První kroky v budování značky
Především doporučuji položit si otázku, zda má tento produkt s tímto nastavením na našem trhu reálnou šanci. Pokud budete prodávat kryty na telefony a projekt nebude zajímavý ani kryty, ani cenou, bude velmi těžké uspět a i úspěch, který se objeví, bude stále těsně nad nulou.
Mnoho e-shopperů si reálně neprověřuje prostor na trhu, přitom stačí základní rešerše nabídek konkurentů a jejich možností. Často je do očí bijící, že s počáteční investicí 5000 eur to prostě nepůjde.
V rámci budování značky byste se měli zaměřit především na to, kdo jste a co nabízíte. Přinášíte nový produkt a budete trh v něčem vzdělávat? Přinášíte alternativu ke stávajícímu výrobku? Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? S kým chcete komunikovat? Jaké jsou vaše cíle?
Po zodpovězení těchto otázek je k dispozici základní návrh identity. Identita není logo z Jaspravim. Může fungovat pro některé segmenty, ale ne pro většinu. Identita by měla odrážet vaše hodnoty a zákazník by měl být schopen vaši komunikaci okamžitě zařadit do daného segmentu.
Splnění tržních standardů
Pokud máte hotovou identitu a všechny materiály, zaměřte se na splnění základních tržních standardů. To je základní minimum, které musíte splnit. Cokoli navíc je jen plus a může vás odlišit od konkurence hned od prvního dne.
Když však konkurence nabízí inovativní možnosti přepravy a platby, s Českou poštou a bankovním převodem těžko uspějete.
Pokud má vaše konkurence katastrofální webové stránky, je to skvělá příležitost udělat něco jiného a zahájit novou éru v tomto segmentu.
Inzeruje vaše konkurence? Pokud ano, kde? Často se setkávám s tím, že i poměrně velcí hráči stále neinzerují na sociálních sítích, přitom je to jedno z nejlevnějších médií, jak se prezentovat.
Podstatné je splnění norem, ale již od prvního dne můžete vynikat kvalitním zpracováním. Nemusí jít jen o složité věci, ale klidně mějte transparentní obchodní podmínky, tabulky velikostí, návody, možnost poradit se po telefonu, cokoli.
Nastavení střízlivých očekávání od marketingu
K tomuto tématu jsem se již vyjádřil v článku Realistická očekávání od marketingu.
Cena za konverzi
Je velmi pravděpodobné, že první den nebudete v zisku. Není nutné inzerovat všechno a všude. Vyzkoušejte si základy a odpovězte si na otázku, kde je vaše cílová skupina. Pokud máte firmu zaměřenou výhradně na vyhledávání – například pneumatiky s pokročilým filtrováním, zkuste to nejprve na Google. Pokud prodáváte módu, zkuste nejprve sociální média. Je naprosto v pořádku, že nemusíte inzerovat všude a dělat všechno. Jsou segmenty, které se pro určité médium prostě nehodí, a buď je budete lámat přes koleno, nebo škálovat jiným směrem.
Social proof
Sociální sítě jsou ve většině případů nejlepším a nejlevnějším způsobem získávání nových zákazníků. Zpočátku se však zaměřte na tvorbu materiálů, které váš produkt ověří na trhu. Ukažte ho v reálném světle, ukažte, jak ho váš zákazník používá, jak je spokojen s dodávkou nebo s objednávkou. Lidé mají tendenci tíhnout k řešením, která posvětil někdo jiný, třeba i cizí.
V dalším kroku můžete připravit UGC (user-generated-content) výměnou za slevu (nebo jinou výhodu). Ze zkušeností vyplývá, že produkt lze škálovat, i když máte pouze tento jeden typ kreativy.
Škálování
Osobně doporučuji klientům 2 různé způsoby škálování. Vydat se cestou většího podílu na trhu s námi nebo si za stejnou energii (a často i finance) otevřít další trh.
Je třeba si uvědomit, že Česko je malý trh a dosáhnout hranic místního internetu není s dobrým produktem a službou téměř žádný problém, a to poměrně rychle. Zjednodušeně řečeno, pokud v Česku generujete řekněme 80 % tržeb z toho, co je tržní maximum (nikdy nepřevezmete všechny zákazníky konkurence), zbývajících 20 % bude velmi obtížné a nákladné a dokonce s nejistým výsledkem.
Naproti tomu 20 % energie na jiném trhu – například v Maďarsku – může otevřít dveře na větší trh se zcela jiným potenciálem růstu. Diverzifikace prodeje do různých zemí je také skvělým způsobem, jak rozložit riziko.