
Podívejme se do historie jak se vyvíjel boj za ochranu online soukromí ze strany Googlu: V roce 2020 společnost oznámila plány na postupné zrušení sledování souborů cookie do roku 2022 s cílem nahradit jej technologiemi ke zvýšení ochrany soukromí. Tato iniciativa zahrnovala vývoj modelu FLoC, který umožňoval sledování aktivity uživatelů bez osobních identifikátorů. Výzvy a zpětná vazba od různých odvětví vedly ke zpožděním a změně zaměření na projekt Privacy Sandbox.
Pískoviště místo koláčků
Google vytvořil Privacy Sandbox jako náhradu za cookies s vizí dosáhnout dvou cílů: zlepšit ochranu online soukromí a zachovat životaschopnost internetu podporovaného reklamou.
E-commerce se ve velké míře spoléhá na cílenou reklamu při spojování podniků se zákazníky a zvyšování příjmů. Přístup Sandboxu zahrnuje vývoj technologií pro zlepšení soukromí, které mohou nahradit soubory cookie třetích stran. Ty byly dlouho základem online reklamy, ale stále více se považují za sporné a rušivé.
Zpětná vazba na privacy Sandbox přišla od regulačních orgánů jako CMA, ICO, vydavatelů, tvůrců webových stránek, občanské společnosti, i z reklamního průmyslu. To jsou dobré zprávy pro e-commerce – vyvíjená řešení by neměla být jen teoreticky správná, ale i prakticky použitelná.
První testy rozhraní API Privacy Sandbox od reklamních technologických společností včetně Google přinesly slibné výsledky. Tyto API jsou navrženy tak, aby umožnily cílenou reklamu bez ohrožení soukromí uživatelů. Jak se bude jejich používání rozšiřovat, jejich výkon se bude zlepšovat.
Přechod na tyto nové technologie však není bezproblémový. Implementace API Privacy Sandbox vyžaduje mnoho úsilí od vydavatelů, inzerentů a dalších hráčů online reklamního ekosystému.

Zdroj: Depositphotos
Posun k volbě uživatele
V reakci na zpětnou vazbu Google navrhl významnou aktualizaci přístupu Privacy Sandbox. Namísto úplného zrušení souborů cookie třetích stran Google plánuje nové prostředí v prohlížeči Chrome, které umožní uživatelům činit informovaná rozhodnutí o svých nastaveních ochrany soukromí. Uživatelé budou moci své preference upravit kdykoli při procházení webu.
„Navrhujeme aktualizovaný přístup, který zvyšuje možnost volby uživatele. Namísto zrušení souborů cookie třetích stran bychom v prohlížeči Chrome zavedli novou zkušenost, která by lidem umožnila učinit informovanou volbu, která by se vztahovala na celé jejich prohlížení webu, a mohli by ji kdykoli upravit. O této nové cestě diskutujeme s regulačními orgány a při jejím zavádění budeme spolupracovat s odvětvím,“ ozřejmuje Anthony Chavez, viceprezident Google Privacy Sandboxu.
Pro e-commerce to znamená, že se budou muset orientovat ve složitějším prostředí, kde se preference uživatelů mohou lišit. Zároveň to představuje příležitost vybudovat si důvěru zákazníků tím, že jim transparentně sdělí, jak se jejich údaje používají a poskytnou jim kontrolu nad jejich soukromím.
Změna jako příležitost
Vývojáři Privacy Sandbox se zavázali průběžně investovat do alternativních řešení na ochranu soukromí a dalších kontrolních mechanismů. Příkladem je zavedení ochrany IP adres v režimu Inkognito prohlížeče Chrome, což posílí soukromí uživatelů.
Cesta k soukromějšímu webu, kterou vede iniciativa Privacy Sandbox, představuje velkou změnu v online reklamě. E-commerce se na tyto změny musí připravit a přizpůsobit se novým preferencím uživatelů.
Přijetím těchto změn mohou e-commerce firmy vybudovat pevnější vztahy se svými zákazníky a vytvořit důvěryhodnější a udržitelnější online ekosystém. Pokračující spolupráce mezi vývojáři technologií, regulačními orgány a zúčastněnými stranami bude klíčová při formování budoucnosti, v níž budou soukromí a inovace harmonicky fungovat bok po boku.