4min. doba čtení

AKTUALIZOVÁN vývoj ecommerce segmentů do 29. března 2020

Tak jako minulý i předminulý týden opět přináším z agregovaných dat affiliate sítě Dognet přehled, jak se daří různým segmentům. Znovu jsem pro vás vstával v pondělí brzy ráno a máme tu už data i z neděle 29. března 2020. Čerstvější data mít nemůžete. :)

Štefan Polgári Štefan Polgári
Co-founder Ecommerce Bridge
AKTUALIZOVÁN vývoj ecommerce segmentů do 29. března 2020

O číslech a metodice

Do statistiky jsem bral všechny kampaně a trhy sítě. Přibližně 60 % jsou slovenské e-shopy, 30 % české a ostatní jsou většinou z Maďarska. Trhy jsou blízko sebe a dal jsem přednost objemu dat před specifikací na trh.

Bral jsem do úvahy počty konverzí, které jsme zaznamenali přes affiliate kampaně, tedy nejde o celková čísla z e-shopů. Odchylka od reality je plus/mínus 10 %.

Průměr v rámci výpočtu procentního poklesu nebo nárůstu jsem počítal jako průměr z prvních 30 dnů roku 2020, které byly ještě „předkrizové“.

Aby bylo jasné, nejsilnější den v týdnu je pondělí, občas neděle. Postupně to klesá až k nejslabší sobotě. V neděli to už stoupá a v pondělí to jde do maxima. Samozřejmě, jde o klasické týdny bez státních svátků a prázdnin.

Sledoval jsem 4 segmenty

  • Zdraví
  • Nábytek a bydlení
  • Móda
  • Elektro

Segment zdraví klesá

Jak vidíte na podílovém procentním grafu, segment zdraví už není hegemonem trhu. Jak jsem předpokládal, peak máme asi za sebou a to, že klasické lékárny už mají zásoby, způsobilo pokles segmentu. Ono se to nezdá, ale e-shopy si aspoň mohou vydechnout. Také malí prodejci zažili extrém, na který nebyli zvyklí. V kombinaci s hrozbou viru musely být pracovní a logistické podmínky těžké.

Celý segment se zřejmě stabilizuje, možná začne i mírně klesat z důvodu předzásobení cílové skupiny.

Proč ale v sobotu 28. 3. graf abnormálně vystřelil, není známo, neboť soboty bývaly pro tento segment horší. Bez mučení přiznávám, že to mohlo být i tím, že nějaký projekt affiliate publishera se uchytil v organiku a potáhl to. To způsobilo nenormální čísla. Prostě chytil nový traffic a bylo to. 🙂

Nábytek a elektro stoupají

Když se podíváme na počty konverzí, vidíme jasné oživení segmentů bydlení a nábytku a elektra. Lidé se už méně bojí nakupovat, ale v aktuální situaci, pokud něco chtějí, musí volit internet. Po uvolnění podmínek offline prodejen se situace asi změní.

Znovu se opakuje scénář nedělního růstu nábytkového segmentu.

Móda stále na dně

Segment módy a krásy v sobotu prorazil pomyslné dno. Ani krásné marže nezachrání lesk tohoto segmentu, který během krize trpí asi nejvíc. Tady jsem dost pesimista, zda se „to spraví“. Spotřeba se zpomalí, to je jisté. A předražené svetříky to budou rozdýchávat asi nejhůř.

Co dál? Podle mě se uvolněním karantény segmenty pomalu vrátí do normálu. Vliv už nebude mít virus, ale ekonomika. To, že se propadneme do recese, je jisté. Lidé přijdou o práci, peněz bude méně.

Buďme rádi, že pracujeme online, jehož se doufejme dotkne trošku méně než naleštěných prodejen obchodních center.

Sdílet článek
Štefan Polgári
Co-founder Ecommerce Bridge

Spoluzakladatel projekt Ecommerce Bridge a ředitel affiliate sítě Dognet, která aktuálně působí na Slovensku, Česku, Maďarsku, Polsku a Rumunsku.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Jak pracovat s inflací v roce 2022 v e-commerce světě?

Rok 2022 přinesl mnoho změn. Firmy čelí nižší poptávce, nejistotě, stagnaci nebo propadům. I když je inflace přirozená, v letošním roce dosáhla 22letého maxima. Zákazníci se rozhodují déle a je stále obtížnější je přesvědčit ke koupi. Zjistěte, jak ustát vlnu inflace a udržet svou značku na očích veřejnosti.

Veronika Svajčiaková Veronika Svajčiaková
Content Specialist v Dexfinity
Přečíst článek
3min. doba čtení

Jak eliminovat nedokončené nákupy?

Kvůli nedokončeným nákupům stojí v opuštěných košících miliony eur. Podle statistik až dvě třetiny zákazníků nedokončí nákup a opustí e-shop těsně před zaplacením. Jaké faktory ovlivňují naše nákupní chování a lze nedokončeným nákupům předcházet?

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
7min. doba čtení

Připravte svůj e-shop na hlavní sezónu

Přelom září a října představuje ten nejvyšší čas zhluboka se nadechnout a naplno se vrhnout do top sezóny roku – Black Friday a Vánoc. Přečtěte si rady z obecného pohledu na web, ale také na UX, sociální sítě, PPC a analytiku, abyste z hlavní sezóny vytěžili maximum. 

Martin Krupa Martin Krupa
Co-founder ui42
Přečíst článek