5min. doba čtení

Budoucnost ecommerce a affiliate marketingu

Nic nepohnulo digitalizací tak, jako tato pandemie. E-commerce roste. Její význam a podíl na tržbách bude čím dál tím větší. Lidé jsou doma a práce, která se dá dělat z domu, se z domu také dělá. Přidá se affiliate marketing na stranu vítězů tohoto nového nastavení světa? Co z toho vytěží inzerenti a jak publisheři?

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet
Budoucnost ecommerce a affiliate marketingu

COVID-19 a krize

Samozřejmě, e-commerce dnes roste. Vidíme to i z posledního reportu, kde jsme přinesli trend z agregovaných dat affiliate sítě Dognet. Po krátkém útlumu se vracíme, a to i přes začátek ekonomické krize, která by měla mít dopad na spotřebu. A také má. Jen dnešní situace zavřených prodejen nahrává do karet e-shopům. Tak i přes nižší poptávku mají některé e-shopy tržby jako na Vánoce.

Lidé věří ověřeným značkám, hledají jistotu, a co se dá, nakupují online. Předpokládám, že se probudí i standardní dříve offline segmenty a internet se stane místem, kde opravdu budeme nakupovat všechno. Od televizorů až po cement na stavbu. A firmy se s tím musí vyrovnat.

V nejbližších měsících se trh transformuje tak, že na internetu koupíte reálně všechno. Protože kdo se konečně nedostane „full online“, ten zahyne. Škodovka, jak tvrdí v reklamě, otevřela naplno online show room. Ačkoliv víc než jeden obrázek na home-page asi nestihli připravit.

Zřejmě se dočkáme nových standardů nakupování, které by před pouhým měsícem někteří označili za blouznění hraničící s rouháním.

Affiliate jako čistý performance kanál

Výhodou affiliate marketingu pro e-shopy je to, že platí jen provizi z prodeje. Nemusí řešit kliky, zobrazení a podobně – to musí u Heureky, PPC, RTB nebo jiných kanálech. Jak vlastně affiliate funguje? Podívejte se na krátké video.

Takže situace nahrává celému affiliate odvětví. V kampaních mají inzerenti nákladovou jistotu. Samozřejmě, dá se zapracovat na optimalizaci, ale už z logiky věci je to poslední kanál, který by měl e-shop upravovat, nebo vypínat.

Affiliate sítě, nejen Dognet, sdružují tisíce publisherů. V době krize, kdy lidé chtějí ušetřit, přijdou vhod i kuponové weby či cashback systémy. Ty umí pracovat právě s cílovou skupinou, která hledá cesty k „levnějšímu“ nakupování. Vhodným způsobem je umí přivést nejen ke slevě, ale i k vyšší efektivitě pro inzerenta. Psal jsem o tom také článek a máme k tomu dokonce krátké video.

Správně nastavená affiliate kampaň dokáže i v době krize přinášet e-shopu efektivitu a zvyšovat objemy prodeje.

Impulz pro nové publishery

E-commerce roste, jsme doma a do popředí jde home office. Lidé pochopili, že z mobilu a tabletu nic normálně neudělají. A to, že jsou doma, vytváří potenciál pro vznik a růst nových affiliate publisherů. Máme k tomu článek „Jak reálně vydělat na internetu? Pravdivé a ověřené zkušenosti ze života“ a také „Reálný pohled na vydělávání affiliate marketingem“. Článkům jsem dal „srdíčko“ a řekl, jak to chodí.

Je to těžké, ale ne nemožné. Prostě je třeba si sednout a makat. Klidně z domu. Máme k tomu dokonce dvě knížky – když mi napíšete, pošleme vám je zdarma.

Začít podnikat online a vydělávat je lehčí než kdykoliv předtím. To je samozřejmě klišé… které ale dnes vzhledem k „násilnému“ home-office dává těmto pojmům jiný rozměr. Doma musíme sedět tak či tak. A když se omrzí seriály na Netflixu, je dosud nedostatkového času najednou dost. Když ještě začnete vnímat špatnou situaci v práci, nebo se vás krize už dokonce dotkla, je čas se zamyslet. Co se dá dělat z domu? Můžete si udělat e-shop, být freelancer nebo dělat vlastní projekty. Případně hledat novou práci.

Pěkně to shrnul Zdeněk Dvořák na blogu Ondřeje Martinka. To, že bude víc „dodavatelů“ pro publishery, mě ani nenapadlo.

„Myslím, že se v průměru propadne i cena práce na trhu. To může být výhoda pro affiliate partnery, kteří tak dokážou levněji vytvořit víc obsahu. Obecně affil přitáhne víc lidí, kteří ho budou chtít vyzkoušet. Nejen jednotlivce, ale například i mediální domy, kterým se nebude dařit prodávat vjemy jako předtím.“

Digitalizace v přímém přenosu

Nová situace je těžká, ale dává mnoho příležitostí. Firmy, které by přechod do online světa plánovaly měsíce nebo roky, to dnes stihly za pár dní. Například takové Fruitisimo se přesunulo z offline stánků na fresh džusy na online donášku doslova přes víkend. Výborný rozhovor o tom má Jirka na MladýPodnikatel.cz.

Firmy jako Microsoft, Apple či Amazon přesouvají svoje „velké eventy“ pouze do online světa, nebo dokonce do virtuální reality. To, co bylo včera nemyslitelné, je dnes často jediné východisko.

Jak na tom bude affiliate?

Výhodou je, že jedeme čistě na výkon a inzerenti oceňují, že je to fér. Plus je tam extrémně silná přidaná hodnota. Raději bych byl, kdyby žádný virus ani krize nebyly. Ale e-commerci, digitalizaci a vývoji to může pomoci. A s tím poroste také affiliate.

Samozřejmě, pokud bereme na zřetel, že například travel segment je samozřejmě na dně.

Sdílet článek
Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet

Spoluzakladatel projektu Ecommerce Bridge a ředitel affiliate sítě Dognet, která aktuálně působí na Slovensku, Česku, Maďarsku, Polsku a Rumunsku.

Affiliate síť Dognet
Tento článek ti přináší

Affiliate síť Dognet

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Trh klesá, no affiliate síť Dognet hlásí meziroční nárůst výkonu Black Friday
6min. doba čtení

Trh klesá, no affiliate síť Dognet hlásí meziroční nárůst výkonu Black Friday

Black Friday je jednou z největších a nejdůležitějších událostí pro celý segment e-commerce. Již mnoho let se nejedná pouze o jeden den, ale obvykle o celý týden, který se nazývá “Black week”. V podstatě však e-shopy nasazují slevy již od začátku listopadu. Proto je listopad nejsilnějším měsícem e-commerce sezóny.

Zuzana Riglerová Zuzana Riglerová
Key Relationship Manager
Přečíst článek
Dognet posiluje na maďarském trhu a vydává exkluzivní expanzní guideline na podporu affiliate publisherů
3min. doba čtení

Dognet posiluje na maďarském trhu a vydává exkluzivní expanzní guideline na podporu affiliate publisherů

Affiliate síť Dognet podporuje affiliate marketing již více než 10 let nejen na Slovensku, ale i v sousedních zemích a na Balkáně. Protože síť dlouhodobě pozoruje nevyužitý potenciál maďarského trhu, představila letos v létě novou iniciativu nazvanou expanzní guideline. V něm publisheri najdou vše, co by mohli potřebovat při expanzi na tento trh s partnerskými projekty.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+