Obrat až 2,1 milionu eur
V rámci první analýzy se odborníci z CREATIVE sites podívali na všechny e-shopy fungující na své platformě – nezávisle na tom, kdy vznikly. Internetové obchody CREATIVE sites fungují až ve 20 různých jazycích a objednávky z nich putovaly do 32 zemí světa. Čísla, kterých letos dosáhli během Black Friday a Cyber Monday, jsou velmi zajímavá.
- Celkový obrat e-shopů byl 2 095 000 €, přičemž k nejvyššímu objemu nákupů došlo až v pondělí na Cyber Monday. Naopak, nejméně nákupů bylo zaznamenáno v sobotu.
- Celkový počet objednávek e-shopů byl 23 171. Nejvyšší počet objednávek evidovaly internetové obchody v pondělí, nejnižší v sobotu.
- Průměrná hodnota objednávky byla 90,45 €. Nejhodnotnější objednávka byla vytvořena v pátek (96,13 €), nejnižší v sobotu (78,91 €).
Výborné výsledky dosahují i novější e-shopy
Druhý průzkum provedli v CREATIVE sites na vybrané skupině e-shopů ze své platformy, které fungují nepřetržitě od roku 2020 do roku 2024. Následující čísla velmi pěkně demonstrují, že i relativně mladé e-shopy bez dlouhé historie dokážou během Black Friday a Cyber Monday generovat velmi pěkná čísla.
- Celkový obrat e-shopů byl 1 831 000 € – nejvíce se e-shopům dařilo v pondělí na Cyber Monday, nejméně v sobotu.
- Celkový počet objednávek e-shopů byl 21 363. Nejvyšší číslo připadlo na pondělí, nejnižší na sobotu.
- Průměrná hodnota objednávky byla 85,73 €. Nejvyšší hodnotu objednávky zaznamenaly e-shopy v pátek (89,74 €), nejnižší v sobotu (76,72 €).
Klesá Black Friday na popularitě?
Když si porovnáme letošní Black Friday 29. 11. 2024 s tím předchozím (24. 11. 2023), musíme konstatovat, že fámy se potvrzují. Tento nákupní svátek opravdu na první pohled ztrácí svou oblíbenost. Ve vzorku všech e-shopů na platformě CREATIVE sites klesl během pátku obrat meziročně o 2,61 %.
Je tu však jedno velké ALE. Přestože obraty e-shopů na Black Friday meziročně klesly, v pondělí výrazně vzrostly. Konkrétně až o 12,5 %. V sobotu zaznamenaly meziroční nárůst obratu o 5,11 %, v neděli mírný pokles o 0,26 %.
Zajímavost: Meziročně dosáhly e-shopy během celého Black Friday víkendu nárůst obratu o 3,73 %. Toto číslo jednoznačně ukazuje, že tyto oblíbené nákupní dny stále neklesají na popularitě, právě naopak.
Výsledky e-shopů fungujících od roku 2020
U novějších e-shopů fungujících nepřetržitě od roku 2020 byla čísla ještě příznivější a vypadala následovně:
- v pátek klesl prodej o 0,94 %,
- v sobotu vzrostl prodej o 8,44 %,
- v neděli vzrostl prodej o 5,37 %,
- v pondělí vzrostl prodej o 13,42 %.
„Black Friday a Cyber Monday 2024 ukázaly, že nákupní chování zákazníků se mění. Zatímco v minulosti dominoval pátek, letos se stal klíčovým dnem pondělí. Pravděpodobně i proto, že e-shopy spouštějí Black Friday již týdny před samotným pátkem. Obraty v e-shopech na naší platformě dosáhly celkem 2,1 milionu eur, přičemž průměrná hodnota objednávky byla 90,45 €. Tento trend zdůrazňuje důležitost strategického přístupu e-shopů k prodlouženým víkendovým akcím a zvýrazňuje Cyber Monday jako den s největším prodejním potenciálem,“ říká Ivan Cingel, COO & e-commerce consultant z CREATIVE sites.
Souhrn: Má Black Friday ještě smysl?
Pokud provozujete e-shop, Black Friday určitě nepodceňujte. Samotný pátek sice není nejsilnějším dnem, ale celý víkend od Black Friday až do Cyber Monday stále představuje velmi silnou příležitost k vygenerování zajímavých obratů.
„Meziroční porovnání Black Friday a Cyber Monday ukázalo kontinuální změny v prodejních strategiích i chování zákazníků. Zatímco v roce 2022 a 2023 byl Black Friday dominantním dnem, v roce 2024 zaznamenal Cyber Monday nárůst obratu u stabilních e-shopů až 13,42 %. Tento posun reflektuje změnu v nákupním chování – zákazníci využívají více času na porovnávání nabídek a nakupují až na konci akce,“ dodává Ivan Cingel.
Expanze může přinést ještě lepší výsledky
Data z letošního Black Friday a Cyber Monday zároveň velmi pěkně ukazují sílu expanze na nové trhy. Jak říká i Ivan Cingel: „Růst obratu o 3,73 % během Black Friday a Cyber Monday víkendu v roce 2024, navzdory ekonomickým výzvám, prokazuje stabilní kupní sílu zákazníků v online prostoru. E-shopy na naší platformě expandovaly do 32 zemí ve 20 jazycích, což podtrhuje význam globální diverzifikace. Tento vývoj potvrzuje, že spotřebitelé jsou stále více připraveni nakupovat mezinárodně. Kvalitní služby a lokalizované jazykové mutace jsou přitom rozhodujícími faktory úspěchu.“
Chcete i vy posunout svůj e-shop na novou úroveň a naplno využít možnosti expanze do zahraničí či silného marketingu během příštího Black Friday víkendu? Odborníci z CREATIVE sites vám ochotně poradí a doporučí optimální řešení pro váš konkrétní případ.