Čínské e-commerce platformy ovládají digitální trh
Alibaba, PDD, JD.com a ByteDance jsou čtyři velké společnosti, které dominují čínskému trhu. S kombinovaným ročním příjmem přes 350 miliard dolarů ovládají 80 % světového největšího e-commerce trhu, uvádí zpráva společnosti ECDB.
Díky příjmu 978 miliard dolarů z platforem jako Taobao a Tmall je Alibaba největší platformou, ale její tržní podíl se výrazně změnil. Alibaba, která v roce 2019 sdílela 70 % celkového objemu prodeje se společností JD.com, čelí rostoucí konkurenci novějších společností zaměřených na nízké ceny a social commerce.
Douyin od ByteDance dosáhl obratu 388 miliard dolarů. Strategie Pinduoduo se zaměřením na nízké ceny nyní pokrývá téměř čtvrtinu celkového objemu prodeje. Mezitím Shein prokazatelně vzrostl jako významná globální síla prostřednictvím mateřské společnosti Roadget Business Pte Ltd.
Od roku 2019 PDD Holdings expandoval o 300 %, Shein o neuvěřitelných 1 200 % a ByteDance se stal pátou největší e-commerce společností na světě s 6 000% nárůstem e-commerce aktivit.
Vstup na evropský trh: Smíšené úspěchy čínských platforem v různých regionech
Trendyol od Alibaby se 40% podílem na trhu vede na evropském trhu v objemu prodeje. Z toho samotné Turecko má 21% podíl.
Miravia, další marketplace pod křídly Alibaby, ve Španělsku vygenerovala v prvním roce podnikání 1 miliardu dolarů. Francie a Španělsko obsadily druhé a třetí místo s 15 % a 14 %.
Zajímavým případem je Německo. Přestože jde o druhý největší e-commerce trh v Evropě, tvoří jen 7 % obchodní činnosti čínských společností – to do velké míry způsobili silní domácí hráči jako Otto, Zalando a Ceconomy.
Čínské platformy jsou však velmi populární: Temu dosáhlo v prvním roce 750 milionů dolarů a obsadilo 13. místo v žebříčku velikosti trhu, zatímco AliExpress vzrostl o 54 % na více než 1 miliardu dolarů, čímž si zajistil sedmou příčku.
Prodeje Sheinu v Německu vzrostly o 40 % na 617 milionů dolarů, přestože se umístil jen na 18. místě mezi online prodejci.
Ve Španělsku nakupuje prostřednictvím AliExpressu 40 % zákazníků, v Německu jen 11 %. To naznačuje výrazné rozdíly v přijetí platformy spotřebiteli.
Je pravděpodobné, že tyto trendy budou nadále měnit dynamiku evropského e-commerce trhu vzhledem k jeho rychlému růstu a skutečnosti, že čínské e-commerce praktiky zpravidla předbíhají západní trhy o několik let.