Polský trh je pro e-commerce projekty velice zajímavý z pohledu velikosti, chování zákazníků či spotřebitelských nálad. Chcete-li se připravit na raketový růst v Polsku, prozradíme vám sedm spotřebitelských trendů, které v roce 2024 výrazně ovlivňují situaci na trhu.
7 trendů na polském trhu v roce 2024
Vysoká inflace, globální krize či neklid na světových trzích. To vše se odráží na ochotě lidí utrácet své peníze za nákupy v obchodě. V roce 2024 se však nepříznivá situace z předchozích let začala postupně obracet.
V tomto roce pouze 38 % polských spotřebitelů uvedlo, že vysoká inflace a globální krize ovlivňují jejich nákupní rozhodnutí. Pro srovnání, v roce 2023 to bylo až 47 %.
Tento pokles vlévá optimismus i do online prostoru a v blízké budoucnosti se můžeme připravit na větší utrácení u spotřebitelů a nižší opatrnost při nákupech než v předchozích letech.
1. Dominance marketplaces v Polsku
Platformy jako Allegro jednoznačně dominují polskému trhu. Až 41 % polských zákazníků začíná své vyhledávání právě na těchto tržištích. Samotné Allegro si ukrajuje z tohoto koláče až 33 %, což dokonce výrazně převyšuje Google (26 %).
Proč se v Polsku právě tržiště těší takové oblibě?
- Atraktivní ceny,
- dostupnost širokého výběru produktů,
- pohodlné a rychlé nakupování,
- z pohledu prodejce – sada nástrojů podporujících digitální transformaci prodeje – platby, dodání, dosah na zákazníky, rychlá implementace produktů do prodeje a reklamní nástroje podpory prodeje.
Chcete-li oslovit polské zákazníky již v úvodní fázi nákupního procesu, na Allegre byste jednoznačně neměli chybět.
2. Rostoucí počet Smart Shopperů
Až 36% polských spotřebitelů si časuje své nákupy podle nejlepších nabídek. Mluvíme o fenoménu tzv. „Smart Shoppers“, který můžeme aktuálně vidět stále častěji. Takový zákazník si jednoduše počká na výhodný nákup. Používá všechny dostupné srovnávače cen a čeká na větší akce, díky kterým dokáže nakoupit více produktů za výhodnější cenu.
Opět se dostáváme k cenové politice, která je na polském trhu obzvláště náročná. Lidé čekají na akce a e-shopy mají co dělat, aby si dokázali v tomto boji udržet svého zákazníka.
3. Rychlé rozhodování o nákupech
Chování zákazníků se za poslední roky mění jako na houpačce. Jinak tomu není ani v polském e-commerce.
Když se podíváme na situaci před pandemií, až 20 % zákazníků v těchto letech dokončilo své online hledání nákupem v kamenných obchodech. Tento trend se však v posledních letech výrazně změnil. Mluvíme o tvz. „Compressed Commerce“, který se nevyhnul ani Polsku.
Dnes pouze 6 % Poláků, kteří začínají svůj nákupní proces online, jej dokončí v kamenné prodejně. Pozorujeme tedy až 14% pokles, což nám signalizuje výrazný posun směrem k online nákupům a výborné zprávy pro celý e-commerce trh v Polsku.
4. Rostoucí role Allegra a každodenních nákupů v online
Víme, že Allegro dominuje polskému e-commerce. V poslední době však zaznamenáváme další zajímavý fenomén – nárůst jeho využití i v tzv. rychloobrátkovém spotřebním zboží (FMCG), jako jsou čistící prostředky pro domácnost či potraviny.
Polští spotřebitelé stále více přesouvají své každodenní nákupy do online prostoru a e-shopy by toho měly využít. Právě v tomto segmentu byste měli zajistit svou přítomnost na Allegre a dalších klíčových platformách.
5. Cenová citlivost a hledání výhodných nabídek
Slevy, akce, produkty z druhé ruky a výhodné nabídky. Polský trh je pro e-shopy náročný. Lidé jsou zvyklí hledat výhodné nákupy, srovnávají ceny a využívají slevy. Tento trend se promítá do všech segmentů na trhu.
Až 57 % polských zákazníků změní platformu, pokud najde lepší cenu. Navíc, 43 % zákazníků je ovlivněno různými akcemi a slevami. E-shopy na polském trhu musí být více než kdekoli jinde na světě cenově konkurenceschopné a nabízet pravidelné akce a slevy.
6. Role reklamy v nákupním chování
Dobrou zprávou je, že Poláci jsou náchylní věřit reklamě a koupit si díky ní i novou značku, o které dříve vůbec neuvažovali.
Až 50 % Poláků uvádí, že jim reklama pomohla najít výhodnou nabídku, zatímco 36 % přiznalo, že si koupili značku, o které dříve neuvažovali právě díky reklamě.
Polský trh je velký a se správně zvolenou marketingovou strategií na něm dokážete uspět.
7. Omnikanálové nákupní preference
Zákazníci v Polsku rádi kombinují výhody online a offline nákupů. Často si prohlížejí produkty na e-shopu a následně je koupí v kamenné prodejně. Platí to i naopak – produkt si vyzkouší na prodejně a následně objednají online.
Když se podíváme na konkrétní příklady, tak například 48 % Poláků stále preferuje nákup potravin v kamenných obchodech. Naopak, čistící prostředky a potřeby pro domácí mazlíčky mnohem raději nakupují online.
Před vstupem na polský trh proto doporučujeme udělat si domácí úkol a seznámit se s těmito preferencemi pro jednotlivé kategorie. Následně kombinovat nabídky pro online a offline zákazníky tam, kde je to relevantní.
Expanze je jen začátek
V polském maloobchodu se stává téměř nezbytností nabízet produkty s výraznou slevou, nebo vytvořit atraktivní dárkový koncept, který přesvědčí polského zákazníka.
Dokonce i v prodeji aut zde kralují použité automobily a v případě elektroniky je kombinace zlevněných, levných a použitých produktů na vrcholu zájmu.
Máte-li e-shop a plánujete expanzi, ozvěte se specialistům z Dexfinity. Partnerům pomáhají aktuálně expandovat do 34+ zemí světa včetně Polska. Ověřte si, jestli jste opravdu připraveni na nové trhy již dnes.