
Social commerce je termín z prostředí elektronického obchodu, který popisuje nakupování na platformách sociálních médií. Označuje také situace, kdy nakupující kliknou na odkazy na stránkách sociálních médií a jsou přesměrováni na stránky prodejce, kde provedou nákup.
MikMak Shopping Index 2024 shrnul využívání a vliv sociálních sítí na nákupní chování uživatelů. Zpráva uvádí údaje ze Spojeného království, Španělska a Francie.
- Velká Británie vede v Evropě v příjmech ze social commerce i v počtu uživatelů.
- Německo a Francie: tyto země následují v těsném závěsu v generování příjmů.
- Španělsko: Očekává se, že Španělsko do roku 2027 předstihne Spojené království v počtu uživatelů.
Evropské prostředí social commerce se vyznačuje různými právními, kulturními a jazykovými rozdíly. Přísné zákony na ochranu údajů a skutečnost, že každá země má specifické systémy v přístupu k maloobchodu, způsobují, že univerzální přístup je neúčinný. Aby značky uspěly, musí přizpůsobit strategie jedinečnému prostředí každé země.
Výkonnost v jednotlivých odvětvích
TikTok je ve výše uvedených zemích nejpoužívanější aplikací sociálních médií, ale když sečteme platformy Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp), mají na některých trzích větší uživatelskou základnu.
Meta platformy vedou v návštěvnosti social commerce pro vícekanálové značky ve Velké Británii, Francii a Španělsku, přičemž Facebook a Instagram patří mezi tři nejpopulárnější platformy pro kliknutí s nákupním záměrem. Novými vyzyvateli na konkrétních trzích jsou však TikTok a YouTube.

Zdroj: MikMak
Pokud se zaměříme na jednotlivé segmenty, TikTok vede ve Velké Británii, zatímco Facebook dominuje ve Francii a Instagram ve Španělsku. Pokud jde o osobní péči, ve Spojeném království získává na popularitě Snapchat a dobře si vedou také YouTube a TikTok. U potravin vedou platformy Meta, ale YouTube a TikTok jsou významnými hráči ve Francii a Španělsku.
Úspěch na dosah
Social commerce vrcholí v listopadu a prosinci, což je pochopitelně způsobeno vrcholem sezóny svátečních kampaní. Jaro a začátek léta jsou také vysoce výkonnými obdobími, zejména ve Francii.
Společnost MikMak ve své zprávě doporučuje využívat různé reklamní formáty a využívat jejich kreativní možnosti. Pokud jde o videoreklamy, je důležité rychle upoutat pozornost – ideálně je navrhujte s vypnutým zvukem a optimalizované pro mobilní zařízení. Reels a Stories nabízejí příležitost vyzdvihnout jednotlivé výhody vašich produktů/služeb. U tradičních obrazových reklam vybízí k tomu, abyste se zaměřili na hlavní produkty.
Podporuje také sledování a vyhodnocování dat – to pomáhá pochopit místní specifika a upřednostnit nejvýnosnější kanály. Strategie by měly být upravovány na základě poznatků o výkonnosti v reálném čase s cílem optimalizovat cestu k nákupu.
Pokračující růst obchodování na sociálních sítích přináší významné příležitosti k propagaci a růstu vašeho elektronického obchodu. Pochopením trendů specifických pro daný trh, využitím dominantních platforem a strategií založených na datech mohou značky efektivně zapojit spotřebitele a dosáhnout úspěchu i v odlišných prostředích.