Nákupní nálada vs. aukční systém
Reklamy, které komunikují produkty na e-shopech, mají svůj vrchol ve čtvrtém kvartálu, kdy lidé obdarovávají své blízké dárky při příležitosti Vánoc. Poslední dobou hraje e-commerce v této disciplíně prim a podle portálu irozhlas.cz z roku 2017 čtyři pětiny Čechů objednávají dárky na internetu. A podle článku Forbesu z roku 2021 Češi na internetu za Vánoce utratí až 77 miliard korun.
Poptávkové weby mají vrchol v závislosti na dané službě, kterou reklama komunikuje.
To, co mají majitelé poptávkových služeb i e-shopů společného je, že chtějí tlumit reklamu přes letní měsíce.
Příprava e-shopu na sezonu
Zdá se to logické. Nálada nakupovat není vysoká, tak proč inzerovat a investovat nemalé peníze do reklamy, když publikum je méně konverzní než přes zbytek roku.
Z naší zkušenosti vyplývá, že nálada lidí nakupovat je opravdu nižší než v jiných měsících, co ale nám marketérům hraje do karet je neúprosný aukční systém a všem marketérům známé Share of Voice.
V konverzních reklamách na Meta Platforms, kde se často pereme s hodnotou CPM okolo 300 Kč, nám najednou velký bratr nabízí CPM téměř o polovinu nižší. Tedy za stejné peníze dokážeme oslovit 2x víc lidí, než v zimě a na jaře a pakliže nálada publika neklesne o víc jak 50 %, tak máme vyhráno.
V reklamách na dosah vedle sníženého CPM získáváme ještě jednu neméně důležitou konkurenční výhodu – když konkurenti na léto opouští inzertní platformy, tak my s našimi stejnými rozpočty dokážeme zaujmout mnohem větší podíl na trhu. A v září, kdy ožívá trh, ukáže se, kdo reklamu držel i přes léto a kdo reklamu na léto vypnul.
Pozorně sledujte cashflow
Neméně důležitá aktivita v letních měsících je příprava na sezónu. To platí hlavně pro majitele e-shopů.
Podívejte se do Google Analytics na nejprodávanější produkty a ty nesmí na vašem skladě chybět. Pohlídejte si zdravé cashflow. Spoustě e-shopům v půlce vánoční sezóny dojde dech v podobě peněz.
Stanovte si jasný plán a toho se držte. E-shoper je sám sobě nepřítelem. Emoce hrají velkou roli. Nákupní horečka je velká, PNO je poloviční oproti zbytku roku, a tak se nabízí zvyšovat své investice do reklamy. A pak v půlce největší sezóny může dojít sklad anebo peníze do reklamy.
Protože každý správný e-shoper ví, že peníze vybrané za dobírky nějakou dobu ještě od dopravce putují. V extrémních případech to může trvat klidně i tři týdny. Pak k tomu připočítáte týden, kdy za tyto utržené peníze objednáte zboží u dodavatele a než vám přijdou, máme tu měsíc velké prázdné okno. Toto se nesmí stát. A už vůbec ne v největší sezóně roku.
Nepodceňujte zpětnou vazbu
E-shopeři často podceňují zpětnou vazbu od svých zákazníků. Majitelé menších e-shopů můžou zvednout telefon a zeptat se svých zákazníků napřímo. Jak se jim u nich nakupovalo, zdali jim něco na e-shopu nechybí a jak takový realizovaný nákup co nejvíce zpříjemnit. U větších e-shopů dává smysl rozeslat e-mailem dotazník o spokojenosti a motivovat zákazníky slevovým kupónem, abychom dostali zpět co možná nejvíce vyplněných formulářů.
Přeji pevné nervy, plné sklady, rostoucí share of voice a hlavně nízké PNO.