2 min. doba čtení

Změna dovozního cla začíná nabírat reálné kontury

Evropský parlament pracuje na změně pravidel DPH pro dovoz zboží pro e-commerce dovozy. Na stole je návrh na zrušení hodnoty 150 eur pro dovozní clo. Ačkoli jednání stále probíhají, bylo již rozhodnuto, že tyto změny vstoupí v platnost do března 2028.

Změna dovozního cla začíná nabírat reálné kontury
Zdroj: Depositphotos

Současná pravidla DPH a jejich důsledky

Podle současných pravidel EU podléhají výrobky dovážené ze zemí mimo Evropskou unii, například od amerických nebo čínských online prodejců, dovoznímu clu. Pro objednávky do 150 eur však existuje výjimka.

Tato hranice umožnila mnoha mezinárodním prodejcům, zejména těm na platformách jako AliExpress a Temu, kteří nabízejí obvykle levné produkty, vyhnout se placení dovozních cel.

Studie Výzkumné služby Evropského parlamentu ukázala, že hranice 150 eur podněcuje obchodníky k podhodnocování zboží. Tím, že podlézají ceny, snižují poplatky za DPH a vyhýbají se clu. To znamená ztrátu příjmů pro EU, ale také to vytváří nerovné podmínky pro místní podniky, které dodržují daňové předpisy.

Zrušení prahové hodnoty 150 eur by zároveň mohlo vést k eliminaci administrativy, protože veškeré dovážené zboží by muselo projít systémem jednotného kontaktního místa pro dovoz (IOSS). V současné době je správa různých dovozních cel a požadavků na DPH na více trzích logistickou noční můrou. Díky jednotnému systému by dropshippeři mohli těžit z jednodušších procesů, což by mohlo snížit čas a zdroje vynaložené na dodržování předpisů.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Dopad na dropshipping podnikání

Změnu by mohly pocítit firmy zaměřené na model dropshippingu. Dropshippeři v EU často bojují s konkurencí výše zmíněných mezinárodních prodejců, kteří prodávají své zboží za téměř likvidační ceny. Když však prodejci mimo EU pocítí dopad daní, mohla by se eliminovat nekalá konkurence ze strany podhodnocených dovozů, čímž by se vyrovnaly podmínky.

Zároveň je však třeba poznamenat, že zrušení limitu může vést ke zvýšení nákladů pro spotřebitele, neboť dovozní clo se bude vztahovat na všechny nákupy bez ohledu na jejich hodnotu. Dropshippeeři budou muset o těchto změnách transparentně informovat své zákazníky a případně upravit své cenové strategie, aby zůstali konkurenceschopní.

Přestože navrhované změny jsou stále předmětem jednání v Evropském parlamentu, očekávané zavedení do března 2028 dává internetovým podnikům dostatek času na přípravu.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Meta AI se rozšiřuje do Evropy
3 min. doba čtení

Meta AI se rozšiřuje do Evropy

Technologický gigant Meta tento týden oznámil, že jeho konverzační nástroj umělé inteligence Meta AI bude nasazen ve 41 evropských zemích včetně členských států Evropské unie a v 21 zámořských územích. To představuje dosud největší globální expanzi.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Streaming překonává tradiční televizi. Co to znamená pro e-commerce a marketing?
4 min. doba čtení

Streaming překonává tradiční televizi. Co to znamená pro e-commerce a marketing?

Príjmy ze streamovacích služeb poprvé v historii překonaly tradiční televizi. Podle eMarketer Digital Video Forecast 2025 bude do roku 2028 podíl lineární TV na trhu předplatného v USA tvořit už jen třetinu. Spotřebitelé stále více preferují flexibilní služby dostupné kdykoliv a kdekoliv. Jak se tím může inspirovat e-commerce?

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Německý zákazník přemýšlí, americký jedná. Jak se to odráží na prodejích v segmentu módy?
3 min. doba čtení

Německý zákazník přemýšlí, americký jedná. Jak se to odráží na prodejích v segmentu módy?

Nakupování módy v e-commerce se vyvíjí různými směry, což odhalují i údaje z platformy ECDB. Zatímco američtí spotřebitelé bez váhání přidávají položky do svých digitálních košíků, němečtí a britští kupující jsou při výběru opatrnější. Přesto všechny regiony dosahují podobné míry konverze, což poukazuje na rozdílné nákupní návyky v globálním měřítku.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+