3, 2, 1… aneb přípravné fáze vytvoření vlastního e-shopu
Máte jasno v tom, v jaké oblasti chcete podnikat, resp. víte, co vás baví nebo co chcete vyrábět? Pokud ne, stojí za zvážení, zda to nezkusit v oblasti, ve které jste doposud pracovali. Pozor ale na klauzuli v pracovní smlouvě.
Pokud nevíte, v čem začít podnikat, zkuste najít díru na trhu, rozjet franšízu nebo affiliate marketing. Pro svůj originální nápad požádejte Úřad průmyslového vlastnictví ČR o duševní vlastnictví nebo si zajistěte patent.
Dále budete potřebovat Podnikatelský plán/záměr. Začněte tím, že si odpovíte na otázky:
- Proč a pro koho podnikatelský plán píšete – pro své společníky, nebo pro investory?
- Čeho chcete svým podnikáním dosáhnout, jakými prostředky?
- Proč by se vaši potenciální zákazníci měli o vaše produkty zajímat?…
Podnikatelský plán by měl obsahovat:
- Hlavní myšlenku vašeho podnikání (proč by se o vaše produkty/služby měli zákazníci zajímat).
- Informace o vašem produktovém portfoliu (proč jsou vaše produkty/služby jiné než ty konkurenční).
- Hodnotu odvětví, ve kterém prodáváte – koupěschopnost zákazníků v daném segmentu (potřebujete najít TOP hráče na trhu).
- SWOT analýzu – jak napovídá překlad, odhalí příležitosti a možná rizika (Strengths – silné stránky, Weaknesses – slabé stránky, Opportunities – příležitosti, Threats – ohrožení).
- Obchodní model (jednorázové, nebo kontinuální platby…).
- Prodejní metody, které budete využívat (osobní, online prodej…).
- Návrh marketingové strategie.
- Finanční plán (jaké finanční náklady budete potřebovat, abyste své podnikání dostali do zisku, jaké budou výnosy za 1 rok, detailní rozpis ceny produktů, jaká je předběžná hodnota firmy, odhad cashflow, marží atd.).
- Personální osazení (proč např. právě vy máte na starosti konkrétní činnost, máte vzdělání, zázemí…).
- Vaši vizi, jak a kde vidíte své podnikání za 3 nebo 5 let.
Vzory podnikatelských plánů, rady, videa a e-booky, jak vypracovat podnikatelský plán, najdete také na internetu.
Poznání a pochopení zákazníků
Kromě kvalitního podnikatelského plánu musíte znát svou cílovou skupinu. Na tento krok navazují všechny další marketingové aktivity, pro které je důležitá tvorba person.
Základem úspěšného marketingu je znát a pochopit svou cílovou skupinu.
Kdo je vaším zákazníkem zjistíte, když si odpovíte na otázky:
- Jaké jsou jeho problémy, starosti, přání?
- Kde se pohybuje, na jakých kanálech čte nové informace, jaké sociální sítě využívá?
- Jak moje produkty/služby řeší jeho problém? Proč by mé produkty měl chtít/kupovat?
Poznejte, kdo jsou vaši zákazníci a kde je najít.
Segmenty a jejich konkurenčnost
Segmentaci potřebujete, abyste své peníze investovali rozumně a vytěžili z nich maximum. Jejím cílem je vytvoření homogenních skupin zákazníků, které bychom chtěli obsloužit lépe než konkurence. Segmentovat zákazníky můžeme podle geografické polohy, sociodemografie, kontextu a události, zda se jedná o nového nebo věrného zákazníka.
Kotlerovská klasika praví:
- segmentace trhu – rozdělení trhu na menší, ucelené celky;
- targeting – zacílení aneb ohodnocení jednotlivých segmentů a výběr těch nejlukrativnějších;
- positioning – umísťování značky/produktu v mysli spotřebitele;
Jak založit vlastní e-shop
Nyní potřebujete:
- jednoduchý, ale přitom výstižný název;
- vytvořit e-shop a zaregistrovat doménu;
- najít spolehlivé dodavatele nebo kolegy do týmu, kteří vám s výrobou pomohou;
- svůj e-shop propagovat napříč internetem.
Vymyslete krátký, originální název, který bude dobře zapamatovatelný a bude vyvolávat asociace. Zda se vydáte cestou tvorby e-shopu na míru, nebo zvolíte hotové e-shopové řešení na pronájem, závisí na vašich financích.
Vesměs máte k dispozici 4 možnosti, jak vytvořit e-shop:
- Tzv. website building nástroje, jako třeba Wix. Ideální pro jednoduché informační stránky bez potřeby doplňkových modulů a designu na míru. Podpora je většinou v angličtině nebo na fórech.
- Vlastní řešení postavené na vlastním CMS (redakční systém pro správu a tvorbu obsahu). Nejdražší alternativa e-shopu na míru. Je potřeba vybrat opravdu spolehlivého tvůrce, který nebude mít problém s doprogramováním nových funkcí ani za pár let.
- Open Source CMS – v současnosti nejrozšířenějším Open Source CMS na světě je WordPress. Pokud nemáte zkušenosti, budete potřebovat někoho, kdo vám jej nainstaluje na hosting, nastaví potřebné moduly a v ideálním případě vás zaškolí.
- Closed Source CMS – na něm jsou postavena e-shopová řešení na pronájem. Do zdrojového kódu vidí jen developeři dané společnosti. E-shop na pronájem je vhodný zejména pro začínající podnikatele. Má responzivní design a obsahuje všechny potřebné moduly (platby, dopravu, GDPR, pokladnu, e-mailing atd.) díky kterým se vám s e-shopem bude dobře pracovat a zákazníkům zase nakupovat. Nemusíte si lámat hlavu s tím, jak udělat e-shop, aby na 100 % fungoval. Tyto tzv. krabicové e-shopové systémy jsou intuitivní, navedou vás online nebo zvednete telefon a support tým vám vše ochotně vysvětlí.
Jaká e-shopová řešení mohu využít?
Začněte třeba testováním 5 NEJ e-shopových řešení v roce 2019. Na internetu jich najdete samozřejmě mnohem víc. Sepište si své požadavky a ptejte se. I úroveň supportu konkrétního řešení vám prozradí, jak to v dané společnosti funguje.
Na co si dát pozor, na co nezapomenout při tvorbě e-shopu
Nedostatek zkušeností nebo znalostí může být pro vás bolestivý, proto:
- vybírejte spolehlivého dodavatele kvalitního e-shopového řešení, resp. tvůrce e-shopu na míru;
- hledejte kvalitní a rychlý hosting;
- dbejte na přehlednost, responzivitu;
- tvořte kvalitní, pro uživatele hodnotný, obsah (nejen na samotném webu/blogu);
- svůj e-shop neustále aktualizujte;
- jděte s dobou;
- rozdělte investice – myslete také na propagaci, budování zpětných odkazů (jak na to poradí čeští profíci), ale nezapomeňte ani na dostatečně velkou finanční rezervu;
- efektivně pracujte se svým časem;
- vyhodnocujte, měřte a analyzujte.
Teď už víte, jak udělat e-shop, který vám bude vydělávat. Spousta začínajících podnikatelů podceňuje přípravu podnikatelského plánu, zejména odhad financí, a proto jejich byznys rychle končí. Rovněž je důležité poznat svou cílovou skupinu, a to opravdu detailně, protože další aktivity na ni navazují, a pokud bude od začátku všechno špatně, tak své peníze vyhazujete ven oknem.
O své zákazníky se zajímejte pořád, nejen na začátku podnikání. Např. taková RFM analýza zákazníků (Recency – jak nedávno nakoupili, Frequency – jak často nakupují, Monetary value – kolik peněz utratili) dokáže snížit vaše marketingové náklady a zvýšit návratnost investic.