11 min. doba čtení

Jak reálně vydělat na internetu? Pravdivé a ověřené zkušenosti ze života

V online marketingu se pohybuji už od svých asi 15 let, takže je to už nějaký ten pátek. Co jsem se za těch 14 let naučil? Že nic není zadarmo a ani snadné. Postavil jsem už desítky projektů, většinou nevyšly. Takový je život. :) Co však funguje, je affiliate síť Dognet, magazín Ecommerce Bridge a další zatím menší projekty. Celkem za rok 2019 věřím, že překonáme obrat 2 000 000 eur. To jsou reálná čísla.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Jak reálně vydělat na internetu? Pravdivé a ověřené zkušenosti ze života

Dnes se dozvíte pravdu, protože vám nechci prodat žádný online kurz s názvem „jak vydělat online“

Vydělat, resp. vydělávat na internetu je však dost magická věc, kterou si většina lidí neumí ani představit. Je to však dřina.

Vydělat „bez práce online“ je opojné

Úvodem, psal jsem krátký článek FLASHBACK: jak je opojné vydělávat online na svém blogu. Chtěl bych jen vyzvednout, že je to fakt úžasné. Pokud děláte internetový projekt a on vydělává „sám“, můžete dělat, co chcete. Lyžovat, plavat, cestovat, spát… zkrátka, za nějaké období vyděláte i bez toho, abyste něco reálně dělali.

Je to takový pocit v břichu. Jako když jste se neučili na test ve škole, ale prostě jste to dali. A ne, nepsali jste to z taháku, ale dostali jste jedničku, protože jste šikovní. Neuvěřitelný pocit.

Při vydělávání online nejde o pasivní příjem

Víte, jaká je pravda? Quick win neexistuje. Pokud vám kdekoliv slíbí, že z vás rychle udělají milionáře, je to hloupost. Viděli jsme to u BMG Invest, zázračné služby KAIROS a dalších stovek pyramidových her. Peníze nepadají z nebe. Neberte to jako problém, ale jako fakt.

Vyhněte se všemu, kde:

  • máte mít provizi z provize,
  • musíte shánět „klienty“,
  • máte platit vstupní poplatek,
  • jde o technologii jako z vesmíru a nerozumíte jí,
  • to vypadá až příliš dobře,
  • kde je „garantovaný“ výnos či výdělek,
  • jde o „forex“, burzu a podobné věci, které jsou spíše ruleta než reálný výdělek.

Všechno dobré si musíte v životě odmakat a tak je to i s internetovým podnikáním. Kdyby něco úžasného, lehkého a úspěšného existovalo, dozvěděli byste se o tom už dávno a ne od kamaráda ze střední, kterého jste 10 roků neviděli.

Jak vydělat na internetu?

Co doporučuji běžnému smrtelníkovi? Samozřejmě, můžete si založit také e-shop, ale to je úplně jiný level. A nakonec, do článku „Jak vydělat na internetu“ se to vůbec nehodí. 🙂 Projděme si pár věcí, s nimiž může začít více méně kdokoliv a odkudkoliv. Mohli bychom si udělat i seznam 50 věcí, ale dejme si jen 6, ve které já osobně věřím a mohu vám k tomu cosi říct.

  • Tvorba vlastního webu
  • Prodej fotek online
  • Dropshipping
  • Freelance
  • Reprodej věcí
  • Tvorba webstránek

Tvorba vlastního webu

Jak jsem vám slíbil, nebudu vám tu nic prodávat, ale máme knížku „Online Marketing – tvorba vydělávající webu“. Stojí nějaké peníze, ale když jste se dostali až sem… tak mi napište e-mail a já vám ji pošlu zdarma. Fakt, jen tak, z lásky. Jen přibalte i text, proč by měla být právě pro vás zdarma – vaši motivaci. Je tam popsáno víc než dost, však si prohlédněte web

Ve zkratce, co musíte udělat?

  • Najít si vhodné téma
  • Vytvořit web
  • Tvořit obsah
  • Vybudovat publikum a návštěvnost
  • Monetizovat (vydělávat) na návštěvnosti

Ale ano, snáze se to říká, než skutečně udělá. 🙂 Tento článek nemá být komplexním návodem jak vytvořit vydělávající web, tak vypíchnu jen pár věcí, na které byste neměli zapomenout:

  • Začněte na vlastní doméně (stojí pár eur ročně)
  • Vyberte si nějaký příjemný systém na tvorbu webu, například WordPress
  • Vyberte si téma, které vás baví. Například:
    • Tipy pro cyklistiku
    • Jak pracovat se dřevem
    • Jak správně cvičit
    • Recepty
    • … vlastně cokoliv, co vás baví a umíte tomu dát přidanou hodnotu.
  • Nechtějte být influencerem – je to dnes moderní, ale je to buzz word. Prostě musíte tvořit obsah pro lidi, který jim něco dá. Pěkné fotky z dovolené jsou sice fajn, ale nikomu nepomůžou. Tvořte návody, tipy, vlastní věci s přidanou hodnotou. Tehdy získáte návštěvnost z Google a i fanoušky na sociálních sítích.
  • Věnujte se více věcem – tvořte videa a dávejte je na Youtube. Starejte se o svůj Instagram, Facebook, přidávejte fotky. Všechno z vaší dílny. Nebuďte závislí na jedné platformě. Tomáš Sobel má k tomu super podcast Závislost na platformě vás může připravit o všechno. A je to pravda.
  • Autenticita je klíčem k úspěchu. Ne to, jestli máte TOP foťák nebo kameru.

Když budete mít návštevnost a publikum

  1.  Získejte placené spolupráce – máte magazín/blog o vaření? Oslovte e-shopy a výrobce. Můžete jim napsat recenzi nebo získat zboží zdarma.
  2. Affiliate kampaně – doporučujte zboží nebo e-shop a získejte provizi z prodeje.
  3. Prodávejte články – ať už PR, nebo ne. Můžete si s tím pohrát.
  4. Prémiové členství – pokud si věříte, můžete obsah nebo jeho část zamknout a pustit tam jen platící čtenáře.
  5. Vlastní produkt – pokud máte super nápad na produkt, knížku či e-book, i to je cesta. Nikdy však nezačínejte s tím, že „udělám e-book a vydělám“. Musíte si nejdříve vybudovat publikum.

Tady by se dala napsat i celá knížka, která dokonce už existuje. 🙂 Jak jsem psal výše, ozvěte se. Pošleme vám ji zdarma, pokud ji opravdu potřebujete.

Prodej fotek online

Věřte nebo ne, můžete být fotografem a prodávat fotky online. Existují fotobanky jako Shutterstock nebo iStockphoto, kde se zaregistrujete a můžete prodávat fotky. Kdysi si dost vybírali, ale dnes stačí poslat pár pěkných fotek a schválí vás. Sám jsem byl překvapený, když na Shutterstocku schválili jednu známou, která podle mě fakt neumí fotit. Schválili ji, a dokonce už i prodala pár fotek. Má z toho už několik desítek eur.

Potom vyděláváte na konkrétních prodejích vašich fotek. Někdy jsou to centy, někdy i desítky eur. Záleží na tom, s jakou licencí si fotku někdo koupil. Pěkný článek o tomto tématu napsal František Urban na touchit.sk.

Pár tipů k tomu, jak prodávat fotky online:

  1. S foťákem z mobilu asi nepochodíte, ale zkusit to můžete.
  2. Je třeba fotit věci, které lidé ve fotobance hledají. Je sice pěkné mít fotku západu slunce, ale takových fotek jsou už miliony. Zkuste něco netradičního a experimentujte.
  3. Musíte nahrát desítky až stovky fotek. Nejlepší autoři mají i stovky tisíc fotek.
  4. Základ je správně je „otagovat“, aby je kupující našel.
  5. Je třeba vydržet, protože je to fakt běh na dlouhou trať a konkurence je velká.

Dropshipping

Ve zkratce jde o jakýsi mezikrok mezi affiliate marketingem a vlastním e-shopem. Provozujeme vlastní e-shop, ale pouze „naoko“. Produkty, logistika i doručování je na straně prodejce, který je do dropshippingu zapojený. Vy, jako provozovatel dropshippingového e-shopu, nepřicházíte vůbec do kontaktu s platbami nebo zbožím. Řešíte jen marketing a helpdesk. V případě některých systémů v rámci dropshippingu také přijímáte platby od zákazníků a zboží potom objednáváte od dodavatele.

Na Slovensku se dropshippingem zabývá například AffilNet, který spojuje prodejce i provozovatele dropshippingových e-shopů.

Pár tipů ke dropshippingu:

  1. Je to pěkná cesta k tomu, jak si vyzkoušet online prodej bez rizika
  2. Provize není světoborná, ale můžete si vyzkoušet dělat online marketing
  3. Pokud vám to půjde, můžete se postupně stát klasický e-shopem
  4. Je tam ale dost technických omezení
  5. Stejně tak nemáte přímý vliv na kvalitu produktů, logistiky a služeb, protože to jde přes třetí stran

Freelancing – práce online na doma

Dnes je moderní cestovat a ještě modernější pracovat odkudkoliv a kdykoliv. Dát si latté v kavárně ve Stockholmu nebo drink ve Vietnamu, někde zaklikat a vyděláno. Takto si to představuje většina lidí.

Bohužel, freelancing, tedy práce z domu, je o něčem jiném. Často o pláči, nervech a nezaplacených fakturách.

Co můžete jako freelancer dělat?

  1. Grafiku, pokud ji umíte dělat
  2. Programovat, pokud umíte programovat
  3. Psát obsah, pokud máte vlohy
  4. Něco vyklikávat, pokud vám nevadí monotónní práce
  5. Dělat SEO, PPC, nebo se starat o sociální sítě, pokud to umíte dělat

Jak tedy na to? Jak pracovat z Vietnamu?

Pokud něco umíte dělat, je třeba už jen získat klienty, kteří mají pro vás zadání. Ať už na grafiku, programování nebo cokoliv jiného. Ty můžete získat z různých skupin na Facebooku nebo na portálech jako www.fiverr.com, naše lokální JaSpravím.sk nebo český Webtrh.

Já bych určitě doporučil copywriting, pokud má někdo vlohy psát a měl jedničky ze slohu na střední škole. Dá se snadno začít, na internetu najdete množství tipů a návodů. Ideální je skloubit SEO a copywriting. Potom si můžete žádat od 3 eur po klidně až 30 eur za normostranu textu (1800 znaků včetně mezer).

Na co myslet?

  1. Na profesionální freelancing budete potřebovat živnost nebo s.r.o, protože klienti z 99 % potřebují pro zaplacení doklad.
  2. Dělejte si smlouvy, protože vám nezaplatí, to mi věřte.
  3. Přinutit se pracovat doma nebo na pláži je extrémně těžké a není to pro každého.
  4. Cash-flow je velké téma, neboť jsou silné měsíce, ale také slabé. Proto musíte umět odkládat peníze a přemýšlet. Jinak můžete skončit bez peněz, doma v Česku a v klasické práci.

Freelancing a práce z domu není pro každého. Není hanba, když chodíte do práce a ne každý se dokáže přinutit doma odmakat 8, 10, nebo 15 hodin denně, když nad ním nikdo nestojí.

Reprodej věcí

Je to taková věc, o které se moc nemluví. Prostě si zapněte Bazoš, Facebook Marketplace nebo jiné online bazary a sledujte inzeráty. Velmi často narazíte na super nabídku, na kterou je nutné reagovat v řádově minutách. Zboží koupíte, doma lépe nafotíte, umyjete, případně upravíte a prodáte za několikanásobek.

Zaměřte se na něco, co vás baví nebo v čem máte přehled. Jinak se můžete pěkně zklamat.

Já mám například muzeum mobilů. Vím, že pokud bych měl čas sledovat aukce na Aukro.cz, Ebay nebo Bazoši, dokázal bych získat TOP kusy. A následně je obratem prodat někomu jako jsem já, kdo na to čas nemá. Koupíš-prodáš. Není to podnikání, ale kšeft, ale je to také způsob, jak vydělat na internetu.

Tvorba stránek

Nemluvím teď o programování. Prostě existuje hodně lidí, kteří potřebují udělat web a nevědí jak. A přitom stačí málo – naučit se ovládat systémy jako Webnode nebo eStránky. Můžete být jakýsi asistent a správce webu.

Naučíte se psát krátké texty, upravovat obrázky a komplexně pracovat se systémem. Následně získáte klienta, kterému otevřeně řeknete, že to postavíte na Webnode, který stojí například 10 eur na měsíc. On to zaplatí a vaše práce bude celé to vytvořit, vyslechnout si klienta a prostě mu to naklikat.

On se to nemusí učit a vy můžete získat 10–20 eur za hodinu práce. Na tom webu strávíte klidně 5–10 hodin a to už jsou pěkné peníze. Dokonce to můžete protáhnout přes jejich affiliate program a získat 100 USD za získaného klienta. To už je fér nabídka.

Do tvorby webu můžete při trošce šikovnosti zabalit i:

  1. SEO a optimalizaci webu,
  2. copywriting a napsání textů,
  3. spuštění PPC kampaně,
  4. tvorbu profilů na sociálních sítích a jejich správu.

Takže vám někdo může dát 400 eur za tvorbu a následně každý měsíc například 100 eur za správu „online marketingu“. Získáte 9–10 podobných klientů a máte pěkný výdělek, odkudkoliv a úplně online.

Je nutné makat

Ne, neexistuje zázračný způsob, jak vydělat na internetu. Pokud existuje, je to bullshit, pyramidová hra nebo způsob, jak dostat do problémů sebe i svoji rodinu. Je třeba si to jednoznačně odmakat, ale jak jste si mohli všimnout, existuje několik regulérních způsobů jak vydělávat online i z vesnice u Medzilaborců, i z Bratislavy a i z Thajska. Jen je třeba se k tomu postupně dopracovat, nevzdávat se a studovat, ptát se a zkoušet.

Věřte mi, je lepší 3 roky extrémně makat a někam se dostat, než 40 roků chodit do práce a jen snít. Je jen na vás, zda to chcete, nebo ne. Ale snadné to nebude, to mi věřte.

Sdílet článek
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Spoluzakladatel projektu Ecommerce Bridge a ředitel affiliate sítě Dognet, která aktuálně působí na Slovensku, Česku, Maďarsku, Polsku a Rumunsku.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Retail se mění. Vše je o údajích
3 min. doba čtení

Retail se mění. Vše je o údajích

Nakupování už není jen o předávání hotovosti. V dnešní době chtějí obchody také osobní údaje. Například módní obchody s luxusním zbožím, které začaly u pokladny vyžadovat telefonní čísla. Prý kvůli zasílání elektronických účtenek, což zní docela prakticky. Nebo je to přes čáru?

Redakce Redakce
Přečíst článek
Jak Brexit ovlivnil britský e-commerce?
3 min. doba čtení

Jak Brexit ovlivnil britský e-commerce?

Po odchodu Spojeného království z Evropské unie se místní odvětví e-commerce ocitlo v nové realitě: Brexit přinesl do odvětví výrazné narušení, zejména pro britské značky a maloobchodníky, kteří chtějí rozšířit svou působnost v EU.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+