5 min. doba čtení

Redesign a migrace e-shopu: vše, co potřebujete vědět

V posledních letech zaznamenal e-commerce na Slovensku významný růst. Až v roce 2022 zažil mírný pokles na úrovni 13 %. Výkonnost e-shopů dnes ovlivňuje mnoho faktorů. Mezi ty nejvýznamnější patří válka, inflace nebo energetická krize. V době nejistoty však mají majitelé internetových obchodů velkou šanci investovat do rozvoje a předstihnout konkurenci, která se snaží ušetřit. 

Ivan Cingel Ivan Cingel
COO v CREATIVE sites, CreativeSites, s.r.o.
Redesign a migrace e-shopu: vše, co potřebujete vědět

Právě proto se v e-commerce světě stále častěji skloňují pojmy jako redesign a migrace e-shopu. Cílem těchto aktivit je optimalizovat fungování a zlepšit celkovou výkonnost internetového obchodu. V čem vlastně spočívají a které důležité změny jsou jejich součástí? 

Rozdíl mezi redesignem a migrací  

Mnozí provozovatelé e-shopů si pletou výrazy redesign a migrace. Pojďme si je proto v jednoduchosti vysvětlit. 

Pod pojmem redesign e-shopu se myslí změna vizuální identity, případně názvu e-shopu. Samotný CMS systém, na kterém celý projekt běží, však zůstává beze změny. Stejně tak všechny původní adresy URL zůstávají stejné.  

Migrace je o něco složitější proces, při kterém je celý e-shop takříkajíc převeden na jiný CMS systém. Často zahrnuje i redesign, příp. rebranding. Obvykle se mění i všechny URL adresy a je třeba dbát na správnou konfiguraci jednotlivých součástí. I malá chyba může mít za následek vážné problémy s funkčností internetového obchodu a jeho pozicemi ve vyhledávačích. 

Jaké jsou důvody a cíle migrace? 

Mezi nejčastější důvody migrace e-shopu patří následující: 

  • e-shop není správně optimalizován pro mobilní zařízení,
  • základní struktura internetového obchodu je chaotická, zákazníci se v něm ztrácejí,
  • e-shop je technologicky zastaralý a pomalý,
  • aktuální programátor vám nedokáže dodělat požadované funkce,
  • chcete využívat pokročilejší možnosti automatizace,
  • potřebujete se více věnovat vašemu podnikání a nechce se vám neustále řešit zdlouhavé činnosti spojené s provozem aktuálního e-shopu.

Naše rada: Předtím, než se pustíte do migrace a redesignu, pořádně zanalyzujte aktuální stav. Sepište si všechny nedostatky a stanovte si cíle, kterých byste chtěli dosáhnout „rekonstrukcí“ vašeho e-shopu. Jakmile budete mít v těchto skutečnostech jasno, bude mnohem snazší vybrat ideální řešení pro vaše potřeby.

Migrace back-endu

Pod pojmem back-end rozumíme všechny součásti e-shopu, které nejsou na první pohled vidět. Při migraci a redesignu je třeba věnovat pozornost zejména těmto věcem

Webhosting, zálohování, podpora 

Vyberte si spolehlivý a rychlý webhosting. Nakonfigurujte si pravidelné zálohování a ujistěte se, že nový poskytovatel bude poskytovat kvalitní podporu, na kterou se můžete kdykoli spolehnout.

Migrace dat 

Určete, která konkrétní data budou migrovat. Do nového e-shopu přeneste jen to, co budete opravdu potřebovat – například produkty, účty zákazníků, objednávky nebo články na blogu.  

Praktický tip: Pokud jste v původním e-shopu měli obsah, který byl dobře vyladěný pro SEO, zkuste ho přenést 1:1, aniž byste vynechali nějaké komponenty. Tímto způsobem nepřijdete o cenné pozice ve vyhledávání. 

Konfigurace připojení 

Před migrací si podrobně zmapujte, na jaké interní a externí nástroje je váš e-shop napojen. Může jít o analytické nástroje, online chaty, affiliate aplikace, fakturační a ERP systémy nebo dodavatelské portály. Jednotlivá propojení budete muset na nové platformě znovu nakonfigurovat. 

Týdenní podcast UPdate

Nastavení procesů 

V novém CMS systému budete muset znovu nastavit a doladit jednotlivé procesy – odesílání e-mailů po zadání objednávky, registraci zákazníků, filtrování produktů atd. Tyto funkce nemusíte zachovávat stejné jako v původním e-shopu. Zkuste je vyladit tak, aby byly ještě efektivnější.  

Rada odborníka: Hledejte takový CMS systém, který bude mít vlastní rozhraní API. Díky němu budete moci řadu nastavení procesů provádět sami, aniž byste museli kontaktovat poskytovatele řešení.

Migrace front-endu 

Při migraci front-endu se obvykle provádí redesign, případně rebranding. Jeho součástí jsou zejména tyto kroky:

Návrh struktury 

Vytvořte novou strukturu e-shopu. Jednotlivé stránky, kategorie a menu optimalizujte tak, aby byly maximálně přehledné. V tomto směru je vhodná konzultace s odborníky na UX, kteří vám pomohou do detailů vyladit základní kostru internetového obchodu. 

Návrh designu 

V případě designu e-shopů obvykle platí, že méně je někdy více. Funkčnost je prvořadá. V každém případě vám originální design pomůže odlišit se od konkurence. Nechte si ho vytvořit zkušeným grafikem, který jej přizpůsobí pro jednotlivé rozměry obrazovek počítačů, chytrých telefonů či tabletů. 

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Vyladění UX

Klíčovou součástí redesignu je UX optimalizace. Ta spočívá v úpravě pozic jednotlivých prvků a jejich barev tak, aby uživatelský zážitek nebyl ničím rušen. Správně vyladěné UX vám přinese více objednávek.  

Základem optimalizace UX je podrobné testování. V tomto ohledu doporučujeme využít služeb profesionálů.

Vyladění SEO

Jakmile e-shop zprovozníte na novém CMS systému, nezapomeňte provést několik důležitých úprav a testů, které přispějí k lepšímu umístění ve vyhledávačích:  

  • povolte indexování nových stránek,
  • zkontrolujte soubory robots.txt a sitemap.xml,
  • správně migrujte meta popisky a alt popisky obrázků,
  • správně nastavte nadpisy H1 a H2,
  • zrealizujte 301 přesměrování starých URL adres na nové URL adresy,
  • nastavte stránkování, řazení a filtrování v kategoriích tak, aby byly indexovatelné,
  • přidejte interní prolinkování,
  • zkontrolujte rychlost přes Google PageSpeed a proveďte potřebné optimalizace. 

Závěr

Nezapomeňte, že migrací a redesignem vaše práce nekončí. Po úspěšném spuštění e-shopu na nové platformě věnujte velkou pozornost testování, měření, analýze a optimalizaci. Vyladíte tak i ty nejmenší detaily a váš nový internetový obchod bude dlouhodobě přinášet vynikající výsledky.

Sdílet článek
Ivan Cingel
COO v CREATIVE sites, CreativeSites, s.r.o.

Ivan působí v CREATIVE sites na pozici COO a představuje „divokou“ kombinaci manažera a programátora v jednom. Zajišťuje efektivitu a každodenní chod výkonných týmů, které doručují služby novým a stávajícím klientům. Zároveň se již 10. rok podílí na vývoji a směřování přední e-shop platformy na Slovensku pro ambiciózní e-shopaře – CREATIVE shop.

CREATIVE sites
Tento článek ti přináší

CREATIVE sites

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně
2 min. doba čtení

Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně

Google aktualizoval Demand Gen kampaně. Přibyde optimalizované cílení na konkrétní věkové skupiny nebo pohlaví. Nová funkce přinese přesnější kontrolu nad tím, kdo vidí vaše reklamy, což je důležité pro efektivní cílení Googlu na konkrétní demografické segmenty.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+