COVID-19 a krize
Samozřejmě, e-commerce dnes roste. Vidíme to i z posledního reportu, kde jsme přinesli trend z agregovaných dat affiliate sítě Dognet. Po krátkém útlumu se vracíme, a to i přes začátek ekonomické krize, která by měla mít dopad na spotřebu. A také má. Jen dnešní situace zavřených prodejen nahrává do karet e-shopům. Tak i přes nižší poptávku mají některé e-shopy tržby jako na Vánoce.
Lidé věří ověřeným značkám, hledají jistotu, a co se dá, nakupují online. Předpokládám, že se probudí i standardní dříve offline segmenty a internet se stane místem, kde opravdu budeme nakupovat všechno. Od televizorů až po cement na stavbu. A firmy se s tím musí vyrovnat.
V nejbližších měsících se trh transformuje tak, že na internetu koupíte reálně všechno. Protože kdo se konečně nedostane „full online“, ten zahyne. Škodovka, jak tvrdí v reklamě, otevřela naplno online show room. Ačkoliv víc než jeden obrázek na home-page asi nestihli připravit.
Zřejmě se dočkáme nových standardů nakupování, které by před pouhým měsícem někteří označili za blouznění hraničící s rouháním.
Affiliate jako čistý performance kanál
Výhodou affiliate marketingu pro e-shopy je to, že platí jen provizi z prodeje. Nemusí řešit kliky, zobrazení a podobně – to musí u Heureky, PPC, RTB nebo jiných kanálech. Jak vlastně affiliate funguje? Podívejte se na krátké video.
Takže situace nahrává celému affiliate odvětví. V kampaních mají inzerenti nákladovou jistotu. Samozřejmě, dá se zapracovat na optimalizaci, ale už z logiky věci je to poslední kanál, který by měl e-shop upravovat, nebo vypínat.
Affiliate sítě, nejen Dognet, sdružují tisíce publisherů. V době krize, kdy lidé chtějí ušetřit, přijdou vhod i kuponové weby či cashback systémy. Ty umí pracovat právě s cílovou skupinou, která hledá cesty k „levnějšímu“ nakupování. Vhodným způsobem je umí přivést nejen ke slevě, ale i k vyšší efektivitě pro inzerenta. Psal jsem o tom také článek a máme k tomu dokonce krátké video.
Správně nastavená affiliate kampaň dokáže i v době krize přinášet e-shopu efektivitu a zvyšovat objemy prodeje.
Impulz pro nové publishery
E-commerce roste, jsme doma a do popředí jde home office. Lidé pochopili, že z mobilu a tabletu nic normálně neudělají. A to, že jsou doma, vytváří potenciál pro vznik a růst nových affiliate publisherů. Máme k tomu článek „Jak reálně vydělat na internetu? Pravdivé a ověřené zkušenosti ze života“ a také „Reálný pohled na vydělávání affiliate marketingem“. Článkům jsem dal „srdíčko“ a řekl, jak to chodí.
Je to těžké, ale ne nemožné. Prostě je třeba si sednout a makat. Klidně z domu. Máme k tomu dokonce dvě knížky – když mi napíšete, pošleme vám je zdarma.
Začít podnikat online a vydělávat je lehčí než kdykoliv předtím. To je samozřejmě klišé… které ale dnes vzhledem k „násilnému“ home-office dává těmto pojmům jiný rozměr. Doma musíme sedět tak či tak. A když se omrzí seriály na Netflixu, je dosud nedostatkového času najednou dost. Když ještě začnete vnímat špatnou situaci v práci, nebo se vás krize už dokonce dotkla, je čas se zamyslet. Co se dá dělat z domu? Můžete si udělat e-shop, být freelancer nebo dělat vlastní projekty. Případně hledat novou práci.
Pěkně to shrnul Zdeněk Dvořák na blogu Ondřeje Martinka. To, že bude víc „dodavatelů“ pro publishery, mě ani nenapadlo.
„Myslím, že se v průměru propadne i cena práce na trhu. To může být výhoda pro affiliate partnery, kteří tak dokážou levněji vytvořit víc obsahu. Obecně affil přitáhne víc lidí, kteří ho budou chtít vyzkoušet. Nejen jednotlivce, ale například i mediální domy, kterým se nebude dařit prodávat vjemy jako předtím.“
Digitalizace v přímém přenosu
Nová situace je těžká, ale dává mnoho příležitostí. Firmy, které by přechod do online světa plánovaly měsíce nebo roky, to dnes stihly za pár dní. Například takové Fruitisimo se přesunulo z offline stánků na fresh džusy na online donášku doslova přes víkend. Výborný rozhovor o tom má Jirka na MladýPodnikatel.cz.
Firmy jako Microsoft, Apple či Amazon přesouvají svoje „velké eventy“ pouze do online světa, nebo dokonce do virtuální reality. To, co bylo včera nemyslitelné, je dnes často jediné východisko.
Jak na tom bude affiliate?
Výhodou je, že jedeme čistě na výkon a inzerenti oceňují, že je to fér. Plus je tam extrémně silná přidaná hodnota. Raději bych byl, kdyby žádný virus ani krize nebyly. Ale e-commerci, digitalizaci a vývoji to může pomoci. A s tím poroste také affiliate.
Samozřejmě, pokud bereme na zřetel, že například travel segment je samozřejmě na dně.