6 min. doba čtení

Jak založit vlastní e-shop a začít podnikat?

Podnikání na internetu mnoho lidí vnímá jako způsob, jak konečně začít žít naplno a plnit si své sny. Ale jak vytvořit e-shop, který bude úspěšný a výdělečný? Možností je několik. Můžete si třeba koupit knihu od Petry Mikuláškové, inspirovat se příběhy jiných podnikatelů, koupit si online kurz nebo se jen na chvíli zamyslet. O tom, jak udělat e-shop, bychom si mohli povídat hodiny a pořád by bylo o čem. Abychom vám ušetřili čas, sepsali jsme pro vás nejdůležitější kroky pro vytvoření vlastního e-shopu. 

Jak založit vlastní e-shop a začít podnikat?

3, 2, 1… aneb přípravné fáze vytvoření vlastního e-shopu

Máte jasno v tom, v jaké oblasti chcete podnikat, resp. víte, co vás baví nebo co chcete vyrábět? Pokud ne, stojí za zvážení, zda to nezkusit v oblasti, ve které jste doposud pracovali. Pozor ale na klauzuli v pracovní smlouvě.

Pokud nevíte, v čem začít podnikat, zkuste najít díru na trhu, rozjet franšízu nebo affiliate marketing. Pro svůj originální nápad požádejte Úřad průmyslového vlastnictví ČR o duševní vlastnictví nebo si zajistěte patent.

Dále budete potřebovat Podnikatelský plán/záměr. Začněte tím, že si odpovíte na otázky:

  • Proč a pro koho podnikatelský plán píšete – pro své společníky, nebo pro investory?
  • Čeho chcete svým podnikáním dosáhnout, jakými prostředky?
  • Proč by se vaši potenciální zákazníci měli o vaše produkty zajímat?…

Podnikatelský plán by měl obsahovat:

  1. Hlavní myšlenku vašeho podnikání (proč by se o vaše produkty/služby měli zákazníci zajímat).
  2. Informace o vašem produktovém portfoliu (proč jsou vaše produkty/služby jiné než ty konkurenční).
  3. Hodnotu odvětví, ve kterém prodáváte  – koupěschopnost zákazníků v daném segmentu (potřebujete najít TOP hráče na trhu).
  4. SWOT analýzu – jak napovídá překlad, odhalí příležitosti a možná rizika (Strengths – silné stránky, Weaknesses – slabé stránky, Opportunities – příležitosti, Threats – ohrožení).
  5. Obchodní model (jednorázové, nebo kontinuální platby…).
  6. Prodejní metody, které budete využívat (osobní, online prodej…).
  7. Návrh marketingové strategie.
  8. Finanční plán (jaké finanční náklady budete potřebovat, abyste své podnikání dostali do zisku, jaké budou výnosy za 1 rok, detailní rozpis ceny produktů, jaká je předběžná hodnota firmy, odhad cashflow, marží atd.).
  9. Personální osazení (proč např. právě vy máte na starosti konkrétní činnost, máte vzdělání, zázemí…).
  10. Vaši vizi, jak a kde vidíte své podnikání za 3 nebo 5 let.

Vzory podnikatelských plánů, rady, videa a e-booky, jak vypracovat podnikatelský plán, najdete také na internetu.

Poznání a pochopení zákazníků

Kromě kvalitního podnikatelského plánu musíte znát svou cílovou skupinu. Na tento krok navazují všechny další marketingové aktivity, pro které je důležitá tvorba person.

Základem úspěšného marketingu je znát a pochopit svou cílovou skupinu.

Kdo je vaším zákazníkem zjistíte, když si odpovíte na otázky:

  • Jaké jsou jeho problémy, starosti, přání?
  • Kde se pohybuje, na jakých kanálech čte nové informace, jaké sociální sítě využívá?
  • Jak moje produkty/služby řeší jeho problém? Proč by mé produkty měl chtít/kupovat?

Poznejte, kdo jsou vaši zákazníci a kde je najít.

Segmenty a jejich konkurenčnost

Segmentaci potřebujete, abyste své peníze investovali rozumně a vytěžili z nich maximum. Jejím cílem je vytvoření homogenních skupin zákazníků, které bychom chtěli obsloužit lépe než konkurence. Segmentovat zákazníky můžeme podle geografické polohy, sociodemografie, kontextu a události, zda se jedná o nového nebo věrného zákazníka.

Kotlerovská klasika praví:

  • segmentace trhu – rozdělení trhu na menší, ucelené celky;
  • targeting – zacílení aneb ohodnocení jednotlivých segmentů a výběr těch nejlukrativnějších;
  • positioning – umísťování značky/produktu v mysli spotřebitele;

Jak založit vlastní e-shop

Nyní potřebujete:

  • jednoduchý, ale přitom výstižný název;
  • vytvořit e-shop a zaregistrovat doménu;
  • najít spolehlivé dodavatele nebo kolegy do týmu, kteří vám s výrobou pomohou;
  • svůj e-shop propagovat napříč internetem.

Vymyslete krátký, originální název, který bude dobře zapamatovatelný a bude vyvolávat asociace. Zda se vydáte cestou tvorby e-shopu na míru, nebo zvolíte hotové e-shopové řešení na pronájem, závisí na vašich financích.

Vesměs máte k dispozici 4 možnosti, jak vytvořit e-shop:

  1. Tzv. website building nástroje, jako třeba Wix. Ideální pro jednoduché informační stránky bez potřeby doplňkových modulů a designu na míru. Podpora je většinou v angličtině nebo na fórech.
  2. Vlastní řešení postavené na vlastním CMS (redakční systém pro správu a tvorbu obsahu). Nejdražší alternativa e-shopu na míru. Je potřeba vybrat opravdu spolehlivého tvůrce, který nebude mít problém s doprogramováním nových funkcí ani za pár let.
  3. Open Source CMS – v současnosti nejrozšířenějším Open Source CMS na světě je WordPress. Pokud nemáte zkušenosti, budete potřebovat někoho, kdo vám jej nainstaluje na hosting, nastaví potřebné moduly a v ideálním případě vás zaškolí.
  4. Closed Source CMS – na něm jsou postavena e-shopová řešení na pronájem. Do zdrojového kódu vidí jen developeři dané společnosti. E-shop na pronájem je vhodný zejména pro začínající podnikatele. Má responzivní design a obsahuje všechny potřebné moduly (platby, dopravu, GDPR, pokladnu, e-mailing atd.) díky kterým se vám s e-shopem bude dobře pracovat a zákazníkům zase nakupovat. Nemusíte si lámat hlavu s tím, jak udělat e-shop, aby na 100 % fungoval. Tyto tzv. krabicové e-shopové systémy jsou intuitivní, navedou vás online nebo zvednete telefon a support tým vám vše ochotně vysvětlí.

Jaká e-shopová řešení mohu využít?

Začněte třeba testováním 5 NEJ e-shopových řešení v roce 2019. Na internetu jich najdete samozřejmě mnohem víc. Sepište si své požadavky a ptejte se. I úroveň supportu konkrétního řešení vám prozradí, jak to v dané společnosti funguje.

Na co si dát pozor, na co nezapomenout při tvorbě e-shopu

Nedostatek zkušeností nebo znalostí může být pro vás bolestivý, proto:

  • vybírejte spolehlivého dodavatele kvalitního e-shopového řešení, resp. tvůrce e-shopu na míru;
  • hledejte kvalitní a rychlý hosting;
  • dbejte na přehlednost, responzivitu;
  • tvořte kvalitní, pro uživatele hodnotný, obsah (nejen na samotném webu/blogu);
  • svůj e-shop neustále aktualizujte;
  • jděte s dobou;
  • rozdělte investice – myslete také na propagaci, budování zpětných odkazů (jak na to poradí čeští profíci), ale nezapomeňte ani na dostatečně velkou finanční rezervu;
  • efektivně pracujte se svým časem;
  • vyhodnocujte, měřte a analyzujte.

Teď už víte, jak udělat e-shop, který vám bude vydělávat. Spousta začínajících podnikatelů podceňuje přípravu podnikatelského plánu, zejména odhad financí, a proto jejich byznys rychle končí. Rovněž je důležité poznat svou cílovou skupinu, a to opravdu detailně, protože další aktivity na ni navazují, a pokud bude od začátku všechno špatně, tak své peníze vyhazujete ven oknem. 

O své zákazníky se zajímejte pořád, nejen na začátku podnikání. Např. taková RFM analýza zákazníků (Recency – jak nedávno nakoupili, Frequency – jak často nakupují, Monetary value – kolik peněz utratili) dokáže snížit vaše marketingové náklady a zvýšit návratnost investic.

Sdílet článek
Peter Polakovič
CEO

Jednatel ByznysWeb.cz. Podnikání začal rebélií za rychlejší internet a tvorbou webů na míru. Posléze vyvinul vlastní redakční systém FLOX, který dnes využívá přes 6000 uživatelů po celém světě.

ByznysWeb
Tento článek ti přináší

ByznysWeb

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
E-commerce jako opravdu inteligentní systém. S personalizovanými kampaněmi pomůže AI (Vladimír Houba, RTB House)
9 min. doba čtení

E-commerce jako opravdu inteligentní systém. S personalizovanými kampaněmi pomůže AI (Vladimír Houba, RTB House)

Jak říká jedna z marketingových pouček, je třeba zajistit, aby se ten správný výrobek dostal ke správnému spotřebiteli, ve správný čas na správné místo, ve správné kvalitě a za správnou cenu. To je ovšem ideální scénář. Realita ukazuje, že s komplikovanou politikou cookies a dalšími překážkami je to spíše zbožné přání. Naštěstí digitální marketing patří […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
88 % spotřebitelů chce kombinovat online a offline nakupování. Jak se přizpůsobit omnichannel standardu?
5 min. doba čtení

88 % spotřebitelů chce kombinovat online a offline nakupování. Jak se přizpůsobit omnichannel standardu?

Nejnovější výroční zpráva společnosti Bazaarvoice Shopper Experience Index (SEI) přináší nové poznatky o tom, kam se ubírají očekávání současných nakupujících. Průzkum se uskutečnil na vzorku více než 8 000 zákazníků ze zemí jako USA, Velká Británie, Francie, Německo, Kanada, Austrálie a Indie. Proč je omnichannel buzzwordem současnosti? A které strategie si musí značky osvojit, aby […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Co je zážitkové nakupování?
4 min. doba čtení

Co je zážitkové nakupování?

Znáte pojem Immersive Shopping? Můžeme jej přeložit také jako zážitkové nakupování. Jedná se o obchodní strategii, která spojuje digitální inovace se zajímavými a hmatatelnými aspekty tradičního retailu. Kombinuje digitální a fyzický svět s cílem vytvořit nezapomenutelné a poutavé zážitky prostřednictvím nejmodernějších technologií, jako jsou virtuální realita (VR), rozšířená realita (AR) a live shopping.

Redakcia Redakcia
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+