Vliv sociálních médií a influencerů
Jedním z nejvýraznějších zjištění zprávy KPMG je významná role sociálních médií a vlivných osobností při rozhodování o nákupu u Generace Z. Platformy jako TikTok a Instagram neslouží pouze k sociální interakci, ale jsou to klíčové obchodní kanály, kde se rodí trendy a formuje chování spotřebitelů. Silná přítomnost na těchto platformách je pro úspěch značek nezbytná.
„Na trhu, který vyžaduje konkurenční ceny, svádějí špičkové společnosti v oblasti elektronického obchodování tvrdý boj nejen mezi sebou, ale také s kamennými obchody. Přilákat nové zákazníky je na nasyceném trhu obtížné, ale specifické zájmy mileniálů a generace Z představují pozoruhodnou příležitost. Maloobchodníci by měli přizpůsobit svůj přístup těmto skupinám a výhodu budou mít ti, kteří vynikají v analýze dat o zákaznících z online i offline zdrojů,“ komentuje Shin Jang Hun Partner a národní lídr pro oblast spotřebitelů a maloobchodu z korejské pobočky KPMG.
Generace Z v Asii a Tichomoří se při výběru módy ve velké míře spoléhá na celebrity a influencery, což je trend, který se projevuje i v Evropě. Místní e-commerce firmy by měly zvážit spolupráci s regionálními influencery, kteří mají ohlas u publika generace Z. Tato spolupráce může zvýšit viditelnost a důvěryhodnost značky, zvýšit návštěvnost a prodeje díky autentické podpoře.
Vzestup liveshopping a AI
Dalším trendem, na který zpráva upozorňuje, je sociální prodej. V Asii a Tichomoří se 63 % spotřebitelů z Generace Z zapojuje do sociálních nákupů a 57 % se účastní liveshoppingu, neboli nakupování v přímém přenosu. To naznačuje, že při nákupu dávají přednost interaktivním a poutavým podnětům. Tomu dobře slouží současný rozmach umělé inteligence.
Zpráva uvádí příklad společnosti Nutrifood, která již využila živé streamery a influencery pro svůj marketing. V loňském roce zjistila, že mladé matky jsou často v noci vzhůru, aby utišily své děti, a jsou připraveny koupit kojeneckou výživu, kterou společnost vyrábí. Firma si uvědomila, že dvanáctihodinové živé vysílání není praktické, a tak hledala řešení v umělé inteligenci.
“Dnešní technologie nám umožňují lépe sloužit spotřebitelům a oslovit širokou škálu zákazníků. Aktivní přechod na technologie a digitální platformy tím, že nabídneme integrovanější zážitek a zvýšíme bezproblémový nákupní zážitek a hodnotu pro spotřebitele, se podniku vrátí.” Tran Bao Minh, viceprezident společnosti Nutifood.
Vliv TikToku je navíc velmi významný. Značky, které efektivně využívají TikTok k marketingu, mohou dosáhnout významného dosahu a vlivu.
Aby na tom firmy vydělaly, měly by vytvořit robustní strategii sociálních sítí a zaměřit se na TikTok. Vytvářejte poutavý a kreativní obsah, který atraktivním způsobem prezentuje produkty, využívejte populární hudbu a trendy ke zvýšení viditelnosti a spolupracujte s influencery.
Přizpůsobení strategií dodavatelského řetězce
Zpráva také uvádí, že značky přehodnocují své strategie dodavatelského řetězce, aby lépe odpovídaly preferencím spotřebitelů generace Z. Rychlá móda a rychlé dodací lhůty jsou klíčové, protože tato skupina zákazníků si cení okamžitosti a přizpůsobování se trendům.
V takovém případě stojí za to zvážit investice do agilnějších řešení dodavatelského řetězce. Zavedení pokročilých systémů řízení zásob, optimalizace logistiky pro rychlejší dodávky a zajištění bezproblémové multikanálové zkušenosti může výrazně zvýšit spokojenost a loajalitu zákazníků.