6min. doba čtení

Špatně nastavená affiliate kampaň může tvořit hlavně náklady

Na konferenci ShopCamp 2019 zazněla zajímavá věc. Když e-shop Kytary.cz vypnul affiliate kampaň, vůbec nic se nestalo. Proč? Jak to je možné? Při špatně nastavené affiliate kampani se reálně může stát, že jediné, co vytváří, jsou náklady. Jak ji tedy nastavit tak, aby vytvářela zisk nebo plnila strategické cíle? Jak to děláme v affiliate síti Dognet?

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet
Špatně nastavená affiliate kampaň může tvořit hlavně náklady

Zdroj: https://twitter.com/

 

Nesprávnost „flat” provize

Problémem při kampani Kytary.cz mohlo být, že ji používali jen kupónové weby a cashbacky. Ty, jak se píše v druhém tweetu, jsou často na konci konverzní cesty. Jelikož měli pro všechny publishery nastavenou stejnou provizi 3 % z hodnoty nákupu, staly se 2 věci:

  1. pro obsahové publishery (magazíny, blogy, recenzní weby, katalogy) to bylo málo,
  2. pro kupónové a cashback projekty to ale bylo zajímavé.

Pokud se pracuje s kampaní přes „flat” provize a neřeší se analytika, může se reálně stát, že vaši kampaň budou používat pouze kupónové weby a cashbacky. V rámci zobecnění a usnadnění to je sice ospravedlnitelné, pokud je to strategickým cílem, ale při velkých e-shopech, jakým Kytary.cz jsou, flat provize nedávají smysl.

Začínající a středně velké e-shopy ještě teoreticky mohou s flat provizí pracovat, ale při velkých, známých značkách to nedoporučujeme.

Základem je férovost

Ne každý publisher přináší v rámci atribuce a konverzní cesty stejnou přidanou hodnotu. Samozřejmě, nelze exaktně říci, že obsahový publisher vždy přináší nový traffic a že cashbacky/kupónové projekty přivádějí návštěvníky výhradně na konci konverzní cesty. To určitě ne. Cílenou propagací a aktivitou dokáží přitáhnout nové zákazníky i kupónové weby a cashbacky.

Pokud to zobecníme, obsahoví publisheři přínášejí více nového trafficu než jiné typy publisherů. Vychází to z analýzy a zkušeností, které v affiliate síti za více než 6 let máme.

Proto doporučujeme nastavit pro obsahové publishery lepší podmínky než například pro kupónové weby a CashBack. Následně je třeba vyhodnocovat a sledovat, jak se vše vyvíjí a jakou mají konkrétní publisheři reálnou přidanou hodnotu.

Jak to nastavit na začátku?

  1. Pokud můžete nabídnout 20 %, dejte 20 % obsahovým publisherům
  2. Cashbackům nabídněte 12 %
  3. Kupónovým webům 8 %

Správně fungující a spolehlivá affiliate síť by vám měla s nastavením pomoci a nečekat, až na to přijde klient sami. Nakonec bude zklamaný, jak ze sítě, tak z celého affiliate marketingu.

Co následně s kupóny a cashbacky?

  1. Vyberte si na zkoušku 2-3 kupónové weby a cashbacky.
  2. Jako „kupóny” poskytněte, ne všeobecnou slevu, ale up-sell slevu.
  3. Pokud máte velký e-shop, chtějte nějaké speciální promo za možnost být v kampani.
  4. Vyhodnoťte, jaký to mělo dopad.

Kupónový web a jeho přidaná hodnota

Často se vyskytuje názor, že se s kupónovými projekty nevyplatí pracovat. To ale není pravda. Mají jednu speciální výhodu, která se často opomíjí. Může lidí zasáhnout právě na konci nákupní cesty a ukázat jim přesně to, co e-shop potřebuje – aby nakoupili více.

Vezměme si reálný příklad:

  1. Zákazník nakupuje a na konci nákupu vidí políčko „kupón”.
  2. Zadá do Google „kupón eshop.cz”, vidí výsledky a kliká na první kupónový web, na který mu padne zrak.
  3. Dostává se k nezávislému zdroji kupónů.
  4. V košíku má nákup za 1 000 Kč, ale průměrná objednávka na e-shopu je 1 500 Kč.
  5. Díky správně nastavené affiliate kampani se na kupónovém webu vyskytne kupón „150 Kč kupón při nákupu nad 2 000 Kč”.
  6. Člověk klikne na kupón, získává ho a následně si přihodí věci do košíku, aby měl 150 Kč slevu.

E-shop získal vyšší objednávku a kupónový web reálně vytvořil přidanou hodnotu. Samozřejmě, je třeba reálně přepočítat nákladovost a zohlednit strategické cíle e-shopu.

Jaký kupón může e-shop přes affiliate kampaň dosadit:

  1. Dopravu zdarma od určité hranice.
  2. Dárek k nákupu.
  3. Slevu v Kč nebo % při nákupu.
  4. Rychlejší vyřízení objednávky.

Tím, že kupónové weby mají často až statisícové e-mailingové databáze, silné sociální sítě, push-notifikace a v neposlední řadě masivní návštěvnost, dokáží up-sell kupónů komunikovat i momentálně nenakupujúcim zákazníkům.

Cashback projekty jsou jinou kategorií než kupónové weby

Přitom jsou často házeny do stejného pytle, ale není to úplně správné. Nemají sice takovou přidanou hodnotu, jako obsah od publisherů, ale mají několik výhod.

  1. Aktivně pracují s cílovou skupinou.
  2. Neodchytávají lidi až na konci procesu.
  3. Pracují jako loajalní systémy, při kterých získává člověk něco zpět.
  4. Oslovují cílovku citlivou na ceny.

Uživatelé často nakupují podle toho, jestli má e-shop cashback, a to bez ohledu na cenu.
Po nákupu je nakupující šťastnější, prostoře v cashbacku vidí pár korun, které reálně dostane zpět a e-shop tak v jeho očích získává přidanou hodnotu.

Online cashback jako Plná Peněženka, Tipli, Refundo nebo Vratné Peníze pracují stejně jako „bonusové” programy bank, pojišťoven, retailových prodejců nebo karetní věrnostní systémy. Dokonce bych řekl, že online věrnostní systémy mají lepší dispozice. Proč? Aktivně oslovují a pracují s návštěvníky. „Offline” program nikde neshromažďuje údaje a nepracuje s uživateli. A pokud ano, tak jen v malé míře a partnery získává jen skrz silnou mateřskou značku.

Přidaná hodnota affiliate sítě

Na závěr bych jen poznamenal, abyste si dali pozor na to, s kým affiliate kampaň řešíte. Affiliate síť by se měla starat o klienta a komunikovat s ním. Starost by neměla skončit po podpisu smlouvy. Měla by být proaktivní, přicházet s potřebnými řešeními, nápady a vylepšeními. Určitě by neměla být jen technickým řešením, které si bere „feečko” z kreditu. Ověřte si, jaký má affiliate síť tým, kdo jsou její specialisté, kdo se vám bude věnovat a v jaké oblasti. Prostě si ji pořádně „proklepněte” a nedejte jen na povrchní informace z webové stránky.

Affiliate kampaň a spolupráce se sítí není vztah na jednu noc. Je to dlouhodobý závazek obou stran. Nepodlehněte sladkým řečem, ale partnera si ověřte. Tak, jak to děláte i v osobním životě.

Sdílet článek
Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet

Spoluzakladatel projektu Ecommerce Bridge a ředitel affiliate sítě Dognet, která aktuálně působí na Slovensku, Česku, Maďarsku, Polsku a Rumunsku.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Trh klesá, no affiliate síť Dognet hlásí meziroční nárůst výkonu Black Friday
6min. doba čtení

Trh klesá, no affiliate síť Dognet hlásí meziroční nárůst výkonu Black Friday

Black Friday je jednou z největších a nejdůležitějších událostí pro celý segment e-commerce. Již mnoho let se nejedná pouze o jeden den, ale obvykle o celý týden, který se nazývá “Black week”. V podstatě však e-shopy nasazují slevy již od začátku listopadu. Proto je listopad nejsilnějším měsícem e-commerce sezóny.

Zuzana Riglerová Zuzana Riglerová
Key Relationship Manager
Přečíst článek
Dognet posiluje na maďarském trhu a vydává exkluzivní expanzní guideline na podporu affiliate publisherů
3min. doba čtení

Dognet posiluje na maďarském trhu a vydává exkluzivní expanzní guideline na podporu affiliate publisherů

Affiliate síť Dognet podporuje affiliate marketing již více než 10 let nejen na Slovensku, ale i v sousedních zemích a na Balkáně. Protože síť dlouhodobě pozoruje nevyužitý potenciál maďarského trhu, představila letos v létě novou iniciativu nazvanou expanzní guideline. V něm publisheri najdou vše, co by mohli potřebovat při expanzi na tento trh s partnerskými projekty.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+