
Tahák marketéra v roce 2023
Celé makroekonomické pozadí se mění a s tím i chování spotřebitelů. Jako marketér pomůžete vaši značce tím, že budete:
- maximálně využívat nasbíraných dat a využívat automatizaci,
- tvořit promyšlenou kreativu, která vám umožní konkurenční náskok,
- udržovat stávající firemní rozpočet a nekompromisně tlačit na jeho zvýšení,
- šlapat do brand marketingu a zároveň hledat balanc mezi ním a výkonnostním marketingem,
- každý krok průběžně měřit a vyhodnocovat (s ohledem na ochranu soukromí).
Které novinky a trendy v roce 2023 už netrpělivě vyhlížíme?
V rámci PPC
Kaufland Marketplace
Na jaře očekáváme spuštení Kaufland Marketplace, po Německu bude tak Česko a Slovensko dalšími zeměmi, které nabídnou internetovým prodejcům nepotravinového zboží příležitost oslovit miliony dalších zákazníků pomocí platformy tržiště Kaufland.cz a Kaufland.sk.
Nasdílení Heureky
Heureku bude možné konečně nasdílet. Dočkáme se klasického sdílení účtů, které je možné už téměř ve všech systémech. Do Heureky bylo prozatím nutné poslat přihlašovací údaje, které byly pro všechny správce jednotné.
Lookalike cílení kampaní
Seznam připravuje novinku v podobě lookalike cílení kampaní. Google i Facebook již takovou možnost má, ale u Seznamu se na to dlouho čekalo. Už i na Seznamu tak budete moct získat nové zákazníky díky cílení na lookalike publika, která se nejvíc podobají vaší cílové skupině.
Větší používání volné shody
Google se bude čím dál více snažit prosazovat používání volné shody ve vyhledávacích kampaních. Tu ocení hlavně inzerenti. Vaše zadané klíčové slovo se totiž zobrazí i u relevantních vyhledávacích dotazů, a to i když neobsahují žádné klíčové slovo.
PMax kampaně v popředí
PMax kampaně se budou dále vyvíjet a budou se rozšiřovat jejich možnosti nastavení. My už s nimi máme první zkušenosti.
Automatické doporučení v účtech
Google bude čím dál více prosazovat používání automatických doporučení v účtech. Tato doporučení pak samy například vypínají málo vyhledávaná klíčová slova, upravují strategie nabídek, rozšiřují zacílení kampaní nebo mění atribuční model.
Růst Seznam Nákupů
Seznam Nákupy se budou dále rozšiřovat a v průběhu Q1/2023 by mělo být konečně možné rozdělit náklady podle jednotlivých systémů a tím v reportingu rozdělit výkon Zboží.cz a Zboží inzerátů (produktová inzerce ve vyhledávání Seznamu).
V rámci datové analytiky
Google Analytics 4 přeberou štafetu
V létě přeberou Analytics po Universal pomyslnou štafetu. Abyste neztratili žádná důležitá data, pohlídejte si plynulý přechod na nové “čtyřky”.
Práce s daty v reálném čase
Doporučujeme co nejvíce pracovat s daty uživatelů v reálném čase. Například při řešení požadavků můžete hned reagovat a danému zákazníkovi i rovnou pomoci s problémem. V reálném čase také snadněji objevíte anomálie v metrikách (metriky se počítají na úrovni minut/hodin) v rámci tržeb i návštěvnosti webu. Vyhněte se používání offline souborů, které jsou zastaralé a jejich zasílání neefektivní.
Větší důraz na first party data
Očekáváme profilování uživatelů pro CRM a domodelovávání dat do systémů na základě first party dat kvůli nemožnosti využívat cookies třetích stran. Bude tak výrazný důraz na bezpečnost reklamních systémů i soukromí uživatelů.
Přihlašování uživatelů přes Czech ad ID
Kvůli ukončování cookies třetích stran bude nutné vyřešit přihlašování uživatelů. Očekává se, že se tak bude dít prostřednictvím reklamního identifikátoru Czech Ad ID, které představuje bezpečnou identitu pro české uživatele.
Spuštění Server-side měření
Nějakou dobu už je tu s námi i server-side měření, ale stále v beta verzi. V roce 2023 se předpokládá spuštění ostré verze, což je velké téma i s ohledem na cookies. K first party data přistupujte ideálně přes SGTM ([Server-side Google Tag Manager). Je efektivní, funkční i bez nutnosti práce programátora a funguje napříč zařízeními.
V rámci SEO a COPY
Google si došlápne na spam odkazy
Google na konci roku 2022 spustil další aktualizaci, která se týká spam odkazů. Bude přísnější v postihu ohledně kvality odkazových domén.
Tvořte užitečný obsah pro uživatele
Nejen v roce 2023, ale i v tom minulém jsme pocítili, že se Google více zaměřuje na uživatelský obsah. Vyhodnocuje, zda je content opravdu užitečný pro uživatele (zda v něm uživatelé nachází odpovědi na své otázky).
Nová možnost kontroly výpadku
Google spustil nový panel, pomocí kterého uvidíme, jestli nedošlo k výpadku v rámci vyhledávání. Užitečný nástroj pro každého, kdo řeší SEO.
V rámci kreativy
AR technologie jako standard
AR (rozšířená realita) umí zvýšit engagement. Je jakousi digitální nadstavbou našeho světa a v reálném čase máte možnost vidět nejen prvky ve vašem zorném poli, ale i virtuální objekty, které můžete ovládat. Velmi efektní nástroj, který je pro většinu uživatelů zajímavým zpestřením online prostředí.
AI technologie, která pomáhá při tvorbě obsahu
Ještě nedávno to znělo jako sci-fi, ale rok 2023 bude také ve znamení využívání AI technologie. O technologiích, které simulují práci copywriterů, se mluví už delší dobu, ale nyní se s AI roztrhl pytel. Ale umí dodat do textů emoce?
Krátká videa a TikTok v čele leadera
Do popředí se dostávají dynamická, krátká videa, která snadno udržují pozornost uživatelů. TikTok tak v roce 2023 ještě více zdůrazní svou pozici udávání trendu mezi sociálními sítěmi a po jeho vzoru můžeme očekávat “tiktoktizaci” (zjednodušení a efektnost videoobsahu) všeho.
Conversion API měření aplikací a offline eventů
Conversion API (CAPI) pomáhá propojit vaše marketingová data se systémy Facebooku. Díky tomu můžete lépe optimalizovat cílení reklam, snižovat cenu za konverzi a zlepšit měření výsledků.
BeRealizace
Vedle TikToku je na vzestupu také sociální síť BeReal, která klade důraz na autentičnost a aktuálnost.
Zvýšení zabezpečení Business Manageru
Rok 2023 se nese v duchu posílení bezpečnosti v onlinu, proto i v rámci BM dojde ke zvýšení zabezpečení prostřednictvím ověření e-mailové domény . Bez ověření se tak do Business Manageru dostanou lidé s danou doménou v e-mailové adrese.