O číslech a metodice
Do statistiky jsem bral všechny kampaně a trhy sítě. Přibližně 60 % jsou slovenské e-shopy, 30 % české a ostatní jsou většinou z Maďarska. Trhy jsou blízko sebe a dal jsem přednost objemu dat před specifikací na trh.
Bral jsem do úvahy počty konverzí, které jsme zaznamenali přes affiliate kampaně, tedy nejde o celková čísla z e-shopů. Odchylka od reality je plus/mínus 10 %.
Průměr v rámci výpočtu procentního poklesu nebo nárůstu jsem počítal jako průměr z prvních 30 dnů roku 2020, které byly ještě „předkrizové“.
Aby bylo jasné, nejsilnější den v týdnu je pondělí, občas neděle. Postupně to klesá až k nejslabší sobotě. V neděli to už stoupá a v pondělí to jde do maxima. Samozřejmě, jde o klasické týdny bez státních svátků a prázdnin.
Sledoval jsem 4 segmenty
- Zdraví
- Nábytek a bydlení
- Móda
- Elektro
Segment zdraví klesá
Jak vidíte na podílovém procentním grafu, segment zdraví už není hegemonem trhu. Jak jsem předpokládal, peak máme asi za sebou a to, že klasické lékárny už mají zásoby, způsobilo pokles segmentu. Ono se to nezdá, ale e-shopy si aspoň mohou vydechnout. Také malí prodejci zažili extrém, na který nebyli zvyklí. V kombinaci s hrozbou viru musely být pracovní a logistické podmínky těžké.
Celý segment se zřejmě stabilizuje, možná začne i mírně klesat z důvodu předzásobení cílové skupiny.
Proč ale v sobotu 28. 3. graf abnormálně vystřelil, není známo, neboť soboty bývaly pro tento segment horší. Bez mučení přiznávám, že to mohlo být i tím, že nějaký projekt affiliate publishera se uchytil v organiku a potáhl to. To způsobilo nenormální čísla. Prostě chytil nový traffic a bylo to. 🙂
Nábytek a elektro stoupají
Když se podíváme na počty konverzí, vidíme jasné oživení segmentů bydlení a nábytku a elektra. Lidé se už méně bojí nakupovat, ale v aktuální situaci, pokud něco chtějí, musí volit internet. Po uvolnění podmínek offline prodejen se situace asi změní.
Znovu se opakuje scénář nedělního růstu nábytkového segmentu.
Móda stále na dně
Segment módy a krásy v sobotu prorazil pomyslné dno. Ani krásné marže nezachrání lesk tohoto segmentu, který během krize trpí asi nejvíc. Tady jsem dost pesimista, zda se „to spraví“. Spotřeba se zpomalí, to je jisté. A předražené svetříky to budou rozdýchávat asi nejhůř.
Co dál? Podle mě se uvolněním karantény segmenty pomalu vrátí do normálu. Vliv už nebude mít virus, ale ekonomika. To, že se propadneme do recese, je jisté. Lidé přijdou o práci, peněz bude méně.
Buďme rádi, že pracujeme online, jehož se doufejme dotkne trošku méně než naleštěných prodejen obchodních center.