
Výzkum uvádí několik způsobů, jak reklama přispívá ke společenskému prospěchu. Patří mezi ně podpora financování dobročinných účelů a zvyšování povědomí o důležitých otázkách.
Názor veřejnosti na sociální dopad reklamy se výrazně změnil. Zatímco v roce 2021 věřilo v pozitivní dopad reklamy 34 % lidí, na začátku roku 2024 to bylo již 44 %. Změna ve vnímání je zvláště výrazná mezi mladšími lidmi a příslušníky etnických menšin.
Mezi lidmi ve věku 18 až 34 let věří ve schopnost reklamy přinést pozitivní změnu až 50 %, zatímco mezi lidmi staršími 55 let je to pouze 28 %. Rozdíly jsou patrné také mezi různými etnickými skupinami. Zatímco 37 % bělošských respondentů považuje reklamu za hnací sílu společenských změn, tento názor sdílí až 58 % respondentů z řad etnických menšin.
Tato čísla naznačují rostoucí optimismus, pokud jde o reklamu jako nástroj sociální změny, zejména u mladších generací a etnických menšin.
Kromě toho může reklama hrát roli při propagaci lepších životních podmínek a zdravějšího životního stylu. Slouží také jako platforma pro zvyšování povědomí o ekologicky a sociálně odpovědných výrobcích nebo službách.
Reklama má také moc spojovat lidi při významných kulturních událostech a zážitcích. Hraje klíčovou roli při podpoře inkluzivnější společnosti tím, že ukazuje rozmanitost a zpochybňuje stereotypy. Tyto různé aspekty zdůrazňují mnohostranný dopad reklamy na sociální pokrok a blahobyt společnosti.
Výdaje na charitativní reklamu
V letech 2021 až 2023 charitativní organizace ve Spojeném království navýšily své rozpočty na reklamu o 64 %. Analýza společnosti Nielsen ukázala, že z celkové částky 872 milionů liber vynaložené na charitativní reklamu v roce 2023 byla většina vynaložena na boj proti rakovině.
Charitativní organizace investovaly 164 milionů liber. Na druhém místě se umístily neziskové organizace na ochranu zvířat, které vynaložily 117 milionů liber. Následovaly zdravotnické charitativní organizace s výdaji 112 milionů liber. Dětské charitativní organizace utratily za reklamu 72 milionů liber.
Zajímavé kampaně
Studie poukazuje na řadu oceněných kreativních reklam, které dokládají sociální dopad reklamy. Příkladem v tomto odvětví je Grub Club, obchod s udržitelným krmivem pro domácí zvířata, který získal ocenění Sky Zero Footprint Fund. To nahrává veřejnému mínění, neboť více než třetina (34 %) respondentů uvedla, že jim reklama pomáhá při výběru ekologičtějších produktů.

Dalším významným příkladem je kampaň ITV a VegPower “Eat them to defeat them”, která účinně prosadila spotřebu 981 milionů tun ovoce a zeleniny.

Tyto projekty spolu s několika dalšími inovativními kampaněmi ukazují, jak může reklama a sofistikované marketingové strategie inspirovat ke změně a podpořit udržitelné chování spotřebitelů. Zdůrazňují také rostoucí význam etické reklamy pro elektronický obchod. Začlenění sociálního dopadu do marketingového plánu vám pomůže zvýšit loajalitu zákazníků i prodeje, protože zákazníci stále více oceňují společnosti, které jsou prospěšné pro společnost.
Přemýšlejte o zdůraznění svých ekologických postupů, o spolupráci s neziskovými organizacemi nebo o spuštění kampaní, které se zasazují o potřebné změny. Připomeňte si, že podnikání je nyní spíše o změnách než o pouhém prodeji výrobků.