3 min. doba čtení

Přechod na Google Analytics 4 vás nemusí stát data

Trojka nahrazuje čtyřku. Konec Universal Analytics se blíží, i když se může zdát, že červenec 2023 je v nedohlednu. Čím nám nové Analytics pomohou a jak začít měřit v čtyřkách bez ztráty dat? 

Jan Malatinský Jan Malatinský
Data Analyst Team Leader, Advisio
Přechod na Google Analytics 4 vás nemusí stát data

Výhody Analytics 4, které potřebujete znát

Jako každý upgrade nabízí i Analytics lepší pohled na měření dat. Zatímco Universal byly zaměřeny na návštěvy, Analytics 4 se orientují především na uživatele.  

V poslední době je ochrana osobních údajů v souvislosti s GDPR a cookie lištou aktuálním tématem. Analytics 4 proto ani v základu neumožňují ukládat IP adresy a neuchovávají zbytečně data na neomezenou dobu, ale pouze po dobu 14 měsíců na úrovni uživatele a eventů.

Analytics 4 dále umí automaticky shromažďovat různé události, například scrollování uživatele a díky novým možnostem bude v rozhraní jednodušší sledovat kroky, které uživatel na stránce provedl. 

Změní se i počítání začátku návštěvy a jejího ukončení. Nové čtyřky vás navíc ochrání proti nevítaným spam návštěvám. Google Analytics 4 tak nepřichází jen s drobnými úpravami, ale úplně novým datovým modelem, se kterým dostáváte možnost dotvořit data uživatelů, kteří vám nedali souhlas s cookies.  

První kroky k přechodu na Analytics 4

Nedoporučuji nechat implementaci Analytics 4 na poslední chvílí. Až se totiž 1. 7. 2023 podíváte do Universalu, zjistíte, že nemáte data a musíte začít od nuly.  Navíc pokud potřebujete z Analytics vytáhnout meziroční srovnání (a nezačali jste měřit do 1. 7. 2023), jednotlivé roky mezi sebou již neporovnáte. Přitom přechod na Analytics se časově pohybuje mezi pár hodinami až dny, podle velikosti e-shopu a jeho požadavků na měření, dodává Jan Malatinský, Data Analyst Team Leader z agentury Advisio. 

Tipy pro základní nastavení Google Analytics 4:

  • aktivujte si Google Signals, 
  • nastavte sběr dat a retence,
  • propojte s ostatními službami.

Jako základní vodítko při přechodu na čtyřky dobře poslouží nápověda od Google. Na tu se ovšem nedá zcela spoléhat. Ke složitějším implementacím budete potřebovat zásah programátora i analytika, potvrzuje Jan Malatinský.  

Užitečné tipy v Google Analytics 4, které vám pomohou

1. Vyloučení interní návštěvnosti 

Pokud potřebujete odfiltrovat interní návštěvnost, aby vám nezasahovala do vašich měření, identifikujte ji ve webovém datovém streamu a poté pomocí filtru dat na úrovni služby vylučte. 

2. Vyloučení platebních bran

Při kontrole dat můžete narazit mezi zdroji návštěvnosti na platební brány. Tomuto zdroji návštěvnosti se často připisují transakce, berou tak zásluhy za objednávku ostatním zdrojům návštěvnosti. U nových Analytics 4 vám ve vyloučení platebních bran pomůže vytvoření seznamu nežádoucích odkazujících zdrojů.

3. Využití datového skladu BigQuery

Jak jsme zmínili výše, Analytics 4 nebudou uchovávat data déle než 14 měsíců. Co když ale historická data potřebujete? K tomu slouží nástroj BigQuery, který je jakýmsi “datovým skladem”. 

BigQuery postačí menším a středním e-shopům, pro které jsou datové limity štědré. Nástroj můžete využívat i bezplatně v tzv. sandboxu, kde se vám budou ukládat data po dobu maximálně 60 dnů s možností využít 10 GB uložiště každý měsíc. 

Upgradujte na Google Analytics 4 co nejdříve. Data jsou to nejcennější, co máte. Pokud si nevíte rady, požádejte o pomoc analytika, který s vámi formou nastavení nebo konzultace projde všechny možnosti měření a pomůže i s orientací v samotném nástroji. 

Sdílet článek
Jan Malatinský
Data Analyst Team Leader, Advisio

Honza vede v agentuře Advisio svůj analytický tým a konzultuje s klienty nastavení Google Analytics a veškerá měření.

Advisio
Tento článek ti přináší

Advisio

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
LinkedIn spustil Conversions API – nový nástroj pro B2B marketéry pro měření ROI
3 min. doba čtení

LinkedIn spustil Conversions API – nový nástroj pro B2B marketéry pro měření ROI

V digitálním marketingu je přesné měření úspěšnosti kampaní klíčové – obzvlášť v e-commerce, kde každá konverze přímo ovlivňuje obchodní výsledky. LinkedIn nedávno představil nové Conversions API, které slibuje zlepšení měření efektivity vašich kampaní. Ale jaký význam má tento nástroj pro e-commerce profesionály na českém a slovenském trhu?

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Nová pravidla Google Ads pro in-app konverze mohou ovlivnit výkon kampaní
2 min. doba čtení

Nová pravidla Google Ads pro in-app konverze mohou ovlivnit výkon kampaní

Google Ads oznámil důležitou aktualizaci pro inzerenty používající Offline Conversion Import (OCI). Do 30. dubna 2025 musí inzerenti při importování konverzí z aplikací zahrnout parametr conversion_environment. Tato změna má za cíl zlepšit přiřazování konverzí, efektivitu Smart Biddingu a celkový výkon kampaní, což je důležité pro firmy, které optimalizují své reklamní rozpočty.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+