
DoNews na základě údajů Similarwebu uvedl, že Temu se stal druhým největším e-shopem na světě. Stránky měsíčně navštíví téměř 700 milionů uživatelů. Úspěch Temu je obdivuhodný nejen kvůli rychlosti jeho růstu, ale také proto, že narušil zavedený trh.
Je jedinou platformou elektronického obchodu v první dvacítce, která byla uvedena na trh v posledním desetiletí. Posledním významným hráčem byl jihokorejský Coupang. To ukazuje, jak obtížné je proniknout do oblasti, které dominují globální giganti jako Amazon, eBay a Alibaba.
Výrazné investice do návštěvnosti
Na rozdíl od většiny svých konkurentů Tem získává návštěvnost převážně z agresivních reklamních kampaní, za což čelí silné kritice z různých stran. Strategie zaměřená na reklamu ji přivádí až k 700 milionům návštěv měsíčně. Takového rozsahu zatím nedosáhl žádný jiný maloobchodní prodejce.
Pro srovnání, Amazon má 2,7 miliardy návštěv měsíčně, většinou z USA, zatímco Temu působí v 79 zemích a USA tvoří jen malou část jeho návštěvnosti. To poukazuje na agresivní globální expanzi společnosti Temu, která ji staví do pozice silného konkurenta.

Zdroj: Similarweb
Zaměření na mobilní aplikace
Ačkoli je návštěvnost webu Temu významná, většina transakcí pravděpodobně pochází z jeho aplikace. Jen několik týdnů po svém spuštění v září 2022 se dokonce stala nejstahovanější nákupní aplikací v USA. Stabilně si drží první místo a v současné době je na prvním místě z téměř 80 zemí, ve kterých působí. To podtrhuje význam strategie zaměřené na mobilní zařízení pro projekty elektronického obchodování.
Změna strategií
Temu se původně prezentoval jako velmi levné tržiště s produkty přímo z Číny, ale jeho obchodní model se vyvíjí. Dnes již 20 % jeho prodejů v USA pochází z místních skladů, což může naznačovat posun k udržitelnějšímu a lokálně řízenému modelu realizace objednávek.
To znamená, že Temu může postupně přestat spoléhat na používání volných pravidel, která umožňují bezcelní dovoz zboží.
Podle současných pravidel EU podléhají výrobky dovážené ze zemí mimo EU, například z amerických nebo čínských internetových obchodů, dovoznímu clu. Objednávky do výše 150 EUR jsou od cla osvobozeny. Tato hranice umožňuje mezinárodním prodejcům, jako jsou AliExpress a Temu, nabízet výrobky bez cla díky jejich nízkým cenám. Podobné změny se zavádějí i v Turecku, kde se zvyšuje clo na zahraniční objednávky. Od 21. srpna se clo na zásilky z EU zvýší z 18 % na 30 % a na zásilky ze zemí mimo EU dokonce na 60 %. Práh pro osvobození od daně se snižuje ze 150 EUR na 30 EUR, což zvýší náklady na menší online objednávky a přiměje zákazníky, aby více nakupovali u domácích prodejců.
Pokud se společnosti zabývající se elektronickým obchodováním mohou od Temu něco naučit, může to být právě schopnost rychle se přizpůsobit, když se změní podmínky na trhu a předpisy.