3 min. doba čtení

Reklama v letních měsících

I přesto, že by si většina majitelů e-shopů a poptávkových webů přála, aby v reklamě na internetu panovalo neměnné klima, tak i reklama v online prostoru má svoje vrcholky a pády. 

Václav Krba Václav Krba
CEO Viva Marketing
Reklama v letních měsících

Nákupní nálada vs. aukční systém

Reklamy, které komunikují produkty na e-shopech, mají svůj vrchol ve čtvrtém kvartálu, kdy lidé obdarovávají své blízké dárky při příležitosti Vánoc. Poslední dobou hraje e-commerce v této disciplíně prim a podle portálu irozhlas.cz z roku 2017 čtyři pětiny Čechů objednávají dárky na internetu. A podle článku Forbesu z roku 2021 Češi na internetu za Vánoce utratí až 77 miliard korun.

Poptávkové weby mají vrchol v závislosti na dané službě, kterou reklama komunikuje.

To, co mají majitelé poptávkových služeb i e-shopů společného je, že chtějí tlumit reklamu přes letní měsíce.

Příprava e-shopu na sezonu

Zdá se to logické. Nálada nakupovat není vysoká, tak proč inzerovat a investovat nemalé peníze do reklamy, když publikum je méně konverzní než přes zbytek roku.

Z naší zkušenosti vyplývá, že nálada lidí nakupovat je opravdu nižší než v jiných měsících, co ale nám marketérům hraje do karet je neúprosný aukční systém a všem marketérům známé Share of Voice.

V konverzních reklamách na Meta Platforms, kde se často pereme s hodnotou CPM okolo 300 Kč, nám najednou velký bratr nabízí CPM téměř o polovinu nižší. Tedy za stejné peníze dokážeme oslovit 2x víc lidí, než v zimě a na jaře a pakliže nálada publika neklesne o víc jak 50 %, tak máme vyhráno.

V reklamách na dosah vedle sníženého CPM získáváme ještě jednu neméně důležitou konkurenční výhodu – když konkurenti na léto opouští inzertní platformy, tak my s našimi stejnými rozpočty dokážeme zaujmout mnohem větší podíl na trhu. A v září, kdy ožívá trh, ukáže se, kdo reklamu držel i přes léto a kdo reklamu na léto vypnul.

Týdenní podcast UPdate

Pozorně sledujte cashflow

Neméně důležitá aktivita v letních měsících je příprava na sezónu. To platí hlavně pro majitele e-shopů.

Podívejte se do Google Analytics na nejprodávanější produkty a ty nesmí na vašem skladě chybět. Pohlídejte si zdravé cashflow. Spoustě e-shopům v půlce vánoční sezóny dojde dech v podobě peněz.

Stanovte si jasný plán a toho se držte. E-shoper je sám sobě nepřítelem. Emoce hrají velkou roli. Nákupní horečka je velká, PNO je poloviční oproti zbytku roku, a tak se nabízí zvyšovat své investice do reklamy. A pak v půlce největší sezóny může dojít sklad anebo peníze do reklamy.

Protože každý správný e-shoper ví, že peníze vybrané za dobírky nějakou dobu ještě od dopravce putují. V extrémních případech to může trvat klidně i tři týdny. Pak k tomu připočítáte týden, kdy za tyto utržené peníze objednáte zboží u dodavatele a než vám přijdou, máme tu měsíc velké prázdné okno. Toto se nesmí stát. A už vůbec ne v největší sezóně roku.

Nepodceňujte zpětnou vazbu

E-shopeři často podceňují zpětnou vazbu od svých zákazníků. Majitelé menších e-shopů můžou zvednout telefon a zeptat se svých zákazníků napřímo. Jak se jim u nich nakupovalo, zdali jim něco na e-shopu nechybí a jak takový realizovaný nákup co nejvíce zpříjemnit. U větších e-shopů dává smysl rozeslat e-mailem dotazník o spokojenosti a motivovat zákazníky slevovým kupónem, abychom dostali zpět co možná nejvíce vyplněných formulářů.

Přeji pevné nervy, plné sklady, rostoucí share of voice a hlavně nízké PNO.

Nejnovější z kategorie Marketingová strategie
Sdílet článek
Václav Krba
CEO Viva Marketing

V roce 2020 za temné doby pandemie jsem založili s kolegou Viktorem online marketingovou agenturu ViVa marketing. Název je odvozen z našich křestních jmen. V online prostředí se pohybuji od roku 2017, kdy jsem vedl svůj první e-shop a poznal jsem jak moc bolí investovat vlastní peníze. Dnes spravujeme rozpočty našich klientů v řádu jednotek miliónů českých korun. A vedeme agenturu o patnácti lidech.

ViVa marketing
Tento článek ti přináší

ViVa marketing

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Zákazníci vyhledávají privátní značky stále více
2 min. doba čtení

Zákazníci vyhledávají privátní značky stále více

V důsledku rostoucího finančního tlaku spotřebitelé hledají cenově dostupné alternativy, aniž by museli dělat kompromisy v kvalitě. To vede k boomu „dupe“ produktů a privátních značek. V roce 2023 dosáhly výdaje na produkty vlastních značek rekordních 236,6 miliardy dolarů. V nejistých ekonomických časech proto maloobchodníci stále více investují do privátních značek, aby oslovili zákazníky, kteří […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Effie Awards 2024: Co spojuje nejúspěšnější reklamy?
3 min. doba čtení

Effie Awards 2024: Co spojuje nejúspěšnější reklamy?

Jak mohou značky zaujmout v přeplněném reklamním prostoru a dosáhnout výsledků? Odpověď hledají marketéři po celém světě. Nejnovější analýza Effie Awards Europe 2024 ve spolupráci se společností Kantar odhaluje, co stojí za úspěšnými kampaněmi. Kreativita totiž není jen o poutavých vizuálech – je to strategický nástroj, který dokáže značku odlišit, vyvolat emoci a dlouhodobě posílit […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
6 nejlepších příkladů retargetingových reklam
10 min. doba čtení

6 nejlepších příkladů retargetingových reklam

Když se řekne retargeting, většině z nás napadnou jednoduché bannerové reklamy zobrazující produkty, o které jsme se nedávno zajímali. Retargeting však dokáže mnohem více. Se správnými daty a technologiemi můžeme oslovit velmi specifické skupiny uživatelů nebo dosáhnout složitých cílů. Podívejme se na několik příkladů retargetingových reklam a co nám říkají o retargetingu obecně. Dozvíte se, […]

Vladimir Houba Vladimir Houba
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+