5 min. doba čtení

Expanze e-shopu vám v online podnikání skutečně „kryje záda“

V poslední dekádě e-shopy každým rokem rostly. Největší boom nastal během pandemie, kdy došlo k obrovskému nárůstu o desítky procent. V roce 2022 se situace v e-commerce poprvé obrátila. Víme, co fungovalo a co bude fungovat v roce 2023.

Ivan Cingel Ivan Cingel
COO v CREATIVE sites, CreativeSites, s.r.o.
Expanze e-shopu vám v online podnikání skutečně „kryje záda“

Jak může expanze „krýt záda” v dobrém i zlém?

Nejprve se podívejme na demografické údaje. Na Slovensku žije téměř 5,5 milionu obyvatel. V zemích, které jsou Slovensku nejblíže, co by kamenem dohodil (PL, CZ, AT a HU), žije dalších 68 milionů lidí a v celé Evropě je to téměř 750 milionů lidí. Samotný slovenský trh tak představuje pouze 0,7 % kupní síly celé Evropy.

A to, že expanze může vystřelit vaše čísla do nebeských výšin, potvrzují čísla z e-shopů na naší platformě. Nejlépe expandující e-shopy s více než 3 jazykovými mutacemi (kromě SK) v roce 2022 rostly dokonce v průměru o 23 %! Mezi e-shopy s největším počtem jazykových mutací patří: waragod.sk, balabim.sk, eshopist.sk, exterio.sk, robel.sk, prezuvky.sk a další. Slovensko je příliš malé „hřiště” pro jejich velké plány… Když se to podařilo jim, dokážou to i další ambiciózní e-shopy!

Zdroj dat a vzorek e-shopů

Na naší slovenské platformě určené pro ambiciózní e-shopy aktuálně běží 650 domén ve 20 zemích. V loňském roce 2022 dosáhly tyto e-shopy celkového obratu 134 milionů eur.

Níže uvedené údaje pocházejí z e-shopů, které fungují na platformě CREATIVE shop nepřetržitě od roku 2019 do roku 2022. Jedná se tedy o stabilně fungující e-shopy, které nevznikly jen z důvodu pandemie.

Jak pomáhá expanze v době růstu a poklesu?

Na základě dat z e-shopů se můžeme podívat na kumulované obraty z posledních několika let, kdy e-shopy výrazně rostly. Ve výsledcích můžete vidět, jak vám expanze může přinést dodatečný obrat.

Vývoj kumulovaného obratu e-shopů, které působí:

Z výše uvedeného vyplývá, že expandující e-shopy zaznamenaly v roce 2020 meziroční nárůst o 12 % a v roce 2021 o 7 %. V posledním roce, kdy všechny e-shopy zaznamenaly pokles, však expandující e-shopy zaznamenaly pokles o 5 % oproti e-shopům, které nerozšířily své působení na další země.

Zajímalo nás také, které země v loňském roce 2022 dosáhly na e-shopech největšího obratu – od největšího růstu po nejmenší:

  • – Rakousko + Německo (růst desítky %),
  • – Chorvatsko,
  • – Maďarsko,
  • – Polsko,
  • – Slovinsko,
  • – Rumunsko,
  • – COM domény v anglickém jazyce s mezinárodní působností
  • – Česko (nárůst pouze 0,3 %).

Je velmi hezky vidět, že expandující e-shopy mají bezpečnější a stabilnější základy svého online podnikání. V době růstu dokáží více těžit ze zahraničních trhů a v době poklesu se dokáží lépe chránit a nahradit část chybějícího obratu.

Kam e-shopy nejčastěji expandují?

Nejoblíbenější země, do kterých expandují e-shopy na naší platformě:

  • – Česko (16,4 %),
  • – COM domény v EN jazyce působící mezinárodně (6,5 %),
  • – Maďarsko (6,1 %),
  • – Německo a Rakousko (4,3 %),
  • – Rumunsko (3 %),
  • – Polsko (2,3 %),
  • – Slovinsko (1,5 %),
  • – Chorvatsko (1,2 %),
  • – Bulharsko (<1 %).

Efektivní expanze z pohledu e-shopu a jazykové mutace

Velmi důležité je efektivní přidávání dalších jazykových mutací do jedné a téže administrace (tj. do jednoho e-shopu) bez nutnosti tvorby dalšího e-shopu nebo bez nutnosti implementace nové instance e-shopu. Z hlediska expanze na další trhy je nejdůležitějším faktorem čas a efektivita technického řešení, na kterém je e-shop postaven.

Týdenní podcast UPdate

Doporučuji zvolit takový CMS systém, který dovoluje velmi rychlou implementaci již hotových jazykových mutací, ideálně do několika hodin/dnů. Získáte tak výkonný nástroj, díky kterému vás při expanzi na další trhy nebude brzdit technické řešení, ale pouze rychlost nahazování překladů a obsahu v konkrétním dalším jazyce.

Správou všech jazykových mutací z jedné administrace ušetříte spoustu peněz za vývoj na míru a jednou ranou vyřešíte řadu komplikací, jako je např. např. jednotná skladová zásoba produktů, komplexní cenotvorba a různé měny, jednotná správa obsahu, vyřizování objednávek na jednom místě apod.

V současné době existuje také řada externích nástrojů, které dokáží automatizovaně a relativně kvalitně přeložit velké množství textu do různých jazyků. E-shop se na ně může napojit například přes API, a pak můžete na několik kliknutí získat překlad obsahu do libovolného jazyka.

Administrace e-shopu od CREATIVE sites

V CREATIVE sites plně podporujeme růst a expanzi e-shopů, kterou můžeme připravit i pro e-shopy, které ještě neběží na platformě CREATIVE shop. Jazykové mutace pro jednotlivé trhy dokážeme spustit ve velmi krátké době, aktuálně máme k dispozici 20 jazykových mutací a můžeme přidávat i neomezený počet dalších mutací.

Stačí si vybrat trh, na kterém chcete podnikat a my zařídíme, abyste na něm prodávali. Náš systém e-shop byl od začátku vyvíjen tak, aby co nejvíce usnadňoval expanzi na nové trhy. E-shop a jeho jazykové mutace můžeme také přizpůsobit vašim požadavkům. Pokud plánujete expanzi nebo zahájení nového projektu a chcete jej postavit na kvalitních základech, neváhejte nás kontaktovat.

Sdílet článek
Ivan Cingel
COO v CREATIVE sites, CreativeSites, s.r.o.

Ivan působí v CREATIVE sites na pozici COO a představuje „divokou“ kombinaci manažera a programátora v jednom. Zajišťuje efektivitu a každodenní chod výkonných týmů, které doručují služby novým a stávajícím klientům. Zároveň se již 10. rok podílí na vývoji a směřování přední e-shop platformy na Slovensku pro ambiciózní e-shopaře – CREATIVE shop.

CREATIVE sites
Tento článek ti přináší

CREATIVE sites

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
E-commerce jako opravdu inteligentní systém. S personalizovanými kampaněmi pomůže AI (Vladimír Houba, RTB House)
9 min. doba čtení

E-commerce jako opravdu inteligentní systém. S personalizovanými kampaněmi pomůže AI (Vladimír Houba, RTB House)

Jak říká jedna z marketingových pouček, je třeba zajistit, aby se ten správný výrobek dostal ke správnému spotřebiteli, ve správný čas na správné místo, ve správné kvalitě a za správnou cenu. To je ovšem ideální scénář. Realita ukazuje, že s komplikovanou politikou cookies a dalšími překážkami je to spíše zbožné přání. Naštěstí digitální marketing patří […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
88 % spotřebitelů chce kombinovat online a offline nakupování. Jak se přizpůsobit omnichannel standardu?
5 min. doba čtení

88 % spotřebitelů chce kombinovat online a offline nakupování. Jak se přizpůsobit omnichannel standardu?

Nejnovější výroční zpráva společnosti Bazaarvoice Shopper Experience Index (SEI) přináší nové poznatky o tom, kam se ubírají očekávání současných nakupujících. Průzkum se uskutečnil na vzorku více než 8 000 zákazníků ze zemí jako USA, Velká Británie, Francie, Německo, Kanada, Austrálie a Indie. Proč je omnichannel buzzwordem současnosti? A které strategie si musí značky osvojit, aby […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Co je zážitkové nakupování?
4 min. doba čtení

Co je zážitkové nakupování?

Znáte pojem Immersive Shopping? Můžeme jej přeložit také jako zážitkové nakupování. Jedná se o obchodní strategii, která spojuje digitální inovace se zajímavými a hmatatelnými aspekty tradičního retailu. Kombinuje digitální a fyzický svět s cílem vytvořit nezapomenutelné a poutavé zážitky prostřednictvím nejmodernějších technologií, jako jsou virtuální realita (VR), rozšířená realita (AR) a live shopping.

Redakcia Redakcia
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+