Celkové hrubé tržby za zboží klesly o 11,8 % na 79,7 miliardy eur, zatímco podíl elektronického obchodu na celkových maloobchodních tržbách se snížil na 10,2 %. Klesající trend poprvé překročil dvoucifernou hodnotu. Růst digitálních služeb, jako jsou rezervace dovolených, se zpomalil na 12,7 % a celkové tržby e-commerce nepřekročily 100 miliard eur.
“Očekáváme, že německý e-commerce dosáhne svého dna ještě letos. Čtvrté čtvrtletí roku 2023 bylo s poklesem o 7,1 % prvním čtvrtletím s jednociferným poklesem od začátku léta 2022 a ukazuje na stabilizaci tržeb v budoucnu. V loňském roce měla vliv skutečnost, že internetový maloobchod je silný v produktových skupinách, jako je oblečení a zábavní zboží, kde němečtí spotřebitelé nejvíce šetřili,” dodává Gero Furchheim, prezident společnosti bevh a mluvčí představenstva Cairo AG.
Ačkoli tržby zásilkových výrobců vzrostly od roku 2019 o 62 %, celkový pokles tržeb byl v roce 2023 u různých maloobchodních odvětví výrazný. Navzdory nejistým podmínkám se předpokládá, že klesající trend skončí v roce 2024 a tržby vzrostou o 2,0 %.
Prodej z druhé ruky roste nejen v Německu
Pokles aktivity zákazníků v internetovém maloobchodě a preference levnějšího zboží z druhé ruky vytváří pro maloobchodníky nové výzvy. Celkově prodej použitého zboží roste jak co do počtu prodaných kusů, tak co do obliby mezi spotřebiteli. V nedávném průzkumu britského trhu se ukázalo, že vyššímu prodeji použitého zboží nahrávají jak ekologické, tak ekonomické důvody. Více než polovina (55 %) nakupujících přiznala, že nakupuje zboží z druhé ruky kvůli nižší ceně. Udržitelnost uvedlo jako důvod nákupu pouze 8 % respondentů.
Maloobchodníci budou muset v nadcházejícím období efektivně optimalizovat své procesy a zaměřit se na potřeby zákazníků, aby mohli růst.