Zajímá mě
21. dubna 2022

Dušan Paulovič

Copywriter & UI Designer
21. dubna 2022

Google Analytics 4: Jak na moderní analytiku webstránky

4 min čtení

Už nějaký čas je na světě. Je zdarma, ale málokdo mu rozumí. Řeč je o Google Analytics 4, nejnovější verzi analytického nástroje od Googlu. Nástupce Google Analytics 3 (Universal) přináší přesnější data, díky kterým můžete činit účinnější marketingová rozhodnutí a stát se tak moderní data-driven firmou.

Google Analytics 3 od července 2023 končí

Od 1. 7. 2023 Universal Analytics (GA3) přestane zpracovávat nová data ve standardních službách. V praxi to znamená, že pokud chcete i nadále získávat údaje o návštěvnících vašeho webu, budete nuceni přejít na novější verzi – GA4. 

Nástroj Google Analytics 4 shromažďuje data pouze od momentu implementace, tedy do budoucnosti. Podívat se na data za minulá období není proto možné.

K měření interakcí a vizualizaci dat potřebujete kromě GA4 také nástroje Google Tag Manager a Google Data Studio.

Více možností měření

Analytický nástroj Google Analytics 4 zaznamenává jakoukoli interakci (aktivitu) na webu jako událost (event). Pokud na váš web přijde návštěvník, podívá se na jednu podstránku a poté klikne na tlačítko objednat, všechny tyto aktivity bude GA4 vnímat jako samostatné události.

Oproti verzi GA3, která měla okleštěné možnosti v oblasti měření aktivit na webu, můžete měřit více interakcí, klíčových pro váš byznys a marketing – například reálné přečtení článku či vyhledávání konkrétních výrazů ve vyhledávacím poli.

Příklady výhod Google Analytics 4

Díky událostem se dozvíte víc než jen to, jestli si někdo zobrazil jednu z vašich podstránek. Vývojáři přišli s detailnějšími možnostmi měření, které umožňují získávat více relevantních dat.

V předchozích verzích nástroje Google Analytics marketéři často pracovali s méně přesnými daty, která nemusela vždy odrážet reálné (nákupní) chování zákazníků na webu.

Ukážeme vám pár konkrétních příkladů využití dat z Google Analytics 4. Možností je mnohem více. Záleží na cílech vaší firmy a datech, která jsou podstatná pro váš byznys.

Reálné přečtení článku

Ruku na srdce: kolik z vás si myslelo, že zobrazení článku v Google Analytics Universal (GA3) je dostatečná metrika pro ověření atraktivity článku?

V GA4 můžete například vidět i počet návštěvníků, kteří si reálně přečetli váš článek.

Co si lidé kopírují z vaší webové stránky

Chtěli byste vědět, jaké informace lidi na webu nejvíce zajímají nebo jaká témata jsou pro ně klíčová? GA4 vám umožňuje sledovat například také to, jaké pasáže textu si lidé z vaší webstránky kopírují.
Lidé mohou na webu kopírovat jakýkoli text.

Tato interakce se zapíše do Google Analytics 4 takto.

 Kromě toho uvidíte i taková data

Jaké výrazy lidé vyhledávají na vašem webu

Pokud víte, jaké výrazy na vašem webu lidé vyhledávají, můžete například zjistit, o které produkty nebo služby mají lidé největší zájem.

Například marketérům cestovní kanceláře přijde určitě vhod, o jaké zájezdy mají lidé na webu největší zájem. Na základě těchto dat mohou následně upravovat cenu, případně rozšiřovat či zkvalitňovat konkrétní balíček zájezdu.

Lidé na vašem webu hledají nějaký výraz.


V GA4 uvidíte toto.

Jak návštěvníci pracují s vašimi kontakty

Někdy nestačí jen vědět, že jste obdrželi objednávku. Co když potřebujete vědět, zda si zákazníci objednávají váš produkt nebo službu telefonicky nebo e-mailem?

Pokud například zjistíte, že nejvíce lidí kliká na telefonní číslo a na zákaznické podpoře nemáte vyškoleného zaměstnance, tak se zaměřte více na zkvalitňování komunikace s potenciálními zákazníky.
Lidé na vašem webu mohou kliknout na telefonní číslo nebo e-mailový kontakt, případně je zkopírovat.

Google Analytics 4 vám ukáže, kolikrát návštěvníci klikli na nebo zkopírovali vaše kontaktní údaje.

Budete informováni, když něco není v pořádku

Představte si, že za poslední 3 měsíce přišlo na vaši webstránku v průměru 10 000 návštěvníků. Ale po 4. měsíci se toto číslo změnilo na 3 000. Jedná se o prudký pokles, který Google Analytics 4 vnímá jako „anomálii“.
Informace o anomálii vám přijde na e-mail a je jen na vás, jaké kroky uděláte k její nápravě.

Bounce rate je pryč

Určitě znáte slavnou „míru okamžitých odchodů“, kterou měří Google Analytics Universal. Pouze pro zopakování: jde o metriku, která mluví o tom, kolik návštěvníků nenavštívilo více než 1 podstránku na vašem webu.
Analytický nástroj GA4 tuto metriku mění za tzv. „engagement rate“. Jedná se o informaci o počtu lidí, kteří na webu udělali nějakou interakci (aktivitu).

 

Shrnutí

Google Analytics 4 je nástroj, který posouvá „data-driven“ online marketing na vyšší úroveň zejména díky větším možnostem měření a přesnějším datům. Všechno toto vám umožňuje dělat lepší marketingová rozhodnutí.

Všechny příklady dat v článku jsme připravili díky správně nastavenému GA4 a nástrojům Google Tag Manager a Google Data Studio, které pomáhají s měřením a vizualizací dat. 

Tato nastavení řeší Wisible spolu s partnerem na analytiku dat DASE. 

Nezapomínejte, že nástroj GA3 od 1. 7. 2023 přestane zpracovávat nová data. Pokud budete chtít i nadále získávat údaje o návštěvnících vašeho webu, bude třeba přejít na jeho nástupce.

Získej novinky jako první

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Dušan Paulovič

Copywriter & UI Designer

Píši strategické reklamní texty pro ambiciózní značky. Nad know-how z online prodeje jsem už strávil 1000+ hodin. Učím se od marketérů, kteří pomohli firmám, jako Amazon, Google či Facebook. Páru vypouštím v přírodě nebo při fantasy knížce.

Tento článek přináší

Jsme reklamní online agentura pro klienty, kterým záleží především na kvalitě. Zaměřujeme se na úspěšné střední a menší společnosti, které cítí, že dělají marketing "halabala" a potřebují systém. Provedeme vás marketingovou strategií a následně dalšími nástroji online světa abyste navenek působili jednotně s patřičným charismatem.