5 min. doba čtení

Jaký byl Black Friday 2024 na e-shopech od CREATIVE sites? Zajímavá zjištění nás překvapila

Black Friday a Cyber Monday jsou pro provozovatele e-shopů každoročně velmi důležité, přičemž během nich často padají prodejní rekordy. V posledních letech se však šušká, že tyto nákupní svátky již postupně ztrácejí na popularitě a nemají tak velký smysl. Ale kde je pravda? V CREATIVE sites si připravili průzkum mezi svými klienty a došli k velmi zajímavým zjištěním, která nás všechny překvapila. Zvláště minulý rok se data prodejů během Black Friday a Cyber Monday dost odchylují od toho, na co jsme byli doposud zvyklí. Co všechno se změnilo?

Ivan Cingel Ivan Cingel
COO v CREATIVE sites, CreativeSites, s.r.o.
Jaký byl Black Friday 2024 na e-shopech od CREATIVE sites? Zajímavá zjištění nás překvapila
Zdroj: CREATIVE sites

Obrat až 2,1 milionu eur 

V rámci první analýzy se odborníci z CREATIVE sites podívali na všechny e-shopy fungující na své platformě – nezávisle na tom, kdy vznikly. Internetové obchody CREATIVE sites fungují až ve 20 různých jazycích a objednávky z nich putovaly do 32 zemí světa. Čísla, kterých letos dosáhli během Black Friday a Cyber Monday, jsou velmi zajímavá.

  • Celkový obrat e-shopů byl 2 095 000 €, přičemž k nejvyššímu objemu nákupů došlo až v pondělí na Cyber Monday. Naopak, nejméně nákupů bylo zaznamenáno v sobotu.
  • Celkový počet objednávek e-shopů byl 23 171. Nejvyšší počet objednávek evidovaly internetové obchody v pondělí, nejnižší v sobotu.
  • Průměrná hodnota objednávky byla 90,45 €. Nejhodnotnější objednávka byla vytvořena v pátek (96,13 €), nejnižší v sobotu (78,91 €).

Výborné výsledky dosahují i novější e-shopy 

Druhý průzkum provedli v CREATIVE sites na vybrané skupině e-shopů ze své platformy, které fungují nepřetržitě od roku 2020 do roku 2024. Následující čísla velmi pěkně demonstrují, že i relativně mladé e-shopy bez dlouhé historie dokážou během Black Friday a Cyber Monday generovat velmi pěkná čísla.

  • Celkový obrat e-shopů byl 1 831 000 € – nejvíce se e-shopům dařilo v pondělí na Cyber Monday, nejméně v sobotu.
  • Celkový počet objednávek e-shopů byl 21 363. Nejvyšší číslo připadlo na pondělí, nejnižší na sobotu.
  • Průměrná hodnota objednávky byla 85,73 €. Nejvyšší hodnotu objednávky zaznamenaly e-shopy v pátek (89,74 €), nejnižší v sobotu (76,72 €).

Zdroj: Freepik

Klesá Black Friday na popularitě? 

Když si porovnáme letošní Black Friday 29. 11. 2024 s tím předchozím (24. 11. 2023), musíme konstatovat, že fámy se potvrzují. Tento nákupní svátek opravdu na první pohled ztrácí svou oblíbenost. Ve vzorku všech e-shopů na platformě CREATIVE sites klesl během pátku obrat meziročně o 2,61 %.

Je tu však jedno velké ALE. Přestože obraty e-shopů na Black Friday meziročně klesly, v pondělí výrazně vzrostly. Konkrétně až o 12,5 %. V sobotu zaznamenaly meziroční nárůst obratu o 5,11 %, v neděli mírný pokles o 0,26 %.

Zajímavost: Meziročně dosáhly e-shopy během celého Black Friday víkendu nárůst obratu o 3,73 %. Toto číslo jednoznačně ukazuje, že tyto oblíbené nákupní dny stále neklesají na popularitě, právě naopak. 

Výsledky e-shopů fungujících od roku 2020

U novějších e-shopů fungujících nepřetržitě od roku 2020 byla čísla ještě příznivější a vypadala následovně:

  • v pátek klesl prodej o 0,94 %,
  • v sobotu vzrostl prodej o 8,44 %,
  • v neděli vzrostl prodej o 5,37 %,
  • v pondělí vzrostl prodej o 13,42 %.

„Black Friday a Cyber Monday 2024 ukázaly, že nákupní chování zákazníků se mění. Zatímco v minulosti dominoval pátek, letos se stal klíčovým dnem pondělí. Pravděpodobně i proto, že e-shopy spouštějí Black Friday již týdny před samotným pátkem. Obraty v e-shopech na naší platformě dosáhly celkem 2,1 milionu eur, přičemž průměrná hodnota objednávky byla 90,45 €. Tento trend zdůrazňuje důležitost strategického přístupu e-shopů k prodlouženým víkendovým akcím a zvýrazňuje Cyber Monday jako den s největším prodejním potenciálem,“ říká Ivan Cingel, COO & e-commerce consultant z CREATIVE sites.

Zdroj: Freepik

Souhrn: Má Black Friday ještě smysl? 

Pokud provozujete e-shop, Black Friday určitě nepodceňujte. Samotný pátek sice není nejsilnějším dnem, ale celý víkend od Black Friday až do Cyber Monday stále představuje velmi silnou příležitost k vygenerování zajímavých obratů.

„Meziroční porovnání Black Friday a Cyber Monday ukázalo kontinuální změny v prodejních strategiích i chování zákazníků. Zatímco v roce 2022 a 2023 byl Black Friday dominantním dnem, v roce 2024 zaznamenal Cyber Monday nárůst obratu u stabilních e-shopů až 13,42 %. Tento posun reflektuje změnu v nákupním chování – zákazníci využívají více času na porovnávání nabídek a nakupují až na konci akce,“ dodává Ivan Cingel.

Expanze může přinést ještě lepší výsledky 

Data z letošního Black Friday a Cyber Monday zároveň velmi pěkně ukazují sílu expanze na nové trhy. Jak říká i Ivan Cingel: „Růst obratu o 3,73 % během Black Friday a Cyber Monday víkendu v roce 2024, navzdory ekonomickým výzvám, prokazuje stabilní kupní sílu zákazníků v online prostoru. E-shopy na naší platformě expandovaly do 32 zemí ve 20 jazycích, což podtrhuje význam globální diverzifikace. Tento vývoj potvrzuje, že spotřebitelé jsou stále více připraveni nakupovat mezinárodně. Kvalitní služby a lokalizované jazykové mutace jsou přitom rozhodujícími faktory úspěchu.“

Chcete i vy posunout svůj e-shop na novou úroveň a naplno využít možnosti expanze do zahraničí či silného marketingu během příštího Black Friday víkendu? Odborníci z CREATIVE sites vám ochotně poradí a doporučí optimální řešení pro váš konkrétní případ.

Sdílet článek
Ivan Cingel
COO v CREATIVE sites, CreativeSites, s.r.o.

Ivan působí v CREATIVE sites na pozici COO a představuje „divokou“ kombinaci manažera a programátora v jednom. Zajišťuje efektivitu a každodenní chod výkonných týmů, které doručují služby novým a stávajícím klientům. Zároveň se již 10. rok podílí na vývoji a směřování přední e-shop platformy na Slovensku pro ambiciózní e-shopaře – CREATIVE shop.

CREATIVE sites
Tento článek ti přináší

CREATIVE sites

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Podnikání s e-shopem nemusí být peklo. Opravdu ne
4 min. doba čtení

Podnikání s e-shopem nemusí být peklo. Opravdu ne

Pokud máte e-shop, určitě to znáte: faktury, kurýři, platby, účetní… V jednu chvíli máte pocit, že místo produktů podnikáte hlavně s papíry. A když si už myslíte, že je vše hotové, zjistíte, že jste na něco zapomněli. Nebo že vám zákazník nezaplatil.

Braňo Šimo Braňo Šimo
CEO, SuperFaktura, s.r.o.
Přečíst článek
Vrácení zboží způsobuje krizi v e-commerce
3 min. doba čtení

Vrácení zboží způsobuje krizi v e-commerce

Vrácení zboží se stalo nedílnou součástí zákaznické cesty v e-commerce. Je to pohodlný způsob pro zákazníka, avšak výrazný nárůst vratek činí vrásky na čelách prodejců. Například ve Spojeném království se očekává, že objem vráceného zboží v segmentu nepotravinových produktů dosáhne v roce 2024 částky 27 miliard liber.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Jak čínské e-shopy mění českou e-commerce
12 min. doba čtení

Jak čínské e-shopy mění českou e-commerce

Čínské e-shopy jako Temu, Shein a AliExpress si získávají stále větší popularitu po celém světě, včetně Evropy a USA. Nabízejí extrémně nízké ceny, široký sortiment produktů a často i bezplatné doručení. Nicméně za touto lákavou fasádou se může skrývat strategie, která má zásadní negativní dopady na spotřebitele i lokální ekonomiky.

Jakub Matoušek Jakub Matoušek
Founder & CEO, Pathfinder
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+