuje větší kontrolu nad výrobou.

Maloobchodník dává výrobci pokyny ohledně všech aspektů výrobku s privátní značkou. Může definovat složky nebo komponenty. Může trvat na přesných specifikacích, a to až do tak zásadních bodů jako je barva nebo tvar výrobku. Když bude potřebovat změnit výrobce, tak se specifikací svých výrobků osloví jiného.

Týdenní podcast UPdate

3. Kontrola nad cenami

U privátních značek mají maloobchodníci na starosti celý dodavatelský řetězec. Stanovují a kontrolují výrobní náklady, aby zajistili co nejvýhodnější ceny. Výrobky se vyrábějí tak, aby byla zajištěna co nejzdravější konečná marže.    

4. Kontrola nad značkou

Problém s prodejem značkových výrobků spočívá v tom, že to není vaše společnost, kterou si spotřebitelé oblíbí. Vytvářejí si loajalitu k výrobcům svých oblíbených položek, nikoli k distributorům. Výrobky privátních značek a jejich obaly nesou vaše vlastní jméno a značku. 

5. Výrazně větší distribuční možnosti. 

Vlastní privátní značku výrobků můžete distribuovat nejen na vlastním e-shopu, prodejně ale také je nabídnou do dalších distribučních kanálů jako jsou:

  1. Marketplaces – Alza, Amazon, Mall, Ebay…
  2. Specializované kamenné prodejny
  3. Specializované e-shopy
  4. Sociální média a influencer marketing

Nevýhody privátních značek 

V e-commerce ani v klasickém maloobchodě není nikdy nic jednoznačné. I když má privátní značení spoustu výhod, je tu také jedna významná potenciální nevýhoda.    

Obtížné budování věrnosti značce

Umístit na výrobky svou značku je teoreticky výborný nápad. V praxi však může být problém vybudovat si výraznou loajalitu ke značce. Vaše řady privátních značek totiž často konkurují zavedeným jménům v dané nice. Nikdo jiný totiž nebude investovat peníze do propagace vaší značky. Tyto zavedené značky mají oproti našim řadám privátních značek některé významné výhody. Za prvé budou k dispozici v široké škále obchodů. Také národní nebo nadnárodní značky mají mnohem větší rozpočet, který mohou použít na propagaci svých výrobků.  

Jak propagovat vlastní privátní značku

  • SEO optimalizace webových stránek,
  • PPC reklamy (Google Ads, Facebook Ads),
  • influencer marketing,
  • obsahový marketing (blogový příspěvek, videa, tutoriály, recenze, srovnání),
  • e-mailový marketing,
  • sociální média (Facebook, Instagram, TikTok),
  • reklamní kampaně na online marketplaces (Alza, Mall, Amazon, eBay),
  • affiliate programy a zákaznický referral marketing.

Závěr 

Privátní značky jsou možnost, kterou mohou využít jak online, tak offline prodejci. Hlavní výhody této možnosti spočívají v moci, kterou dává maloobchodníkům. Mají kontrolu nad výrobou, cenami a značkou. Budují dlouhodobou hodnotu. Mají mnohem větší vztah se zákazníkem. Porazit zavedené značky a výrobce však není nic jednoduchého. Proto raději nechte marketing privátních značek na odbornících.



Sdílet článek
Petr Myšák
CEO Next Vision

Majitel digitální agentury Next Vision a e-commerce firmy Lavatronic. Přes 15 let pomáhám budovat úspěšné internetové projekty svých klientů. Řídím a motivuji tým profesionálů k co nejlepším výsledkům. Práce je pro mě posláním a vášní. Kromě mých pracovních aktivit jsem nadšeným vytrvalostním sportovcem a občas zdolám některý z alpských vrcholků.

Next Vision
Tento článek ti přináší

Next Vision

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Co tvoří klíč k brand loyalty?
2min. doba čtení

Co tvoří klíč k brand loyalty?

V rozvíjejícím se světě e-commerce, kde se počítá každé kliknutí, je nezbytné pochopit složitost chování spotřebitelů. Rozsáhlá zpráva společnosti Intuit The Science of Loyalty proniká hluboko do psychiky spotřebitelů a odhaluje, co stojí za věrností značce.

Redakce Redakce
Přečíst článek
5 lekcí pro efektivní budování značky e-commerce
7min. doba čtení

5 lekcí pro efektivní budování značky e-commerce

V dynamicky se rozvíjejícím segmentu e-commerce je pro majitele e-shopů klíčové nezapomínat na základní principy budování značky a zároveň držet krok s neustále se měnícími trendy. V tomto článku se dozvíte praktické rady a inspiraci od profesionálů z brandingové agentury GALTON Brands, které vám pomohou zjistit, jak na této cestě postupovat, zaujmout a udržet si […]

Andrej Mitáš Andrej Mitáš
Managing Director v GALTON Brands
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+