5 min. doba čtení

Jaký byl Black Friday 2024 na e-shopech od CREATIVE sites? Zajímavá zjištění nás překvapila

Black Friday a Cyber Monday jsou pro provozovatele e-shopů každoročně velmi důležité, přičemž během nich často padají prodejní rekordy. V posledních letech se však šušká, že tyto nákupní svátky již postupně ztrácejí na popularitě a nemají tak velký smysl. Ale kde je pravda? V CREATIVE sites si připravili průzkum mezi svými klienty a došli k velmi zajímavým zjištěním, která nás všechny překvapila. Zvláště minulý rok se data prodejů během Black Friday a Cyber Monday dost odchylují od toho, na co jsme byli doposud zvyklí. Co všechno se změnilo?

Ivan Cingel Ivan Cingel
COO v CREATIVE sites, CreativeSites, s.r.o.
Jaký byl Black Friday 2024 na e-shopech od CREATIVE sites? Zajímavá zjištění nás překvapila
Zdroj: CREATIVE sites

Obrat až 2,1 milionu eur 

V rámci první analýzy se odborníci z CREATIVE sites podívali na všechny e-shopy fungující na své platformě – nezávisle na tom, kdy vznikly. Internetové obchody CREATIVE sites fungují až ve 20 různých jazycích a objednávky z nich putovaly do 32 zemí světa. Čísla, kterých letos dosáhli během Black Friday a Cyber Monday, jsou velmi zajímavá.

  • Celkový obrat e-shopů byl 2 095 000 €, přičemž k nejvyššímu objemu nákupů došlo až v pondělí na Cyber Monday. Naopak, nejméně nákupů bylo zaznamenáno v sobotu.
  • Celkový počet objednávek e-shopů byl 23 171. Nejvyšší počet objednávek evidovaly internetové obchody v pondělí, nejnižší v sobotu.
  • Průměrná hodnota objednávky byla 90,45 €. Nejhodnotnější objednávka byla vytvořena v pátek (96,13 €), nejnižší v sobotu (78,91 €).

Výborné výsledky dosahují i novější e-shopy 

Druhý průzkum provedli v CREATIVE sites na vybrané skupině e-shopů ze své platformy, které fungují nepřetržitě od roku 2020 do roku 2024. Následující čísla velmi pěkně demonstrují, že i relativně mladé e-shopy bez dlouhé historie dokážou během Black Friday a Cyber Monday generovat velmi pěkná čísla.

  • Celkový obrat e-shopů byl 1 831 000 € – nejvíce se e-shopům dařilo v pondělí na Cyber Monday, nejméně v sobotu.
  • Celkový počet objednávek e-shopů byl 21 363. Nejvyšší číslo připadlo na pondělí, nejnižší na sobotu.
  • Průměrná hodnota objednávky byla 85,73 €. Nejvyšší hodnotu objednávky zaznamenaly e-shopy v pátek (89,74 €), nejnižší v sobotu (76,72 €).

Zdroj: Freepik

Klesá Black Friday na popularitě? 

Když si porovnáme letošní Black Friday 29. 11. 2024 s tím předchozím (24. 11. 2023), musíme konstatovat, že fámy se potvrzují. Tento nákupní svátek opravdu na první pohled ztrácí svou oblíbenost. Ve vzorku všech e-shopů na platformě CREATIVE sites klesl během pátku obrat meziročně o 2,61 %.

Je tu však jedno velké ALE. Přestože obraty e-shopů na Black Friday meziročně klesly, v pondělí výrazně vzrostly. Konkrétně až o 12,5 %. V sobotu zaznamenaly meziroční nárůst obratu o 5,11 %, v neděli mírný pokles o 0,26 %.

Zajímavost: Meziročně dosáhly e-shopy během celého Black Friday víkendu nárůst obratu o 3,73 %. Toto číslo jednoznačně ukazuje, že tyto oblíbené nákupní dny stále neklesají na popularitě, právě naopak. 

Výsledky e-shopů fungujících od roku 2020

U novějších e-shopů fungujících nepřetržitě od roku 2020 byla čísla ještě příznivější a vypadala následovně:

  • v pátek klesl prodej o 0,94 %,
  • v sobotu vzrostl prodej o 8,44 %,
  • v neděli vzrostl prodej o 5,37 %,
  • v pondělí vzrostl prodej o 13,42 %.

„Black Friday a Cyber Monday 2024 ukázaly, že nákupní chování zákazníků se mění. Zatímco v minulosti dominoval pátek, letos se stal klíčovým dnem pondělí. Pravděpodobně i proto, že e-shopy spouštějí Black Friday již týdny před samotným pátkem. Obraty v e-shopech na naší platformě dosáhly celkem 2,1 milionu eur, přičemž průměrná hodnota objednávky byla 90,45 €. Tento trend zdůrazňuje důležitost strategického přístupu e-shopů k prodlouženým víkendovým akcím a zvýrazňuje Cyber Monday jako den s největším prodejním potenciálem,“ říká Ivan Cingel, COO & e-commerce consultant z CREATIVE sites.

Zdroj: Freepik

Souhrn: Má Black Friday ještě smysl? 

Pokud provozujete e-shop, Black Friday určitě nepodceňujte. Samotný pátek sice není nejsilnějším dnem, ale celý víkend od Black Friday až do Cyber Monday stále představuje velmi silnou příležitost k vygenerování zajímavých obratů.

„Meziroční porovnání Black Friday a Cyber Monday ukázalo kontinuální změny v prodejních strategiích i chování zákazníků. Zatímco v roce 2022 a 2023 byl Black Friday dominantním dnem, v roce 2024 zaznamenal Cyber Monday nárůst obratu u stabilních e-shopů až 13,42 %. Tento posun reflektuje změnu v nákupním chování – zákazníci využívají více času na porovnávání nabídek a nakupují až na konci akce,“ dodává Ivan Cingel.

Expanze může přinést ještě lepší výsledky 

Data z letošního Black Friday a Cyber Monday zároveň velmi pěkně ukazují sílu expanze na nové trhy. Jak říká i Ivan Cingel: „Růst obratu o 3,73 % během Black Friday a Cyber Monday víkendu v roce 2024, navzdory ekonomickým výzvám, prokazuje stabilní kupní sílu zákazníků v online prostoru. E-shopy na naší platformě expandovaly do 32 zemí ve 20 jazycích, což podtrhuje význam globální diverzifikace. Tento vývoj potvrzuje, že spotřebitelé jsou stále více připraveni nakupovat mezinárodně. Kvalitní služby a lokalizované jazykové mutace jsou přitom rozhodujícími faktory úspěchu.“

Chcete i vy posunout svůj e-shop na novou úroveň a naplno využít možnosti expanze do zahraničí či silného marketingu během příštího Black Friday víkendu? Odborníci z CREATIVE sites vám ochotně poradí a doporučí optimální řešení pro váš konkrétní případ.

Sdílet článek
Ivan Cingel
COO v CREATIVE sites, CreativeSites, s.r.o.

Ivan působí v CREATIVE sites na pozici COO a představuje „divokou“ kombinaci manažera a programátora v jednom. Zajišťuje efektivitu a každodenní chod výkonných týmů, které doručují služby novým a stávajícím klientům. Zároveň se již 10. rok podílí na vývoji a směřování přední e-shop platformy na Slovensku pro ambiciózní e-shopaře – CREATIVE shop.

CREATIVE sites
Tento článek ti přináší

CREATIVE sites

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Vrácení zboží způsobuje krizi v e-commerce
3 min. doba čtení

Vrácení zboží způsobuje krizi v e-commerce

Vrácení zboží se stalo nedílnou součástí zákaznické cesty v e-commerce. Je to pohodlný způsob pro zákazníka, avšak výrazný nárůst vratek činí vrásky na čelách prodejců. Například ve Spojeném království se očekává, že objem vráceného zboží v segmentu nepotravinových produktů dosáhne v roce 2024 částky 27 miliard liber.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Jak čínské e-shopy mění českou e-commerce
12 min. doba čtení

Jak čínské e-shopy mění českou e-commerce

Čínské e-shopy jako Temu, Shein a AliExpress si získávají stále větší popularitu po celém světě, včetně Evropy a USA. Nabízejí extrémně nízké ceny, široký sortiment produktů a často i bezplatné doručení. Nicméně za touto lákavou fasádou se může skrývat strategie, která má zásadní negativní dopady na spotřebitele i lokální ekonomiky.

Jakub Matoušek Jakub Matoušek
Founder & CEO, Pathfinder
Přečíst článek
Ukradl stát doménu stvr.sk? Ale kdepak…
5 min. doba čtení

Ukradl stát doménu stvr.sk? Ale kdepak…

Celá kauza ohledně domény a „chudáka“ studenta je ukázkový příklad, jak se podle mě nedělají doménové spekulace. S doménami dělám jako hobby už možná 15 let. Je to pro mě zábava a někdy příjemný finanční bonus. Každopádně, text je čistě můj názor. Nejsem právník. 🙂

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+