3min. doba čtení

Mobilní nakupování celosvětově roste. Co nás může naučit čínské Temu?

Globální pandemie a karanténa naučili spotřebitele nakupovat online. Zákazníci se ještě více přesunuli do virtuálního prostoru.

Mobilní nakupování celosvětově roste. Co nás může naučit čínské Temu?

Globální pandemie a karanténa naučili spotřebitele nakupovat online. Zákazníci se ještě více přesunuli do virtuálního prostoru. Vyhledávají, prohlížejí a nakupují zejména přes aplikace. Jsou dokonce připraveni uskutečnit své nákupy s dosud neznámými značkami, zvláště pokud je cena nízká.

Jako příklad si vezměme nákupní aplikaci Temu. V říjnu 2022 měla jen v USA 850 000 týdenních aktivních uživatelů. O rok později číslo vzrostlo na 38 milionů. Tento ohromný nárůst potvrzuje dominanci zahraničních společností v mobilním maloobchodu. Temu sídlí v Číně, jakož i druhá a čtvrtá nejrychleji rostoucí aplikace podle času stráveného v prvním pololetí roku 2023 (Shein a AliExpress).

Jak být jiný, ale zachovat to nejdůležitější

Aby se prodejci odlišili od konkurence, neustále experimentují s novými funkcemi. Zdá se však, že od některých praktik se jednoduše nedá upustit. Při pohledu na 10 globálně nejlepších aplikací lze vidět 3 funkce, které je spojují: platba třetími stranami, kurátorský obsah nákupů a denní/hodinové nabídky. Jiné funkce, jako například odměny pro členy, nakoupit hned zda odložená platba jsou také velmi populární. Dá se vypozorovat i ústřední motiv – mobile first přístup.

Očekávání spotřebitelů od kvality nákupních aplikací rostou

Spotřebitelé si zvykají na mobilní nakupování a od aplikací začínají požadovat víc. V roce 2021 si 85,5 % nakupujících stáhlo aplikace s hodnocením výkonnosti na mobilních zařízeních nad 80.

Spotřebitelé mají vysoká očekávání. Od nákupních aplikací si slibují objevování a zážitek od vstupu do aplikace po splnění jejich prvního nákupu, jakož i funkce, které je budou motivovat k opakovaným nákupům.

Americkému trhu vládnou e-commerce a retail aplikace

V mobilních aplikacích lze nakoupit téměř vše. Američtí spotřebitelé jednoznačně upřednostňují dvě kategorie produktů. V prvním pololetí roku 2023 si stáhli přibližně 140 milionů aplikací pro elektronický obchod a 100 milionů aplikací pro maloobchodní prodejny. Dále následují supermarkety a obchody s potravinami, kupóny a odměny, second hand prodej, BNPL (nakup teď, plať později), lékárny a drogerie, nákupní a obchodní centra.

Přestože je největší zájem o e-commerce značky, vidíme, že mobilní aplikace pro nákupy pronikají všechny části nákupního zážitku: od objednávání potravin přes hledání výhodných nabídek až po koupi produktů z druhé ruky. V roce 2023 je důležitá cena – něco, co rafinovaným čínským hráčům jde dobře. Spotřebitelé pocítili inflační tlak na svůj příjem a soustředilo se na šetření peněz nebo hledají vyšší hodnotu za peníze.

Nákupní návyky v mobilních aplikacích ještě nedosáhly vrcholu

Spotřebitelé se systémem Android po celém světě už druhý rok po sobě strávili více než 50 miliard hodin v nákupních aplikacích. Od roku 2020 je to nárůst o 42 procent. V následujících letech se očekává další růst.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Co si myslí Češi o AI při nakupování módy?
3min. doba čtení

Co si myslí Češi o AI při nakupování módy?

V roce 2023 jsme byli svědky průlomu v generativních systémech založených na umělé inteligenci (AI), sahajícího od telefonických rozhovorů s virtuálními operátory až po automaticky personalizovaná doporučení produktů a virtuální nákupní asistenty. Algoritmy strojového učení jsou dnes všudypřítomné, ale jak se k adopci umělé inteligence ve světě módy staví čeští spotřebitelé? Jaké nové nástroje znají […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+