5min. doba čtení

Redesign a migrace e-shopu: vše, co potřebujete vědět

V posledních letech zaznamenal e-commerce na Slovensku významný růst. Až v roce 2022 zažil mírný pokles na úrovni 13 %. Výkonnost e-shopů dnes ovlivňuje mnoho faktorů. Mezi ty nejvýznamnější patří válka, inflace nebo energetická krize. V době nejistoty však mají majitelé internetových obchodů velkou šanci investovat do rozvoje a předstihnout konkurenci, která se snaží ušetřit. 

Ivan Cingel Ivan Cingel
Chief Operating Officer v CREATIVE sites
Redesign a migrace e-shopu: vše, co potřebujete vědět

Právě proto se v e-commerce světě stále častěji skloňují pojmy jako redesign a migrace e-shopu. Cílem těchto aktivit je optimalizovat fungování a zlepšit celkovou výkonnost internetového obchodu. V čem vlastně spočívají a které důležité změny jsou jejich součástí? 

Rozdíl mezi redesignem a migrací  

Mnozí provozovatelé e-shopů si pletou výrazy redesign a migrace. Pojďme si je proto v jednoduchosti vysvětlit. 

Pod pojmem redesign e-shopu se myslí změna vizuální identity, případně názvu e-shopu. Samotný CMS systém, na kterém celý projekt běží, však zůstává beze změny. Stejně tak všechny původní adresy URL zůstávají stejné.  

Migrace je o něco složitější proces, při kterém je celý e-shop takříkajíc převeden na jiný CMS systém. Často zahrnuje i redesign, příp. rebranding. Obvykle se mění i všechny URL adresy a je třeba dbát na správnou konfiguraci jednotlivých součástí. I malá chyba může mít za následek vážné problémy s funkčností internetového obchodu a jeho pozicemi ve vyhledávačích. 

Jaké jsou důvody a cíle migrace? 

Mezi nejčastější důvody migrace e-shopu patří následující: 

  • e-shop není správně optimalizován pro mobilní zařízení,
  • základní struktura internetového obchodu je chaotická, zákazníci se v něm ztrácejí,
  • e-shop je technologicky zastaralý a pomalý,
  • aktuální programátor vám nedokáže dodělat požadované funkce,
  • chcete využívat pokročilejší možnosti automatizace,
  • potřebujete se více věnovat vašemu podnikání a nechce se vám neustále řešit zdlouhavé činnosti spojené s provozem aktuálního e-shopu.

Naše rada: Předtím, než se pustíte do migrace a redesignu, pořádně zanalyzujte aktuální stav. Sepište si všechny nedostatky a stanovte si cíle, kterých byste chtěli dosáhnout „rekonstrukcí“ vašeho e-shopu. Jakmile budete mít v těchto skutečnostech jasno, bude mnohem snazší vybrat ideální řešení pro vaše potřeby.

Migrace back-endu

Pod pojmem back-end rozumíme všechny součásti e-shopu, které nejsou na první pohled vidět. Při migraci a redesignu je třeba věnovat pozornost zejména těmto věcem

Webhosting, zálohování, podpora 

Vyberte si spolehlivý a rychlý webhosting. Nakonfigurujte si pravidelné zálohování a ujistěte se, že nový poskytovatel bude poskytovat kvalitní podporu, na kterou se můžete kdykoli spolehnout.

Migrace dat 

Určete, která konkrétní data budou migrovat. Do nového e-shopu přeneste jen to, co budete opravdu potřebovat – například produkty, účty zákazníků, objednávky nebo články na blogu.  

Praktický tip: Pokud jste v původním e-shopu měli obsah, který byl dobře vyladěný pro SEO, zkuste ho přenést 1:1, aniž byste vynechali nějaké komponenty. Tímto způsobem nepřijdete o cenné pozice ve vyhledávání. 

Konfigurace připojení 

Před migrací si podrobně zmapujte, na jaké interní a externí nástroje je váš e-shop napojen. Může jít o analytické nástroje, online chaty, affiliate aplikace, fakturační a ERP systémy nebo dodavatelské portály. Jednotlivá propojení budete muset na nové platformě znovu nakonfigurovat. 

Týdenní podcast UPdate

Nastavení procesů 

V novém CMS systému budete muset znovu nastavit a doladit jednotlivé procesy – odesílání e-mailů po zadání objednávky, registraci zákazníků, filtrování produktů atd. Tyto funkce nemusíte zachovávat stejné jako v původním e-shopu. Zkuste je vyladit tak, aby byly ještě efektivnější.  

Rada odborníka: Hledejte takový CMS systém, který bude mít vlastní rozhraní API. Díky němu budete moci řadu nastavení procesů provádět sami, aniž byste museli kontaktovat poskytovatele řešení.

Migrace front-endu 

Při migraci front-endu se obvykle provádí redesign, případně rebranding. Jeho součástí jsou zejména tyto kroky:

Návrh struktury 

Vytvořte novou strukturu e-shopu. Jednotlivé stránky, kategorie a menu optimalizujte tak, aby byly maximálně přehledné. V tomto směru je vhodná konzultace s odborníky na UX, kteří vám pomohou do detailů vyladit základní kostru internetového obchodu. 

Návrh designu 

V případě designu e-shopů obvykle platí, že méně je někdy více. Funkčnost je prvořadá. V každém případě vám originální design pomůže odlišit se od konkurence. Nechte si ho vytvořit zkušeným grafikem, který jej přizpůsobí pro jednotlivé rozměry obrazovek počítačů, chytrých telefonů či tabletů. 

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Vyladění UX

Klíčovou součástí redesignu je UX optimalizace. Ta spočívá v úpravě pozic jednotlivých prvků a jejich barev tak, aby uživatelský zážitek nebyl ničím rušen. Správně vyladěné UX vám přinese více objednávek.  

Základem optimalizace UX je podrobné testování. V tomto ohledu doporučujeme využít služeb profesionálů.

Vyladění SEO

Jakmile e-shop zprovozníte na novém CMS systému, nezapomeňte provést několik důležitých úprav a testů, které přispějí k lepšímu umístění ve vyhledávačích:  

  • povolte indexování nových stránek,
  • zkontrolujte soubory robots.txt a sitemap.xml,
  • správně migrujte meta popisky a alt popisky obrázků,
  • správně nastavte nadpisy H1 a H2,
  • zrealizujte 301 přesměrování starých URL adres na nové URL adresy,
  • nastavte stránkování, řazení a filtrování v kategoriích tak, aby byly indexovatelné,
  • přidejte interní prolinkování,
  • zkontrolujte rychlost přes Google PageSpeed a proveďte potřebné optimalizace. 

Závěr

Nezapomeňte, že migrací a redesignem vaše práce nekončí. Po úspěšném spuštění e-shopu na nové platformě věnujte velkou pozornost testování, měření, analýze a optimalizaci. Vyladíte tak i ty nejmenší detaily a váš nový internetový obchod bude dlouhodobě přinášet vynikající výsledky.

Sdílet článek
Ivan Cingel
Chief Operating Officer v CREATIVE sites

Ivan působí v CREATIVE sites na pozici COO a představuje „divokou“ kombinaci manažera a programátora v jednom. Zajišťuje efektivitu a každodenní chod výkonných týmů, které doručují služby novým a stávajícím klientům. Zároveň se již 9. rok podílí na vývoji a směřování přední e-shop platformy na Slovensku pro ambiciózní e-shopaře – CREATIVE shop.

CREATIVE sites
Tento článek ti přináší

CREATIVE sites

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
8 tipů pro optimalizaci feedů a úspěšnou online expanzi
8min. doba čtení

8 tipů pro optimalizaci feedů a úspěšnou online expanzi

Feedy zůstávají pro mnoho e-shopů atraktivní volbou produktového propojení v rámci online expanze na nové trhy. Jak s feedy pracovat efektivně a na co si dát pozor? Objevte svět produktových feedů a zjistěte, jak specializované aplikace mění pravidla hry ve správě feedů a usnadňují digitální expanzi e-shopů.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+